2026-08-12, 19:18
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Bra då att det inte var en AI-tråd utan den handlade om vilket svar en bot gav gällande en viss frågeställning...

Precis.
En hel tråd av genererad ai text. Så låset på tack!
Citera
2026-08-12, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Just det den går på vad den tror du vill ha för svar så fungerar AI! Nej jag behöver varken partiledare eller AI, klarar av att tänka själv!

Jag frågade hyfsat neutralt så nog inte mycket botten kunde gå efter. Dessutom ger chatt-bottar inte alltid de svar de tror någon vill ha... Typ om det verkar uppenbart en person inte tror på global uppvärmning, så kommer de flesta bottar inte svara i linje med det.
Citera
2026-08-12, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Precis.
En hel tråd av genererad ai text. Så låset på tack!

Nej? Inte i denna dimensionen åtminstone...
Citera
2026-08-12, 19:27
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Jag frågade hyfsat neutralt så nog inte mycket botten kunde gå efter. Dessutom ger chatt-bottar inte alltid de svar de tror någon vill ha... Typ om det verkar uppenbart en person inte tror på global uppvärmning, så kommer de flesta bottar inte svara i linje med det.

AI är en people pleaser det vet väl alla idag!
Citera
2026-08-12, 19:28
Medlem
Citat:
AI är en people pleaser det vet väl alla idag!

Till en viss gräns men tro mig... Jag har testat hur långt det går.

Har också redogjort för experiment med detta...

Typ att du kan få en bot att hålla med om vad som helst stämmer helt enkelt inte. Du kan också läsa hur frågan i det aktuella fallet var ställd...
Senast redigerad av Snobird 2026-08-12 kl. 19:47.
Citera
2026-08-12, 20:11
Medlem
Citat:

Du kan i stort sätt få samma svar vad botten svarar genom det första resultatet i en Google-sökning.

Ai:n har inga som helst tankar om sanningshalten:

Anti-Jewish and Anti-Israel Bias Found in Leading AI Models, New ADL Report Finds report

Inte för att det inte stämmer, men haha... Ideer som många är emot, men något som stöds gång på gång av AI (nästan varenda en).

Vad jag vet om dina åsikter är detta fel, och av samma anledning är det fel av dig att använda en sådan källa för dina personliga åsikter och hur du styr ain.

Antar att du inte ser ironin i det hela?

Ingen är intresserad över en tråd som handlar enbart om vad en ai ska ha sagt.
Senast redigerad av Nudelpaj 2026-08-12 kl. 20:15.
Citera
2026-08-12, 20:40
Moderator
pbos avatar
Alla kan fråga ChatGPT själva om de är intresserade. Du behöver inte starta trådar på Flashback för att hjälpa människor med det. Ett vettigt diskussionsunderlag ska innehålla dina egna åsikter eller tankar om ämnet. Snällt att bara låsa tråden och inte skicka den till Papperskorgen.

Dessutom är AI en språkmodell och inget allvetande orakel.
Citera
2026-08-12, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Alla kan fråga ChatGPT själva om de är intresserade. Du behöver inte starta trådar på Flashback för att hjälpa människor med det. Ett vettigt diskussionsunderlag ska innehålla dina egna åsikter eller tankar om ämnet. Snällt att bara låsa tråden och inte skicka den till Papperskorgen.

Dessutom är AI en språkmodell och inget allvetande orakel.

Jo, men det är en meta-diskussion om varför botten svarade som den gjorde på det jag frågade. Jag valde att ställa en viss fråga, och jag hade mycket väl kunnat klargöra mina åsikter om varför jag tror botten svarade på det sättet.

Så du menar att hur jag som privatperson rankar partier gällande området, är av större intresse för eventuella läsare? Diskussions-underlaget var ju frågan jag ställde, vad botten svarade och varför den svarade så. Om den hade rätt och vilken eventuell relevans det kan ha för någon som ska rösta.

Och varför ska ett inlägg som inte formellt bryter mot någon regel, motiverat av något inte baserat på en regel skickas till papperskorgen?

En AI är inget allvetande orakel men den genererar inte svar helt random heller varför hur den svarar torde inte helt vara utan intresse...
Citera
2026-08-12, 22:01
Medlem
Citat:
Det var helt rätt att slänga tråden som helt bygger på vad AI säger! 0.13. Textrobotar
Det är endast tillåtet att citera texter skrivna av AI-verktyg eller motsvarande, om användaren är tydlig med att detta är ett citat, och det finns ett legitimt skäl till att posta ett citat istället för en egen beskrivning. Citatets längd får inte överstiga vad som motiveras av ändamålet. Inlägg som har karaktären av att vara skrivna av AI-verktyg kan raderas utan närmare motivering.

Det är din tolkning finns nog personer som åkt bort från forumet för att tolkat regler för hårt den där regeln kanske är en anledning till att man inte ska tolka saker för hårt eller?

Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Men kära nån...

Är du för dum för att förstå varför man kan diskutera AI i forumet för AI, men inte posta AI-slop trådar i politikforumet?

Det är ju helt infantilt.

Ja det är infantilt att skriva som du gör. Diagoras har INTE flyttat tråden utan stängt den. Inser du skillnaden eller skrev du innan du tänkte?

Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Ännu ett av dessa innehållslösa hjon som tror att deras ordblaj med en AI är grund för en tråd på Flashback.

Smuts är vad du är.

Så nej, det är inte ok att start en tråd baserat på din syrefattiga diskussion med en AI.

Du verkar lite smutsig som inte förstår att man visst får använda AI som underlag. Kan vara att moderatorna tolkar det för hårt . Ännu ett inlägg av ett som inte förstår att saker inte är svartvitt.
Citera
2026-08-12, 22:13
Moderator
pbos avatar
Citat:
Jo, men det är en meta-diskussion om varför botten svarade som den gjorde på det jag frågade. Jag valde att ställa en viss fråga, och jag hade mycket väl kunnat klargöra mina åsikter om varför jag tror botten svarade på det sättet.

Så du menar att hur jag som privatperson rankar partier gällande området, är av större intresse för eventuella läsare? Diskussions-underlaget var ju frågan jag ställde, vad botten svarade och varför den svarade så. Om den hade rätt och vilken eventuell relevans det kan ha för någon som ska rösta.

Och varför ska ett inlägg som inte formellt bryter mot någon regel, motiverat av något inte baserat på en regel skickas till papperskorgen?

En AI är inget allvetande orakel men den genererar inte svar helt random heller varför hur den svarar torde inte helt vara utan intresse...
Om du vill diskutera hur bra AI är på att ranka partier så hör frågan hemma i (FB) AI - Artificiell intelligens

Ja dina åsikter om partierna är ohyggligt mycket mer intressanta än AIs just på Flashback eftersom Flashback är ett forum för diskussion mellan personer.

Jo hur AI svarar är totalt ointressant. Utom om man diskuterar just hur bra AI är på att klippa ihop textmassor till något som ser vettigt ut.
Citera
2026-08-12, 22:47
Medlem
Libertarismuss avatar
Ingen vill läsa dina skittrådar om vad en AI tycker och tänker om svensk politik.
Citera
2026-08-12, 22:48
Medlem
Citat:
Om du vill diskutera hur bra AI är på att ranka partier så hör frågan hemma i (FB) AI - Artificiell intelligens

Ja dina åsikter om partierna är ohyggligt mycket mer intressanta än AIs just på Flashback eftersom Flashback är ett forum för diskussion mellan personer.

Jo hur AI svarar är totalt ointressant. Utom om man diskuterar just hur bra AI är på att klippa ihop textmassor till något som ser vettigt ut.

Citat:

Ok, men det kanske ändå har lite med politik att göra då det inte direkt är AI:ns funktionalitet som kanske är det mest intressanta i just detta fallet, utan vilka svar den ger och hur relevanta de är. Neutrala åsikter om politik finns inte, men AI:n redogjorde varför den rankade partierna så med deras partiprogram som källa.

Om detta ändå är ren värdelös smörja ja.. I så fall bör man kanske inte satsa på AI alls som faktiskt är något som just partier i bägge läger säger sig vilja göra

Citat:

Det håller jag naturligtvis med om då jag kommer till Flashback för att diskutera med människor, och läsa vad de skriver. Men jag är inte säker på att ett inlägg om vad bara jag tycker i detta fallet, skulle varit mer intressant. Det var ju just lite av en meta-diskussion där hur en AI rankat partierna gällande en viss fråga, hade kunnat utgöra grunden för en vidare diskussion. Vad jag (och andra) tycker om detta hade möjligen senare kunnat dryftas i tråden...

Citat:

Jag är själv delvis kritisk till hur mycket utrymme AI fått och hur mycket vikt som läggs vid det. Men en AI kan ibland ge svar gällande diverse saker som är användbara. Hade det inte varit så och att svar från AI är som att kasta en tärning, hade dess popularitet nog inte varit i den nivå den är...

Men jag ska nog sluta att skriva mer vad AI-bottar skriver. Egentligen struntar jag också i det. Det är kanske inte värt att kämpa för detta ämne...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in