Citat:
Ursprungligen postat av
Jaggeraldrigupp
Låt oss låtsas som att jag kan ta ränta för sålda legobitar.
Helt plötsligt så sänker jag räntan för alla legobitar till minusränta.
Nu vill alla köpa legobitar billigt. Helt enligt min plan.
För ju fler som binder upp sig på lån för legobitar blir ju också återbetalningsskyldiga med ränta till mig.
Sen låter jag det gå några år och helt plötsligt kommer både covid-19 och krig och då blir jag orolig och därför höjer jag räntan succesivt lite snabbare än jag hade tänkt...för jag vill ju ha ränta på mina pengar innan alla dör.
Det där får du förklara bättre. Ingen lär ha begripit det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jaggeraldrigupp
Räntan på 90-talet var ca 12%...klarar ni av det?
På 70/80/90-talen var nominell räntan hög. Men inte realräntan.
Låntagare satt ofta med negativ realränta efter skatt. Dvs att köpa ett hus men belånade pengar var en ren vinstaffär. Pga hjärndöda subventioner och galet skattesystem.
Kvoten lån/lön minskade raskt med tiden. Se de som var smarta och insatta kunde köpa dyrare och dyrare hus i takt med att lån/lön krympte.
Men detta var inget som nämndes direkt i media. Mycket media var (S)-media och dom ville inte berätta. Alternativt var dom som jobbade där för enfaldiga för att begripa.
En del som intervjuades kunde nämna att man tjänade på att låna. Men det berättades aldrig hur det gick till. Och för den som stod utanför och inte lånade så kunde ju dom se att räntan var hög så hur kunde man annat än förlora på det där.
Men förklaringen var att den ränta man betalade var ungefär 100% amortering i praktiken. Dvs ränte
kostnaden var 0. Eller snarare negativ. Efter 6 år var ungefär halva lånet borta.
Det var bara de första åren som räntan var jobbig.