2026-08-12, 15:23
Medlem
Inflation gick ner i Usa trots höga oljepriser under juli, menas Trumps politik fungerar för amerikanare, menas fed kan ev sänka räntan framöver omdet fortsätter ner, men om jag förstår börsen rätt brukar ett positvit besked menas nedgång på börsen för att sedan framöver möta upp ev räntesänkning.

Trump gör allts helt rätt med Iran kriget när man uppvisa även inflation sjunker
Citera
2026-08-12, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomBelgare
Nej alla ljuger absolut inte i tråden. Men du har avslöjats med flera lögner. Det är bara att scrolla i tråden. Nu avslutar jag just denna dialog, då den enbart är trådförstörande

Jo, vi har ju kunnat läsa hur du påstår att jag ljuger hela tiden och jag har gång på gång uppmanat dig att ge exempel på detta, enligt dig, frekventa ljugande. 20 lögner borde du klara av att prestera.

Men som någon annan skrev här ovanför: Det är inte lönt att diskutera med någon som inte förstår.

Iran är en diktatur som vallar små barnfötter över minfält för att röja minorna med barnens liv, en stat som våldtar flickor som väntar på att avrättas, en stat som bombar sjukhus i Israel och mördar små barn när de spelar fotboll, en stat som bedriver terror mot civila över hela jordklotet. Detta stöttar du.

Lyckligtvis finns det länder som USA och Israel som står upp för det goda och säger: Nej, galna mördarpräster i klänning skall inte ha tillgång till kärnvapen.
Citera
2026-08-12, 16:03
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Låt mig sammanfatta läget för dig:

Kriget bedrivs för att hindra Iran att skaffa kärnvapen.

Inte ens det har lyckats, så kriget är totalt misslyckat. Trump har till och med själv sagt att han gärna slutar kriget utan att förhandla om Irans uran:

https://www.iranintl.com/en/202608092560

Citat:
USA vet att det kostar pengar och utrustning och soldaters liv men är beredda att slanta upp för att nå sitt mål. Inga krig är nämligen gratis. Men i förhållande till den amerikanska militära budgeten är Irankriget växelpengar.

De har inte nått några mål överhuvudtaget.

Irankrigets kostnader är inte växelpengar varesig direkt eller indirekt.

Citat:
Det är Iran som drabbas ekonomiskt hårdast av detta krig. Skadorna på samhället i form av bombningar beräknas uppgå till närmare 1000 miljarder dollar. Och detta för ett redan fattigt land. Dessutom gör sjöblockaden att Irans enda nämnvärda intäktskälla, oljeexporten, har upphört. Så stora kostnader och inga intäkter är Irans status just nu. Lägg till det många tusen dödade iranier.

Iran har tjänat mer på sin oljeexport än någonsin under kriget:

https://www.jpost.com/middle-east/article-903663

Höjda priser på olja och USAs schizopolitik där man först tar bort sanktioner i 2 månader, får tillbaka sanktioner, tar bort dem under MOUn, får tillbaka dem under blockaden...

Genom USAs schizopolitik så har Iran kunnat sälja olja rekorddyrt till fler köpare än bara kineser, sedan kan Iran bara stå där och tanka tomma skuggflottan i Gulfen när USA temporärt genomför blockad.

Under MOUn så var det ju främst 50 miljoner fat av iransk olja som rörde sig mot Asien.

Trump kan inte agera långsiktigt och gör vad som än faller in. Iran känner just nu att de kan fylla på ifred och vänta ut amerikanerna.

Sedan är ekonomi religion i USA, Iran är van vid att lida under ekonomisk beläggring.

Citat:
Men för all del, fortsätt du låtsas som om det är USA som lider av kriget. På beachen i Tel Aviv är allt som vanligt.

Vad fan har Tel Aviv med saken att göra?

Israel kommer dock bli mer opopulär än någonsin, anti-AIPAC demokrater kör över establishment just nu och kommer fylla senaten och kongressen. Amerikanska folket kommer inte förlåta israellobbyn för att ha pushat amerikanerna till ett krig som kommer vara så katastrofalt för USAs framtida ställning i världen (och ekonomi).

Israel-USA relationen tar slut efter att Trump lämnar vita huset, förhoppningsvis redan innan vid en eventuell impeachment när demokraterna tar senaten+kongressen.
Citera
2026-08-12, 16:08
Medlem
DjPuttes avatar
Iran verkar nu vilja forts kriga tills Trump är ute från WH!
Citera
2026-08-12, 16:50
Medlem
.nattramn.s avatar
"The EU and 26 countries condemned Iran’s executions of protesters Wednesday, French Foreign Minister Jean-Noel Barrot said.

The countries urged Tehran to listen to its people, take meaningful steps to respect human rights, immediately end the use of the death penalty and release those arbitrarily detained.

Iran has carried out at least 916 executions since the start of 2026, including 15 so far in August, the Abdorrahman Boroumand Center for Human Rights in Iran said Tuesday."
Iran international

Slår de rekord i år, tror vi?

"Enligt rapporter från oberoende människorättsorganisationer som Iran Human Rights (IHR) och Amnesty International registrerades minst 1 639 avrättningar under 2025 (vissa sammanställningar indikerar att den reella siffran kan vara ännu högre). Detta är det högsta dokumenterade antalet verkställda dödsstraff i landet sedan 1989."

Iran slog ju världsrekord i längst nedstängt Internet tidigare med 88 dagar. Tidigare hade Sudan rekordet med 38 dagar. Ganska markant ökning. Iran är verkligen mysiga mot sitt folk, man fattar ju varför de har anhängare.
Citera
2026-08-12, 18:37
Avstängd
Citat:
Jösses du ger dig inte, men du verkar ju tycka om att göra bort dig , så jag ska vara snäll. Här kommer ett axplock av dina lögner och halvsanningar som du kommit med i bara denna tråd

nu citerade du inte vad som var lögn? eller vad ditt avslöjande var, men jag kollade på den första, fattar jag rätt att då det fanns ett militärt mål 1km från ett israeliskt sjukhus. och därmed är det ok?

Citat:
Trådens läsare förtjänar att få veta att sjukhuset ifråga ligger drygt 1 kilometer ifrån IDF:s C4I/teknologicampus och IDF Southern Command, dvs ren miltär verksamhet

IDF Southern Command är ju typ 3 km därififrån.

menar du att de missade det tilltänkta målet med mer än 1 km och därför är det okej att skjuta kryssningsrobbotar på sjukhus (om det nu inte var sjukhuset som var målet?)

Citat:
Nu har till slut Libanons premiärminister börjat tröttna på terrostatens etnisk rensning och förstörelse i södra Libanon, och pekar på det uppenbart ologiska i Israels propagandanarrativ.

det kan väll inte komma som någon chock? libanon har ju skitiet i Resolution 1701 i 20år

om det var ett hus som anväds militärt så missade ju idf bara och träffade husen ett par km runtomkring med sin bulldozer, typ som i iran bombar sjukhus exemplet?

Citat:
MOU:n mellan USA/Iran löper ut inom kort, men vi vet redan att USA brutit mot den varenda dag sen den skrevs under, främst genom att folkmordsarmen fortsatt härja i Libanon

jo, men såväl iran som trump har ju medelat att MOU inte gäller längre ("suspended" resp "over")
Senast redigerad av slö 2026-08-12 kl. 18:44.
Citera
2026-08-12, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
nu citerade du inte vad som var lögn? eller vad ditt avslöjande var, men jag kollade på den första, fattar jag rätt att då det fanns ett militärt mål 1km från ett israeliskt sjukhus. och därmed är det ok?

IDF Southern Command är ju typ 3 km därififrån.

menar du att de missade det tilltänkta målet med mer än 1 km och därför är det okej att skjuta kryssningsrobbotar på sjukhus (om det nu inte var sjukhuset som var målet?)

Jag erkänner villigt att jag inte vet hur jag skall bemöta personer som lever i en psykosframkallad alternativ verklighet. Jag saknar den psykiatriska vårdkompetensen och det resulterar bl a i att jag inte vet hur jag skall tolka deras inlägg.

Men. Jag beskylls för att ljuga, och sen presenteras ett antal länkar till inlägg personen själv har skrivit, och som inte motbevisar några lögner, är det korrekt uppfattat av mig? Och min främsta lögn påstås vara att jag sagt att Iran bombade det israeliska sjukhuset i Bersheba, vilket är ett objektivt faktum, men enligt psykospersonen en lögn eftersom det 3 kilometer bort ligger en byggnad som tillhör IDF?

Kommer du förresten ihåg den där flickskolan USA av misstag bombade i början av kriget? Den låg vägg i vägg med en iransk militärbas, och det är således en lögn att USA bombade flickskolan, allt enligt den logik psykospersonen har etablerat.

Om du upptäcker fler lögner får du gärna hojta till så jag kan rätta mig: Iran är en religiös diktatur som i tusental mördar sin egen befolkning när de demonstrerar för frihet. Iran utsätter flickor i fängelse som väntar på dödsdom för våldtäkt, men eftersom de blir gifta för en dag enligt iransk lag är det inget brott. Iran har legaliserat pedofili. Iran tillåter tillfälliga äktenskap med prostituerade för att iranska män inte skall bryta mot Koranens påbud. Iran skickade barn över minfält för att röja minorna med barnens liv.

Iran stöttar förresten terrorgrupper över hela Mellanöstern, t ex Hizbollah som mördade 12 fotbollsspelande barn i Israel med en av sina raketer. Iran orkestrerar terrorattacker mot civila över hela jordklotet, bl a i Argentina där de mördade över 100 civila i två attentat.

Ja just det, höll på att glömma att Irans plats 177 av 180 på Press Freedom Index tydligen också är en lögn, eller åtminstone bara ett västerländskt propagandanarrativ, allt enligt psykospersonen, som ju personligen följer flera journalisters arbete i Iran via olika tiktokkanaler och tycker de kan rapportera fritt.

Jag uppskattar som sagt om du hojtar till när du upptäcker mina många och uppenbara lögner om Iran.
Senast redigerad av Petronius 2026-08-12 kl. 19:39.
Citera
2026-08-12, 19:40
Medlem
Det vi kan konstatera är att det där kriget mot Iran går riktigt dåligt
Citera
2026-08-12, 19:41
Avstängd
Citat:

Det som är lögn att iran bombar israeliska sjukhus , det som är sant och jag påtalade är att
1 iransk robot träffat en del av 1 skjukhus som låg 1,4km ifrån ett IDF träningsenter . Det är alltså en lögn att "iran bombar sjukhus " (i plural ) och kontexten där det framgår att sjukhuset låg som en mänskliggsköld mellan flera militära installationer utelämnades helt och fullständigt.

Klassisk hasbara och offerpropaganda

Det dom israeliska terrortrupperna gör i Libanon, Palestina och andra stater är på en så sinnessjukt annan nivå. Detta vet precis alla som inte är helt hjärntvättade. Jag länkade exempelvis till dokument som bekräftar att bara i gaza har 697 sjukhus helt eller delvis raserats under 2-3 år. Förstår du hur fruktansvärt stor skillnaden det är mellan 1 och 697, eller ska jag lära dig om multiplikation och procent också?

fast de sjukhusen låg ju i eller på och innehöll ju faktiskt militära mål, liksom IDF som hjälper libanon att efterleva resolutionen och ta bort hezzbollahs terrorinfrastruktur i libanon.

men du menar att de sjukhus som ligger 1 eller flera kilmoter bort fårn militära mål, dom bör israel oxo bomba , för det gör iran?
Citera
2026-08-12, 19:44
Medlem
Man ser usa blockad fungerar strålande och enligt plan, först har ca 4 miljoner Iranier hamnat i fattigdom, sedan har Hizbollah nu ekonomiska problem, pengarna rinner uppebart snabbt slut för Iran, på bara några veckor, vi får vänta o se om några månader hur hårt det kommer o slå.

Före kriget uppskattades Hizbollahs årliga budget till omkring en miljard dollar. Av detta ska Iran ha bidragit med cirka 700 miljoner dollar per år, enligt USA:s utrikesdepartement. Men trots ökat ekonomiskt stöd från Iran under kriget, kan gruppen inte täcka sina krigskostnader, skriver tidningen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OkaowV/hizbollahs-ekonomi-pressas-sanks-av-irankriget
Citera
2026-08-12, 19:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag erkänner villigt att jag inte vet hur jag skall bemöta personer som lever i en psykosframkallad alternativ verklighet. Jag saknar den psykiatriska vårdkompetensen och det resulterar bl a i att jag inte vet hur jag skall tolka deras inlägg.

Men. Jag beskylls för att ljuga, och sen presenteras ett antal länkar till inlägg personen själv har skrivit, och som inte motbevisar några lögner, är det korrekt uppfattat av mig? Och min främsta lögn påstås vara att jag sagt att Iran bombade det israeliska sjukhuset i Bersheba, vilket är ett objektivt faktum, men enligt psykospersonen en lögn eftersom det 3 kilometer bort ligger en byggnad som tillhör IDF?

Jag kollade bara den första, men där fanns inga sådana länkar, det som fanns var just det resonemanget att det i israel finns militära mål, och därför är det en viktig kontext att man kan skjuta civila mål , men jag förmodar att utgångspunkten är att iran faktiskt siktade på ett militärt mål, men helt enkelt missade (med samma resonemang hade alla i gaza varit döda, och deras döda kroppar hade alla fortsatts att dödas....), andel militära mål som iran faktiskt träffade var ju ohyggligt få...

Citat:
Kommer du förresten ihåg den där flickskolan USA av misstag bombade i början av kriget? Den låg vägg i vägg med en iransk militärbas, och det är således en lögn att USA bombade flickskolan, allt enligt den logik psykospersonen har etablerat.

ja altså, den där "flicksolan" var ju en militära del av basen fram till (gissar man 2013-2016 baserat på satelitbilder då det uppfördes en mur/staket/stängsel mellan den och militärbasen). Så det var snarare äldre då korrekt intel som jänkarna använde.

Citat:
Om du upptäcker fler lögner får du gärna hojta till så jag kan rätta mig: Iran är en religiös diktatur som i tusental mördar sin egen befolkning när de demonstrerar för frihet. Iran utsätter flickor i fängelse som väntar på dödsdom för våldtäkt, men eftersom de blir gifta för en dag enligt iransk lag är det inget brott. Iran har legaliserat pedofili. Iran tillåter tillfälliga äktenskap med prostituerade för att iranska män inte skall bryta mot Koranens påbud. Iran skickade barn över minfält för att röja minorna med barnens liv.

Jag hittade ingen i det inlägget. det var därför jag frågade, tankegången tycks vara att det är rimligt, men inte om det är "judarna". (antar att det gäller jänkarna oxo)

Citat:
Iran stöttar förresten terrorgrupper över hela Mellanöstern, t ex Hizbollah som mördade 12 fotbollsspelande barn i Israel med en av sina raketer. Iran orkestrerar terrorattacker mot civila över hela jordklotet, bl a i Argentina där de mördade över 100 civila i två attentat.

Ja just det, höll på att glömma att Irans plats 177 av 180 på Press Freedom Index tydligen också är en lögn, eller åtminstone bara ett västerländskt propagandanarrativ, allt enligt psykospersonen, som ju personligen följer flera journalisters arbete i Iran via olika tiktokkanaler och tycker de kan rapportera fritt.

har inte kommit förbi den första, det är ett ganska snurrigt resonemang som jag försöker bena ut, men det tycks vara något i stil med, "judar onda" eller nått.

Citat:

Jag uppskattar som sagt om du hojtar till när du upptäcker mina många och uppenbara lögner om Iran.

visst, inga att rapportera ensålänge dock. (förutom "jävla judar" grepet, men det är ju inte samma sak som "många och uppenbara lögner", utan det är ju bara antisemetism.)
Citera
2026-08-12, 19:55
Avstängd
Citat:
Se där du ljuger precis lika skamlöst som Petronius.
Fast det säger du ju inte spelade någon roll, utan det räcker med att militära mål fanns inome några kilometer (1.5km-3km) ? och det fanns det naturligtvis.

fråga, gäller det även förskoler , för iran bombade även två förskoler i israel dessa var ytterligare några km (typ 2-4 km från närmsta militära mål , (inte vägg i vägg som den där skolan som va en del av en militärbas för några år sedan i iran som usa bombade) ?

Citat:
Israel kanske ska fokusera på att efterleva deras sina FN resultioner, dom har väl ändå flest i världen emot sig, typiskt för terrostatet byggda etnoreligös överhet rasfilosofi och apartheid

Det gör de ju?

Citat:

Jaja du har slutat svammla om dina getter och kusiner iaf. Det är ju ett fall framåt. Bravo för det!

Har fortfarande inga getter, det är inte så att jag kör en luring och har gömt den vackraste geten, helt ärligt, jag har inga getter.
Senast redigerad av slö 2026-08-12 kl. 20:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in