2026-08-12, 20:05
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gojiira
Nej denna är bättre.
Sämre då jag har filmat de båda nu att jämföra med.
Citera
2026-08-12, 20:07
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det känns liksom en timme senare än det skall vara, det är allt. Lite mystisk stämning också. Blir väl som en extra lång skymning bara, tyvärr.

Ja precis när förmörkningen lättar så går solen ner, det blir precis som du säger, ”en extra lång skymning”
Citera
2026-08-12, 20:07
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Det var ganska ospännande. Tog glaset från en svetsmask och hade ganska bra utsikt, men det var för sent på kvällen så solen var ju nästan nere redan ändå och så var det lite moln i vägen.

Nästan nere? Var bor du? 20:05, står den helt uppe med tydlig horizont + en hand bredd på min himmel.
Västkusten!

Tyvärr för många moln, bara några glimtar emellan dom.

Oh, nu blev det helt fritt 20:10, Men faan va skarp solen blev trotts dubbla solglasögon......

Blev en snabb titt utan att se fenomenet, skall ju använda ögonen i morrn me ju
Senast redigerad av 53....so what 2026-08-12 kl. 20:12.
Citera
2026-08-12, 20:09
Medlem
Mechilas avatar
Kan inte påstå att jag tycker det var någon större skillnad på ljus som når fram till jorden trots det som vår mäktiga måne skymmer. Men ändå coolt att se. Hade självklart inga ordentliga glasögon utan körde på mina mörkaste solglasögon och tre stycken gråfilter till kamera, fungerade någorlunda.

Har tittat på solen förr så blind känner jag mig inte orolig för att bli.

Men något som verkligen slog mig är hur herren vår Gud Jesus Kristus ordnat med allting. Tänk att solen är så ofantligt mycket större än månen, ändå så ser dom ut att vara precis lika stora tack vare avståndet. Det stora ljuset som härskar över dagen och det lilla som härskar över natten. Fantastiskt!

En annan grej jag kom på är att vi har en himla tur, tänk om förmörkelsen inträffat bara några timmar senare, då hade vi missat miraklet eftersom solen då hade hunnit gå ner.

Det här planerade Gud bra.
Citera
2026-08-12, 20:09
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Ja precis när förmörkningen lättar så går solen ner, det blir precis som du säger, ”en extra lång skymning”
Ja, det var ju tråkigt att det absolut var tvunget att bli molnigt för första gången idag exakt just nu, men vi får väl fler chanser...
Citera
2026-08-12, 20:10
Medlem
Årets bluff, enda som hände i Stockholm var att solen lös lite starkare, sen gick den i moln och det märktes ingen skillnad.
Citera
2026-08-12, 20:14
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Haha, det ljusnade faktiskt lite här nu.
Citera
2026-08-12, 20:14
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Kan inte påstå att jag tycker det var någon större skillnad på ljus som når fram till jorden trots det som vår mäktiga måne skymmer. Men ändå coolt att se. Hade självklart inga ordentliga glasögon utan körde på mina mörkaste solglasögon och tre stycken gråfilter till kamera, fungerade någorlunda.

Har tittat på solen förr så blind känner jag mig inte orolig för att bli.

Men något som verkligen slog mig är hur herren vår Gud Jesus Kristus ordnat med allting. Tänk att solen är så ofantligt mycket större än månen, ändå så ser dom ut att vara precis lika stora tack vare avståndet. Det stora ljuset som härskar över dagen och det lilla som härskar över natten. Fantastiskt!

En annan grej jag kom på är att vi har en himla tur, tänk om förmörkelsen inträffat bara några timmar senare, då hade vi missat miraklet eftersom solen då hade hunnit gå ner.

Det här planerade Gud bra.

Inte Gud tokskalle... Gubben i månen!
Citera
2026-08-12, 20:18
Medlem
Bilderberg78s avatar
Min mobilkamera med en solnedgång vid en fågelsjö i Skåne som ljudbevis blev till noll värde att publicera här för att visa.

Men 2016 så blev bilderna fina fast det var lite molnigt den dagen. Men blev därmed ett bra filter på samma gång mot ljuset, fast med tio år äldre teknik.

Och nu menar jag att kunna se som en vanlig dödlig utan ha extra prylar tillhands.
Citera
2026-08-12, 20:18
Medlem
53....so whats avatar
Kan skymta en liten nagg i kanten ännu, 20:17
Solen e stark som faan att titta på utan hjälpmedel...
Citera
2026-08-12, 20:19
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Inte Gud tokskalle... Gubben i månen!

Knäppis... Du tror väl att månen är gjord av ost också.

Men oavsett så var det ju lite kul att se även om jag hade hoppats på lite mer effekt. Hade säkert hjälpt med lite moln på himlen men här var det så gott som molnfritt.

Ytterligare ett oavsett... Även om man inte tror på Gud som skapare måste man ju hålla med om att proportionerna är fascinerande.
Citera
2026-08-12, 20:21
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Knäppis... Du tror väl att månen är gjord av ost också.

Men oavsett så var det ju lite kul att se även om jag hade hoppats på lite mer effekt. Hade säkert hjälpt med lite moln på himlen men här var det så gott som molnfritt.

Ytterligare ett oavsett... Även om man inte tror på Gud som skapare måste man ju hålla med om att proportionerna är fascinerande.
Det är en väldigt bra "slump" det där...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in