2026-08-12, 18:34
Medlem
Min tråd om hur ChatGPT rankade och poängsatte partier gällande kriminalpolitik, blev låst med motiveringen "Chatbotar är inte tillåtna som diskussions-underlag". Det finns så vitt jag kan se ingen sådan regel och jag anser inte heller att inlägget bryter mot 0.13 som är det enda som relaterar till detta.

Även att om chatt-bottar generellt inte är tillåtna som diskussions-underlag, så borde många diskussioner i forumet "AI - Artificiell intelligens" inte vara möjliga.

Jag kontaktade moderatorn Diagoras (sen igår) flera gånger utan att få svar. Möjligen har han inte varit inloggad. Postar PM-konversationen med moderatorn här...

Citat:
Va?

Hej

Chatt-bottar inte tillåtna som diskussions-underlag? Det står väl inte i reglerna?

Det handlar inte om att utan att berätta posta innehåll från en chatt-bot och jag har också försökt att inte ta med mer än nödvändigt.

Är det verkligen så att vad en bot svarat inte är alls tillåtet som underlag till diskussion?

Redogör i så fall mer om detta då det inte verkar vara i linje med det som står i reglerna. Och är det en generell regel, borde det också innebära att det blir mycket svårt att alls diskutera i forumet för AI...

Mvh, Snobird

Citat:
Hej igen

Precis som jag skrev... Att om chatt-bottar generellt inte är tillåtna som diskussions-underlag så borde väldigt mycket i AI-forumet raderas. Jag tycker såklart inte det då jag stödjer yttrandefrihet. Men om ni ska vara konsekventa...

Så jag undrar återigen om det finns någon generell regel mot att ha AI-bottar som diskussions-underlag då jag inte direkt ser det nämnt i regeln som rör AI på forumet.

Och skulle det vara så att det inte finns någon sådan generell regel, att du kanske hade kunnat läsa upp min tråd? Jag hävdar inte att du inte är en bra moderator, men då bör du väl gå efter reglerna?

Mvh, Snobird

(FB) ChatGPT: Moderaterna har mest gynnsam kriminalpolitik
Senast redigerad av Snobird 2026-08-12 kl. 18:38.
Citera
2026-08-12, 18:37
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Det var helt rätt att slänga tråden som helt bygger på vad AI säger! 0.13. Textrobotar
Det är endast tillåtet att citera texter skrivna av AI-verktyg eller motsvarande, om användaren är tydlig med att detta är ett citat, och det finns ett legitimt skäl till att posta ett citat istället för en egen beskrivning. Citatets längd får inte överstiga vad som motiveras av ändamålet. Inlägg som har karaktären av att vara skrivna av AI-verktyg kan raderas utan närmare motivering.
Senast redigerad av FallerIfallerA 2026-08-12 kl. 18:42.
Citera
2026-08-12, 18:41
Medlem
JustTrollings avatar
Men kära nån...

Är du för dum för att förstå varför man kan diskutera AI i forumet för AI, men inte posta AI-slop trådar i politikforumet?

Det är ju helt infantilt.
Citera
2026-08-12, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
0.13. Textrobotar
Det är endast tillåtet att citera texter skrivna av AI-verktyg eller motsvarande, om användaren är tydlig med att detta är ett citat, och det finns ett legitimt skäl till att posta ett citat istället för en egen beskrivning. Citatets längd får inte överstiga vad som motiveras av ändamålet. Inlägg som har karaktären av att vara skrivna av AI-verktyg kan raderas utan närmare motivering.

Jag var tydlig med att det var ett citat och det fanns legitima skäl att posta det. Citatena längd i huvudinlägget kan ej heller anses överstiga vad som motiveras av ändamålet.

Jag postade i ett följande inlägg ett längre citat inom spoiler, av nödvändighet för att illustrera svaret då länkning i detta fallet inte var möjlig.

Och dessutom låstes tråden inte p.g.a. brott mot nämnda regel, utan moderator hänvisade till att "Chatbotar inte är tillåtna som diskussions-underlag".
Senast redigerad av Snobird 2026-08-12 kl. 18:49.
Citera
2026-08-12, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Men kära nån...

Är du för dum för att förstå varför man kan diskutera AI i forumet för AI, men inte posta AI-slop trådar i politikforumet?

Det är ju helt infantilt.

Du borde kan man tycka, kunna förstå att det inte var ett AI-genererat inlägg per se, utan en diskussion om vad en AI-bot svarade gällande en viss politisk fråga.
Senast redigerad av Snobird 2026-08-12 kl. 18:53.
Citera
2026-08-12, 18:51
Medlem
Klandalfs avatar
Ännu ett av dessa innehållslösa hjon som tror att deras ordblaj med en AI är grund för en tråd på Flashback.

Smuts är vad du är.

Citat:
0.13. Textrobotar

Så nej, det är inte ok att start en tråd baserat på din syrefattiga diskussion med en AI.
Citera
2026-08-12, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Ännu ett av dessa innehållslösa hjon som tror att deras ordblaj med en AI är grund för en tråd på Flashback.

Smuts är vad du är.

Är det tillåtet att helt omotiverat förolämpa andra debattörer? Jag kommer inte anmäla dig men betänk hur du uttrycker dig...

Citat:
Så nej, det är inte ok att start en tråd baserat på din syrefattiga diskussion med en AI.

Det var ingen diskussion med en AI utan en ställd, politisk fråga. Syftet var att visa vad botten svarade och diskutera varför den svarar så, vilket kan vara av möjlig relevans inför valet
Citera
2026-08-12, 19:07
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Är det tillåtet att helt omotiverat förolämpa andra debattörer? Jag kommer inte anmäla dig men betänk hur du uttrycker dig...

Det var ingen diskussion med en AI utan en ställd, politisk fråga. Syftet var att visa vad botten svarade och diskutera varför den svarar så, vilket kan vara av möjlig relevans inför valet

Vad finns intresset för vad en bot svarar på en fråga, det är bara ett program inte något facit! Borde fan vara hårdare tag mot allt användande av AI på flashback!
Citera
2026-08-12, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Vad finns intresset för vad en bot svarar på en fråga, det är bara ett program inte något facit! Borde fan vara hårdare tag mot allt användande av AI på flashback!

Varför den svarar som den gör är kanske av intresse då det inte är helt random. Och om flera bottar svarar samma eller snarlikt, blir det ännu mer intressant.

Alla sätt att belysa en politisk fråga kan väl vara av intresse, eller du anser kanske Magda är den enda källa som behövs?
Citera
2026-08-12, 19:15
Medlem
Connykrims avatar
Ingen vill läsa en AI tråd tack för mig.
Citera
2026-08-12, 19:17
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Varför den svarar som den gör är kanske av intresse då det inte är helt random. Och om flera bottar svarar samma eller snarlikt, blir det ännu mer intressant.

Alla sätt att belysa en politisk fråga kan väl vara av intresse, eller du anser kanske Magda är den enda källa som behövs?

Just det den går på vad den tror du vill ha för svar så fungerar AI! Nej jag behöver varken partiledare eller AI, klarar av att tänka själv!
Citera
2026-08-12, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Ingen vill läsa en AI tråd tack för mig.

Bra då att det inte var en AI-tråd utan den handlade om vilket svar en bot gav gällande en viss frågeställning...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in