2026-08-12, 20:17
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Både ja och nej. Ibland undrar i vart fall jag när man ser förpackningar och det är en inplastad pappkartong och i kartongen ligger det en plastpåse till med innehåll. Eller behöver man verkligen plasta ihop burkar med dryck? Om det är för komforten skull att bära dem behövs knappast den form av heltäckande plast.

Behöver ett plastnät med citroner eller avokado verkligen också ett plasthandtag för att hålla dem? Det är som sagt väldigt mycket konstiga förpackningar i affärerna.

Samtidigt papperspåsar till att ha frukt och grönt i. De är värdelöst tunna. Det är inte ens tjocka påsar. Man får ju ta dubbla eller trippla påsar så att de inte går sönder.

Däremot så föredrar jag min gurka inplastad. När de testade de där som de sprutade på gurkorna var det lite äckligt.

Lagen verkar väldigt korkad. Tyvärr kanske den behövs för tillverkarna är ännu värre i sin paketeringsiver. Om de bara hade normala förpackningar för sina produkter hade lagen inte behövts.

Jag kan hålla med men om man ser nät med ex avokado så lär de inte komma från EU-länder mest troligt så de kommer säkert vara kvar. Men ibland kan de plasta saker helt galet när man köper något som inte går att få upp utan sax
Citera
2026-08-12, 20:32
Medlem
Jag börjar bli hjärtligt trött på det totalitära EU faktiskt
Citera
2026-08-12, 20:38
Medlem
Dax å köpa sig en egen ko och ta fram mjölk, grädde, ost osv..

Tur att asien expanderar sina industrier så att vi i väst världen går tillbaka till häst o vagn.
Citera
2026-08-12, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Men det skräpas ju inte ned med våra påsar.

Sverige är EU:s enda land som kan rapportera minusutsläpp, och har lägst utsläpp per capita. Då kan man sluta jaga oss med blåslampa för att kunna svansa runt i Bryssel och skryta. Rent av töntigt.

Nu är det väl inte så att man "jagar någon med blåslampa". Regler ska i så lång utsträckning som möjligt gälla i hela unionen, dels för att göra så stor nytta som möjligt, och dels för att förbättra den inre marknaden.
Citera
2026-08-12, 20:47
Medlem
SirAssMonkeys avatar
Sätt en krona pant o streckkod på varje plastpåse, hade inte legat o drällt överallt efter det, folk hade plockat påsar i varenda hav o vattendrag.
Tyvärr sent nu pga allt skit utan streckkoden som blir liggande..

Eller kanske ett system där man kan scanna sin gamla plastpåse från förra handlingsbesöket i butiken och efter det kunna kvittera ut en ny för detta nya handlingstillfället.

Men som tidigare konstaterats Sverige är en försvinnande liten bidragande orsak till plast o annat skit som hamnar i havet om man jämför med exempelvis Indien.
Citera
2026-08-12, 20:53
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om man använder ordet "antagligen" så visar man att man inte vet. Du kunde prova.
Du är rätt trist som ska försvara plast till varje pris. Du tror väl att det är det bästa sättet att visa att du inte är någon miljöpartist. Fast så är det när man är reaktionär. Men det finns inget självändamål att använda plast i alla möjliga sammanhang. +60 tycker jag att det är rätt tråkigt att det överanvänds så mycket. Jag minns på sjuttiotalet när de flesta glassar man köpte var inslagna i papper. Eller kexchoklad. Et cetera.
Citera
2026-08-12, 20:58
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Exakt. Stå i kö bakom Börje som inte tvättar händerna på en vecka, och bli sugen på att fylla mjölkflaskorna efter honom.

Nej det här är inte direkt genomtänkt, typisk signalpolitik som blir dyrt och jobbigt för både konsumenter och näringsidkare, utan att ha någon som helst reell inverkan på klimatet eller miljön.

Förslag på lösningar som hjälper enligt dig då?
Citera
2026-08-12, 21:01
Medlem
Kan man inte bara skita i EU:s regler? Om alla skulle göra det, vad ska dom göra?
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag förstår inte varför EU ska in och pilla i allt skit som de många gånger inte har att göra med.
Betyder det här att en butik som 7/11 eller mackar som har lite matvaror också ska ha påfyllningsstationer på minst 10% av ytan?

EU kan verka på toppen och sen låta länderna var för sig lösa problemen på botten för att nå dit.
Citera
2026-08-12, 21:12
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Förslag på lösningar som hjälper enligt dig då?
Har vi någon slags förpackningskris som behöver lösas? Om det saknas olja till plasten så får man väl helt enkelt sluta insistera på att ha Putin som fiende så att handeln med naturresurser kan fungera normalt igen.
Citera
2026-08-12, 21:19
Medlem
SexualCafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
https://imgur.com/a/Z1PpguT
Haha, ja indianerna är ett roligt folk
Citera
2026-08-12, 21:25
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexualCafe
Haha, ja indianerna är ett roligt folk

Kriminella hela bunten som tillåter det där. Riktiga slödder är det.
Citera
2026-08-12, 21:42
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag förstår inte varför EU ska in och pilla i allt skit som de många gånger inte har att göra med.
Betyder det här att en butik som 7/11 eller mackar som har lite matvaror också ska ha påfyllningsstationer på minst 10% av ytan?

EU kan verka på toppen och sen låta länderna var för sig lösa problemen på botten för att nå dit.
Vad tänker du att EU har med att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in