Citat:
Ursprungligen postat av
Nisse Gandhi
Jag försökte kort förklara hur det går till vid ett tvångsomhändertagande. Och anser inte att jag ”propagerar”,”struntar i”, ”glömmer” eller ”skönmålar”.
De som berörs av ett tvångsomhändertagande står inte helt ensamma när ärendet skall prövas i domstol.
Huvudregeln är att de har rätt till ett offentligt biträde.
Det är förvaltningsrätten som utser och betalar biträdet, men man har en långtgående rätt att själv föreslå och önska en specifik advokat eller jurist.
Det offentliga biträdet för talan och argumenterar i förvaltningsrätten.
Går igenom handlingar från socialtjänsten och förklarar vad processen innebär.
Staten står för kostnaden för det offentliga biträdet.
Vad spelar det för roll om offentligt biträde finns, de har inte en chans med detta det är inte så att en förälder skulle få sin berättelse högre rankad med hjälp av andra vittnen eller personer i jämförelse med socialtjänsten, många barn idag har med socialtjänsten att göra bland annat för att de är hemmasittande
https://www.sverigesradio.se/artikel/hemmasittande-ungdomar-kan-tvangsomhandertas-enligt-ny-dom
Föräldrar försöker finnas där för sina barn, men eftersom det är lag på skola ska de tvinga sina barn till skolan fast de kanske mår mycket dåligt där, annars får de ett lvu.
Oavsett biträde så vet vi att just dessa typer av rättssalar inte är lika rättssäkra som tex tingsrätten hovrätten och högsta domstolen.
Det vet vi bland annat genom att barn också blir tvingade att träffa en förälder de kanske inte vill för att rätten dömmer det så, oavsett om detta barn har ett betalt företräde.
Alltså jag skrattar högt när du försöker måla ut det som att föräldrar får ett offentligt biträde ?
Byråkrater, det är inte med hjälp av dessa Elsa kommit hem det kan jag lova dig, i juridiken måste dessa vara i lägsta rang, inklusive alla som tror att detta är välfungerande.