Citat:
Ursprungligen postat av
Missouri
Bra! du har läst på och slutat med fåneri och kommit in i matchen. Då kan vi diskutera även om vi har olika åsikter.
Jordens resurser påverkas av ökad befolkning, varje människa sätter sitt avtryck på miljön. Redan nu är jorden överbefolkad, överbefolkning är inte ett platsproblem utan ett resursproblem. Utvecklingen i Afrika kommer att tynga jordens miljö och resurser enormt de kommande decennierna. Vid minsta kris kommer det att leda till katastrof i Afrika.
Jag anser självklart att svenskar ska ta ansvar och inte slösa på resurser. I förhållande till att Afrikas befolkning väntas öka med 1,3 miljarder de närmsta decennierna är det dock ett litet globalt problem.
Varje migrant som kommer till Sverige innebär ett negativt klimatavtryck och tär på våra resurser även om de lever sparsamt. Sverige ska sannolikt inte ha mer är 10 miljoner invånare och det har vi redan passerat. Ökenlandet Niger med begränsade resurser bör sannolikt ha en befolkning på högst 5 miljoner invånare, nu har de 30 miljoner. Vid en afrikansk kris är det knappast rimligt att Sverige ska ta emot några av de överskjutande 25 miljoner invånarna i Niger, eller?
Utan vår generösa invandringspolitik hade Sverige varit klimatneutrala idag, resurserna hade inte varit förbrukade i april. Vi kanske bör göra som en del partier (som jag inte röstat på) tycker och stänga gränserna, för miljöns skull?
Jag tror att vi har olika perspektiv, jag jag ett globalt perspektiv, vi har en (1) planet som skiter fullständigt i hur vi dragit våra gränser. Nationerna är såklart fundamentala ändå iom att varje land har sin politik och tar (eller inte) sitt ansvar som nation i någon mening.
Du pratar om att invandringen fått Sverige att tära mer på jordens resurser, och absolut att den svenska livsstilen, som i viss mån anammas av en invandrare från säg Niger som kommer till Sverige, får denne att tära betydligt mer på resurserna än om hen hade stannat i Niger. Även om hen såklart tär betydligt mindre på resurserna än en icke-invandrare i Sverige, med sina bilar, alp- och Thailandsresor.
Men det är på marginalen - i Sverige har vi 1 april tagit slut på vår andel av jordens resurser, Finland som saknar invandrare ligger på 4 april! Nigeria däremot, behöver hela två år på sig! Niger är inte ens med, men behöver sannolikt ytterligare nåt år. Invandring framstår som fullständigt försumbart i detta sammanhang.
Och det framstår då som bisarrt att beskylla nigererna eller nigerierna för att slösa på resurserna, när det är vi och finländarna som använder 400% av vår rättmätiga andel, och en nigerian bara 53%.
Och då har vi inte ens nämnt den historiska skulden!
Sen finns det andra aspekter - det är inte bara våra Thailandsresor som ger denna groteska skevhet, vår industri har ju faktiskt resulterat i nya mediciner, fordon och annan teknik. Dock en klen tröst för nigererna som ändå inte får ta del av detta.
Källa:
https://overshoot.footprintnetwork.org/newsroom/country-overshoot-days/