2026-08-12, 22:05
Medlem
I fallet Caffa har det ju tragglats igenom två rättsinstanser. Har du så liten tillit till vårt rättsväsende och myndigheter finns det andra länder som kanske passar dig bättre?
Foliehatt är bara förnamnet.
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nej, jag stod inte på bryggan... men det gjorde uppenbarligen inte du heller?. Min fråga är ganska enkel... Hur vet du att det myndigheterna och medierna påstår är den absoluta sanningen, och inte bara deras egna politiska vinkling? Om man ska köpa en parts version rakt av utan att granska källorna, vad bygger du då din säkerhet på?
Citera
2026-08-12, 22:05
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Vi lever i en rättsstat.
Som ryss invänder du på allt som ryssar faller på. Så jag vet din åsikt.
Den är mao tämligen betydelselös.

Falsk flagg: svenska myndigheter bedömde fartyget som falskflaggat och i praktiken statslöst. Så vem kan hävda rätten…?
Oklart/ogiltigt flaggunderlag: det är centralt eftersom ett fartyg på internationellt vatten normalt har rätt att åtnjuta flaggstatens skydd. UNCLOS artikel 91 reglerar fartygs nationalitet.

Försäkring: uppgifter om att Caffa saknade obligatorisk försäkring förekom i rapporteringen.

Dokument: det fanns misstankar om falska dokument. En besättningsmedlem misstänktes för användning av förfalskade handlingar.

Osjöduglighet: svenska Kustbevakningen inledde dessutom utredning om bristande sjövärdighet. Stora brister .

Caffa inte bordades på internationellt vatten, utan på svenskt territorialvatten utanför Trelleborg. Sverige har både ansvar och rätt att stoppa och kontrollera.

QUOTE=Menea|95663327]
Hur vet vi att dom var det då?
[/quote]
Citera
2026-08-12, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Tja det blev mycket kring EU nya regelverk kring ryska fartyg.
Så här är det
En stor del av oljan i skuggflottan ägs eller handlas av bolag registrerade i länder utanför EU (t.ex. Kina, Indien eller Förenade Arabemiraten) som inte har skrivit under EU:s sanktioner.
När EU beslagtar lasten tillämpar man sina egna regionala lagar på aktörer från tredjeländer.
Inom folkrätten anses det generellt olagligt att tvinga utländska aktörer att följa ett enskilt blocks (EU:s) sanktionsregelverk på internationell mark eller vatten.

​Att beslagta kommersiellt gods som transporteras till havs krockar med principen om fri handel och sjöfart på internationellt vatten. Ryssland och andra länder hävdar att detta är ett kliv mot ekonomisk kapning / piratkopiering i statlig regi, då det saknas ett mandat från FN:s säkerhetsråd.
EU tänker även ingripa mot ryska fartyg i Indiska Oceanen.

Givetvis är allt detta politik och har inte ett skvatt med sjösäkerhet etc att göra Det är bara ett sätt att vrida på lagstiftningen.
Allting bottnar i EUs sanktioner mot rysk olja som innebar att Lloyds beslutade att inte försäkra fartyg som fraktar rysk olja (pristaket är löjligt)
Istället försäkras fartygen av Ryssland eller andra aktörer.
Så det är fullt naturligt att Ryssland ser på EUs politiska åtgärder som krigshandlingar och att de tänker svara med samma mynt.
Nafos tycker givetvis att det är superbra med EUs sanktioner men problemet är just att det kan slå tillbaka på EU. Tit for tat och då får vi skylla oss själva när vi drabbas.
Sätter nu punkt i denna långa diskussion som egentligen har en egen tråd.

Grattis, RyZZland kan dra hem och undvika alla "problem" då. Fan vad ni hjon snyftar om allt hela tiden.
Citera
2026-08-12, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
I fallet Caffa har det ju tragglats igenom två rättsinstanser. Har du så liten tillit till vårt rättsväsende och myndigheter finns det andra länder som kanske passar dig bättre?
Foliehatt är bara förnamnet.

Att vilja granska makten och ställa frågor om hur källor fungerar har ingenting med "foliehattar" att göra det kallas källkritik.... Att ni reagerar med att bli kränkta och skrika om att man ska flytta landet så fort någon inte blint litar på staten säger egentligen mer om er egen beröringsångest än om min tillit...

Ganska skrämmande att folk inte ifrågsätter kan jag tycka..
Citera
2026-08-12, 22:24
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Du får ha din åsikt, hur mycket du vill.
Anställ en advokat och driv frågan.

Att du sitter här och ånäkar dig, har ingenting med svensk rättssäkerhet, som du inte vet något om för övrigt.

Citat:
Att vilja granska makten och ställa frågor om hur källor fungerar har ingenting med "foliehattar" att göra det kallas källkritik.... Att ni reagerar med att bli kränkta och skrika om att man ska flytta landet så fort någon inte blint litar på staten säger egentligen mer om er egen beröringsångest än om min tillit...

Citera
2026-08-12, 22:30
Medlem
En spade är en spade och en idiot är en idiot.
Det här handlar inte om att granska nån jävla makt utan att lita på att rättsvårdande myndigheter sköter sitt jobb. Det är grunden i vår demokrati.
Varför blandar du ens in källkritik? Ert track record när det gäller just det är ju i absolut botten..
Om alla anklagelser mot skeppet nu är korrekta, hur borde vi agerat då?
Citat:

Senast redigerad av Nanteq 2026-08-12 kl. 22:33.
Citera
2026-08-12, 22:51
Medlem
Citat:
Nej, jag stod inte på bryggan... men det gjorde uppenbarligen inte du heller?. Min fråga är ganska enkel... Hur vet du att det myndigheterna och medierna påstår är den absoluta sanningen, och inte bara deras egna politiska vinkling? Om man ska köpa en parts version rakt av utan att granska källorna, vad bygger du då din säkerhet på?
Ska verkligen ett rysstroll predika om källkritik och vinkling?
Citera
2026-08-12, 23:18
Medlem
Citat:
Det är strid mot internationella konventioner att beslagta fartyg och stjäla deras last.
Men EU har beslutat att medlemmar får ägna sig åt denna obskyra verksamhet om det gäller fartyg som fraktar ryska produkter - även om de befinner sig på internationella vatten.
EU stipulerar att det även gäller Indiska oceanen .
Alltså inte bara farvatten nära Europa.
Normalt sett uppfattas det som en krigshandling mot den stat eller stater som äger fartyget eller lasten.
Kan bli knepigt när ett kinesiskt fartyg fraktar rysk olja exempelvis.
När det gäller Caffa gick vi helt på.ukrainska uppgifter. Ett land som är i krig med det land som ägde frakten
Därvidlag deltar vi aktivt i kriget.

Vilken lag har Sverige med tillhörande experter i internationell rätt brutit mot?
Citera
2026-08-12, 23:56
Medlem
För alla som intresserat sig för EUs nya regelverk ,🤡(måste vara den urblåsta Kaja K att komma på en sån idé)
The Duran har gjort en fördjupning i ämnet vilket är värt att lyssna på här
https://youtu.be/Evn1988aYKU?si=1e8AHu0hU7ki6u4S
Jag tänker bara citera lite ur videon
Putin/Kreml har nu formellt beordrat den ryska flottan att hålla sig beredda att så fort ett land i EU konfiskerar ett ryskt fraktfartyg oavsett flagga så kommer Ryssland att omedelbart konfiskera motsvarande - men i norra Stilla havet.
Varför just där ? Ryska flottan har en bra position där och samarbetar med NK och Kina. EU har däremot ingen flottbas alls där Ryssland har redan i detalj kartlagt alla rutter och fartyg från EU oavsett flagga (många seglar under bekvämlighets flagg) som brukar trafikera dessa farvatten.
Exempel: Sverige brukar frakta trävaror och stål till Japan. Alltså kommer ryssarna att beslagta ett sådant fartyg om Sverige först har kapat ett ryskt dito i Östersjön. Tit for tat.
Lösningen blir att Sverige måste släppa det ryska fartyget om vi vill ha tillbaka vårt eget
Alternativt sker en ekonomisk uppgörelse.
Fortsättning följer ....
Citera
2026-08-12, 23:58
Medlem
Citat:
För alla som intresserat sig för EUs nya regelverk ,🤡(måste vara den urblåsta Kaja K att komma på en sån idé)
The Duran har gjort en fördjupning i ämnet vilket är värt att lyssna på här
https://youtu.be/Evn1988aYKU?si=1e8AHu0hU7ki6u4S
Jag tänker bara citera lite ur videon
Putin/Kreml har nu formellt beordrat den ryska flottan att hålla sig beredda att så fort ett land i EU konfiskerar ett ryskt fraktfartyg oavsett flagga så kommer Ryssland att omedelbart konfiskera motsvarande - men i norra Stilla havet.
Varför just där ? Ryska flottan har en bra position där och samarbetar med NK och Kina.

Samtidigt säljer USA tillfångatagna fartyg för skrotpremier.
Två av de oljetankers från ryska skuggflottan som USA prejat i Karibien har sålts av amerikanska staten till metallåtervinning i Indien.
https://cornucopia.se/2026/08/ukraina-hamnen-i-ryska-novorossijsk-bombad-usa-har-salt-prejade-ryska-tankfartyg-for-metallatervinni ng-40-av-rysk-gasolproduktion-utslagen/

Så ryssarna får konsekvenser när dom inte följer havsreglerna. Deras kontring är hämd(?)

Jag vill åtminstone att även nästa generation ska kunna använda östersjön. Varför håller du inte med?
FUP på senaste fartyget måste ju finnas tillgänglig. Var har Sverige misslyckats med att följa internationella konventioner?*

*jag menar såklart i relation till de två domar i lika många instanser.

Du borde ju kunna havsrätt iom din attityd gentemot Sveriges domstolar.
Senast redigerad av Neuroadapt 2026-08-13 kl. 00:06.
Citera
2026-08-13, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt
Två av de oljetankers från ryska skuggflottan som USA prejat i Karibien har sålts av amerikanska staten till metallåtervinning i Indien.
https://cornucopia.se/2026/08/ukraina-hamnen-i-ryska-novorossijsk-bombad-usa-har-salt-prejade-ryska-tankfartyg-for-metallatervinni ng-40-av-rysk-gasolproduktion-utslagen/
Att ha Wilderäng som referens är lika med noll
Token i skogen brukar han kallas
🤣🤣🤣🤣
Citera
2026-08-13, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt
Stöld. av last och egendom, ägaren av båten och lasten lär vara lite gramse. Det är troligen inte samma.
Skuggflottan är endast fartyg som ej godkända av västerländska försäkringsbolag, ägarförhållanden osv , det är inte ett free card att skjuta och beslagtaga.
im USA rule of law fungerar, eller om vi återgår till internationella regler och lagar, så lär någon få betala för denna stöld-

DEt är itne så att ryssland inte får sälja olja eller last, vissa länder som gått med på sanktionerna har åtagit sig att inte köpa. det är inte Rysslands fel som säljer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in