2026-08-10, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-handlare
Att vara hög och att bete sig som personen jag beskriver är inte samma sak kan jag meddela
Röker han rent eller blandar han med tobal, samt blandar han med alkohol samtidigt?
Citera
2026-08-10, 09:10
Medlem
.
Citera
2026-08-10, 09:32
Medlem
ICA-handlares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Röker han rent eller blandar han med tobal, samt blandar han med alkohol samtidigt?
Jag tror personen får en "lätt" psykos, kan jag uttrycka det så? Som att det ligger någonting besläktat som kan slå ut. Personen njuter inte så mycket av rökning i dagsläget men kan vara med någon gång då och då. Jag tror hon kommit till insikt med att det finns någonting besläktat som kan ta skada av cannaconsumption.
Citera
2026-08-10, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-handlare
Jag tror personen får en "lätt" psykos, kan jag uttrycka det så? Som att det ligger någonting besläktat som kan slå ut. Personen njuter inte så mycket av rökning i dagsläget men kan vara med någon gång då och då. Jag tror hon kommit till insikt med att det finns någonting besläktat som kan ta skada av cannaconsumption.
Ja det kan vara genetiskt om psykossjukdomar går i släkten.
Personen i fråga får så kallade akuta psykoser som går över efter ett par timmar. Kan tipsa om att ha lite cbd-buds till hands som man kan ta om man får en överdos. Det hjälper en att komma ur det.
Citera
2026-08-12, 00:48
Medlem
Jag har rökt i mer än 20 år och aldrig hört att någon fått psykos av cannabis. Däremot är panikattacker väldigt vanligt. Hört flera som fått det.

Det är när man börjar blanda, tjack, E och cannabis som vissa blir knäppa på!

Man kan inte stoppa i sig vad som helst utan att hjärnan kokar över. Så är det bara.

Det är för mycket snack om gener, latenta psykoser och psykiskt svaghet här på forumet. Inget av det stöds av forskningen.

Jag håller mig till gräs och har aldrig haft besvär.

Det är som att man beskyller individen än drogerna här på forumet. Tar man för mycket av olika droger eller har redan psykiska besvär så är det inte konstigt att det tippar över.
Citera
2026-08-12, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
En bekant jobbar på psyket och av en stor del av de drogutlösta psykoserna är cannabis inblandat.
En snubbe kletade bajs på väggarna och trodde att han var en schimpans.
Har också hört det. Vi har ca 900 drogutlösta psykoser per år.

Majoriteten av drogpsykoser är från cannabis resten är från centralstimulerande.

Får du psykos är det stor risk att du får permanenta hjärnskador.
Citera
2026-08-12, 20:53
Medlem
Doncoldgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterGul

Majoriteten av drogpsykoser är från cannabis resten är från centralstimulerande.

Ni slänger er runt med saker ni inte verkar förstå tyvärr.
Inge annat än propaganda floskler som återupprepas
Pga svårigheter att se hela bilden. Och verkligheten.

Den internationella medicinska konsensusen, bland annat från WHO är tydlig: Cannabis ensamt orsakar inte psykos hos en i övrigt frisk individ.

Cannabis beskylls reflexmässigt i Sverige på grund av sin illegala status.

Men vad som kan ha utlöst det kan lika gärna vara
Trauman, svår sömnbrist, långvarig stress, ensamhet eller tungt bruk av andra substanser (framför allt amfetamin, kokain och alkohol).
Socker, nikotin, pinaca (spice) infuserat hasch el buds
Syntetiska noider osv...

Willie Nelson, snoop mdfl, ingen psykos, men dom har råd att se till, så dom får ekologiskt obesprutat äkta gammal hederlig Cannabis utan fuffens.
Citera
2026-08-12, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doncoldg
Ni slänger er runt med saker ni inte verkar förstå tyvärr.
Inge annat än propaganda floskler som återupprepas
Pga svårigheter att se hela bilden. Och verkligheten.

Den internationella medicinska konsensusen, bland annat från WHO är tydlig: Cannabis ensamt orsakar inte psykos hos en i övrigt frisk individ.

Cannabis beskylls reflexmässigt i Sverige på grund av sin illegala status.

Men vad som kan ha utlöst det kan lika gärna vara
Trauman, svår sömnbrist, långvarig stress, ensamhet eller tungt bruk av andra substanser (framför allt amfetamin, kokain och alkohol).
Socker, nikotin, pinaca (spice) infuserat hasch el buds
Syntetiska noider osv...

Willie Nelson, snoop mdfl, ingen psykos, men dom har råd att se till, så dom får ekologiskt obesprutat äkta gammal hederlig Cannabis utan fuffens.

Absolut du kan utlösa psykoser på flera olika sätt och oftast krävs det andra faktorer så som social situation, NPF diagnoser och en massa annat.

Det du ändå kan se är att ca 900 personer har vårdats inom svenskt sjukvård för en drogutlöst psykos. Alltså läkaren har kunnat identifiera att psykosen har utlöst i samband med användning av drog.

Jag använder cannabis och gillar det men har också två vänner som drabbats av drogutlöst psykos. Det är viktigt att respektera THC det är en potent molekyl.
Citera
2026-08-13, 06:51
Medlem
Citat:

Det är alkohol som står för flest drogutlösta psykoser.
Vad tjänar du på att ljuga?
https://cannabisifokus.se/alkohol-bakom-flest-drogutlosta-psykoser-men-cannabis-far-bara-skrackrubrikerna/
Citera
2026-08-13, 12:32
Medlem
Doncoldgs avatar
Citat:
Absolut du kan utlösa psykoser på flera olika sätt och oftast krävs det andra faktorer så som social situation, NPF diagnoser och en massa annat.

Det du ändå kan se är att ca 900 personer har vårdats inom svenskt sjukvård för en drogutlöst psykos. Alltså läkaren har kunnat identifiera att psykosen har utlöst i samband med användning av drog.

Jag använder cannabis och gillar det men har också två vänner som drabbats av drogutlöst psykos. Det är viktigt att respektera THC det är en potent molekyl.

Du bekräftar ju egentligen min poäng när du nämner att det krävs andra faktorer (som underliggande sårbarhet, NPF eller svår social situation).

​Men problemet med siffran på de ~900 personerna är att du blandar ihop korrelation med kausalitet, samt hur sjukvårdens diagnosticering fungerar i praktiken:
​ICD-koder och blandbruk: Sjukvården sätter diagnosen "drogutlöst psykos" så fort en person har symtom och visar positivt på ett drogtest. Om en person har druckit hårt, sovit 2 timmar per natt i en vecka, haft panikångest och samtidigt har spår av THC i blodet, registreras det ändå ofta som en cannabisutlöst psykos...
Det innebär inte att det var THC i sig som var den bärande orsaken.

​På grund av den illegala statusen och nolltoleransen finns det en tendens i Sverige att per automatik lägga skulden på illegala substanser framför legala faktorer som alkohol, extrem sömnbrist, traumatiska händelser eller syntetiska/besprutade substitut.

​Ingen förnekar att THC är en psykoaktiv molekyl som kräver respekt, eller att högkonsumtion kan agera som utlösande faktor (trigger) för personer med en genetisk sårbarhet.
Men en utlösande utomstående faktor hos en redan sårbar individ är inte detsamma som att substansen i sig är den direkta orsaken till att en i övrigt frisk person får psykos.

​Det handlar inte om att förringa risken med THC, utan om att hålla sig till en saklig och vetenskaplig analys istället för att svälja förenklad och felaktigt tolkad statistik.

Att skylla allt på en enskild substans blundar för de verkliga orsakerna tyvärr, vilket i slutändan gör att människor inte får den hjälp de faktiskt behöver för sin underliggande sårbarhet eller sitt blandbruk.
Citera
2026-08-13, 12:34
Medlem
Har under mina 40+ år aldrig mött någon med allvarliga psykoser från enbart CB-bruk.
Däremot så knarkar de flesta allt de kommer över, och de är dom som drabbas värst.

Träffat folk som har extrem rädsla, som också är de som överdriver sina symptom och tror att så fort de kommer till sjukhuset så blir allt normalt igen.
Likadant med folk som har någon underliggande störning, verkar få både hallucinationer och panik av CB-bruk, för dem är räddningen synen av ambulans, till ruset gått över.

Inga av dessa röker man en andra gång med kan jag säga.
Citera
2026-08-13, 12:55
Medlem
Doncoldgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xleet
Har under mina 40+ år aldrig mött någon med allvarliga psykoser från enbart CB-bruk.
Däremot så knarkar de flesta allt de kommer över, och de är dom som drabbas värst.

Träffat folk som har extrem rädsla, som också är de som överdriver sina symptom och tror att så fort de kommer till sjukhuset så blir allt normalt igen.
Likadant med folk som har någon underliggande störning, verkar få både hallucinationer och panik av CB-bruk, för dem är räddningen synen av ambulans, till ruset gått över.

Inga av dessa röker man en andra gång med kan jag säga.

+1☝️

Det här inlägget beskriver verkligheten väldigt bra.
Det som anses vara cannabispsykoser faller i praktiken nästan alltid in i en av tre kategorier:

​Tungt blandbruk där THC bara är en av flera substanser.

Snabbt övergående panikattacker/paranoia hos ovana brukare som söker akuthjälp i stunden (vilket inte är en klinisk psykos).

Personer med stark underliggande sårbarhet där THC kan agera tändhatt - dvs inte den primära orsaken.

Sätter man ett likhetstecken mellan dessa fall och att Cannabis ger annars friska människor psykos, så har man helt missat hur både psykiatrin och verkligheten fungerar.

Vi har ett system som är uppbyggt för att registrera substansen, inte för att skilja på orsak och verkan...
En riktigt mörk skugga som lever kvar från Nils Bejerot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in