2026-08-12, 15:14
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfitler
Barkarbystaden på tapeten igen. Invånarna flyr. Det är för dyrt. Det känns ovärt. Ingen grannsämja och folk flyttar ut hela tiden. Små lägenheter. Lägenheterna ratas av sökande. Bara några citat från artikeln.

Låter som det finns mer attraktiva områden i typ Tehran eller Beiruts förorter.

Vad blir konsekvenserna av detta?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Pdagnz/barkarby-splitternya-lagenheter-som-folk-inte-vill-ha

Lite vakanser i stans ytterområden och det låter som om Sverige fått ghost towns som i Kina...

Om hyran är så hög att ingen vill flytta in så får de väl sänka hyran?
Citera
2026-08-12, 15:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Lite vakanser i stans ytterområden och det låter som om Sverige fått ghost towns som i Kina...

Vi har områden redan där massor med bostäder står tomma. Kommer bli ett stort problem inom en snar framtid för majoriteten av Sveriges kommuner.
Villor från sextiotalet med renoveringsbehov kommer i många orter vara helt osäljbara. Är redan på sina håll.
Citera
2026-08-12, 17:36
Medlem
https://omni.se/riksbankens-miljardrenovering-vacker-kritik-kan-missforstas/a/e76d1y
Riksbankens renovering av huvudkontoret i Stockholm väntas kosta 3,3 miljarder kronor, vilket har väckt kritik på sociala medier, rapporterar SvD.

Enligt projektledaren Björn Åsander har banken inte höjt standarden, utan behållit den befintliga. Han pekar också på att huset är blåklassat och omfattas av bevarandekrav.

Det där med renovering kostar.

Men det är många som inte fattar att det kostar mer när facken driver upp lönekostnaden. Den triviala logiken borde ju gå att ta till sig.

Ytan är ca 10k kvm vilket ger 330'000 kr/kvm. Blir ju lite billigare när privat sektor gör sådant. T ex villa ägare.

Men detta lär ju innebära att priset på byggnaden ökar med så där 3.3 mdr.
Citera
2026-08-12, 17:55
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Eller så flyttar folk in när alternativet att köpa en bostad tar för stor del av hushållsbudgeten och/eller förmågan till kontantinsats saknas?

Vakanta hyreslägenheter krävs för en smidigare bostadsmarknad, folk säljer och behöver mellanlanda, arbetskraft kan flytta in utan att behöva köpa etc. Några procents vakanser i ett fastighetsbestånd är rimligt.
Citera
2026-08-12, 20:33
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Bostaden du länkar till verkar ha stannat av vid 5,2 miljoner. Så alltså 1 miljon i "renoveringsrabatt", känns ändå rätt rimligt.

Nytt bud från nr4, 5 250 000 lånade kronor.
Citera
2026-08-12, 20:44
Medlem
En försämrad årstakt i priser för femte veckan i rad på lägenheter.

Erik Holmberg (Hemnet) vecka 32 - utvecklingen på bostadsmarknaden.
Citera
2026-08-12, 21:00
Medlem
Låt oss låtsas som att jag kan ta ränta för sålda legobitar.
Helt plötsligt så sänker jag räntan för alla legobitar till minusränta.
Nu vill alla köpa legobitar billigt. Helt enligt min plan.
För ju fler som binder upp sig på lån för legobitar blir ju också återbetalningsskyldiga med ränta till mig.
Sen låter jag det gå några år och helt plötsligt kommer både covid-19 och krig och då blir jag orolig och därför höjer jag räntan succesivt lite snabbare än jag hade tänkt...för jag vill ju ha ränta på mina pengar innan alla dör.
Räntan på 90-talet var ca 12%...klarar ni av det?
Citera
2026-08-12, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Verkar bli såld efter 13 dagar. Gick fort det där.

Litet, ruttet hus. Med liten icke omhändertagen tomt i ett halvkasst Stockholmsområde. 62 kvm boarea med källare. Ett sånt här objekt klassas som ett kedjehus i stort sätt. Prisnivån är där den ska vara.
Senast redigerad av DeStefano 2026-08-12 kl. 21:05.
Citera
2026-08-12, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Investeringsguden
Vi har områden redan där massor med bostäder står tomma. Kommer bli ett stort problem inom en snar framtid för majoriteten av Sveriges kommuner.
Villor från sextiotalet med renoveringsbehov kommer i många orter vara helt osäljbara. Är redan på sina håll.

Vem vill bo i hyresrätt och inte i hus? Det som kommer hända är att hyresrätter som ägs kommunalt kommer rivas. Svårare än så är det inte. Vem vill bo i en 60-tals lägenhet med socialfall och arbetslösa?
Citera
2026-08-12, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Verkar bli såld efter 13 dagar. Gick fort det där.

Redan 4 budgivare. Det vi kommer se är en bra bostadsmarknad med 3-5% uppgång per år framöver. Vem kan tror att markanden ska rasa när den stått pall skapligt under flera år med hög ränta.
Citera
2026-08-12, 21:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fore1
Vem vill bo i hyresrätt och inte i hus? Det som kommer hända är att hyresrätter som ägs kommunalt kommer rivas. Svårare än så är det inte. Vem vill bo i en 60-tals lägenhet med socialfall och arbetslösa?
Precis. De går samma öde till mötes.
Citera
2026-08-12, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggeraldrigupp
Låt oss låtsas som att jag kan ta ränta för sålda legobitar.
Helt plötsligt så sänker jag räntan för alla legobitar till minusränta.
Nu vill alla köpa legobitar billigt. Helt enligt min plan.
För ju fler som binder upp sig på lån för legobitar blir ju också återbetalningsskyldiga med ränta till mig.
Sen låter jag det gå några år och helt plötsligt kommer både covid-19 och krig och då blir jag orolig och därför höjer jag räntan succesivt lite snabbare än jag hade tänkt...för jag vill ju ha ränta på mina pengar innan alla dör.
Det där får du förklara bättre. Ingen lär ha begripit det.

Citat:
Ursprungligen postat av Jaggeraldrigupp
Räntan på 90-talet var ca 12%...klarar ni av det?
På 70/80/90-talen var nominell räntan hög. Men inte realräntan.
Låntagare satt ofta med negativ realränta efter skatt. Dvs att köpa ett hus men belånade pengar var en ren vinstaffär. Pga hjärndöda subventioner och galet skattesystem.

Kvoten lån/lön minskade raskt med tiden. Se de som var smarta och insatta kunde köpa dyrare och dyrare hus i takt med att lån/lön krympte.

Men detta var inget som nämndes direkt i media. Mycket media var (S)-media och dom ville inte berätta. Alternativt var dom som jobbade där för enfaldiga för att begripa.

En del som intervjuades kunde nämna att man tjänade på att låna. Men det berättades aldrig hur det gick till. Och för den som stod utanför och inte lånade så kunde ju dom se att räntan var hög så hur kunde man annat än förlora på det där.

Men förklaringen var att den ränta man betalade var ungefär 100% amortering i praktiken. Dvs räntekostnaden var 0. Eller snarare negativ. Efter 6 år var ungefär halva lånet borta.
Det var bara de första åren som räntan var jobbig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in