2026-08-09, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag rökte rätt mycket cannabis som ung, de flesta runt mig rökte, men jag känner ingen som har fått en psykos i närtid kring cannabisbruk, eller känner någon som känner någon som har fått det. Som jämförelse vet jag flera som har drabbats av delirium på grund av alkohol.

Men för att inte endast bjuda på anekdoter:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cannabis
Kände en som blev helt kaos i hjärnan tyvärr. Han pratade med sig själv och går på hårda mediciner för att hålla psykoserna i skick...
Citera
2026-08-09, 17:47
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Låter som en panikångestattack snarare än ett psykotiskt tillstånd. Något jag har egen erfarenhet av att få på weed och andra cannabinoider. Väldigt obehagligt under en kort stund men går över efter ett par minuter. Jag tror att många har fått den effekten av cannabis och misstar det för en psykos.

Centralstimulerande substanser, i stora mängder utan mat och sömn över flera dygn, det är det som orsakar drogutlösta psykoser generellt. Även dem går över efter man sovit ut och fått i sig näring.

Ja. Jag tror att du har rätt. Detta är som sagt många år sedan, vi bodde där nere och det var som på en annan planet.
Idag har vi blivit gubbar och lugnat ner oss...något och det där har inte upprepats.
Citera
2026-08-09, 18:35
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Nu läser du detta som fan läser bibeln. Det är vanligare att personer med psykiatriska diagnoser självmedicinerar, men inget talar för att personer som brukar droger har dolda psykiatriska sjukdomar.

Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Du ser en cool kille som röker på. Andra ser en person med psykiska problem som självmedicinerar.

HenAnnan har rätt, det är bara att tugga i sig, men de sista som vill se, förstå och acceptera är drogliberaler.

Psykiskt sköra människor självmedicinerar mot allt möjligt men det brukar börja med oro, stress, ångest, depression och alla möjliga sorters "jobbiga" tankar och känslor - vilket i sig är starka signaler om psykisk ohälsa. Alla typer av dragning till substanser, men även porr, spel osv har i regel en naturlig orsak. Likväl finns en lika naturlig orsak till att vissa människor inte dras till sådant (de behöver det helt enkelt inte).
Citera
2026-08-09, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
Menar när det blir riktigt illa, har du varit med om det? Någon du sett? Hur mycket tog dom? Etc. Finns ju en del YT kanaler som tar upp det men vet ju inte om det är anti cannabis propaganda kanaler. Det är väldigt viktigt att prata om det för det förekommer och människor måste förstå alla risker. Men viktigt att man pratar om sannolikheten osv.

Så jag är lite ute efter verkliga upplevelser härifrån. Vad har ni varit med om?

En bekant jobbar på psyket och av en stor del av de drogutlösta psykoserna är cannabis inblandat.
En snubbe kletade bajs på väggarna och trodde att han var en schimpans.
Citera
2026-08-09, 22:58
Medlem
Hur mycket handlar det om att man röker stora mängder tobak samtidigt, ifall man röker det med tobak?
Citera
2026-08-09, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
En bekant jobbar på psyket och av en stor del av de drogutlösta psykoserna är cannabis inblandat.
En snubbe kletade bajs på väggarna och trodde att han var en schimpans.
De flesta använder cannabis med tobak, och röker då stora mängder tobak som är giftigt.
Citera
2026-08-09, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
Menar när det blir riktigt illa, har du varit med om det? Någon du sett? Hur mycket tog dom? Etc. Finns ju en del YT kanaler som tar upp det men vet ju inte om det är anti cannabis propaganda kanaler. Det är väldigt viktigt att prata om det för det förekommer och människor måste förstå alla risker. Men viktigt att man pratar om sannolikheten osv.

Så jag är lite ute efter verkliga upplevelser härifrån. Vad har ni varit med om?

Ungefär 50 % av alla som testar cannabis får psykos. 100 % får bestående men då de drabbas av s.k 'hach-munchies' - en form av munchausens syndrom.

Har ditt barn eller nära vän drabbats? Bästa man kan göra är att ringa polisen och berätta namn + personnummer på personen och uppge att denne röker samt säljer hasch. Då får de hjälp av vården direkt. 11414.

Lycka till! ❤️
Citera
2026-08-10, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
HenAnnan har rätt, det är bara att tugga i sig, men de sista som vill se, förstå och acceptera är drogliberaler.

Psykiskt sköra människor självmedicinerar mot allt möjligt men det brukar börja med oro, stress, ångest, depression och alla möjliga sorters "jobbiga" tankar och känslor - vilket i sig är starka signaler om psykisk ohälsa. Alla typer av dragning till substanser, men även porr, spel osv har i regel en naturlig orsak. Likväl finns en lika naturlig orsak till att vissa människor inte dras till sådant (de behöver det helt enkelt inte).
Alkohol står för flest drogutlösta psykoser med nära dubbla antalet i jämförelse med cannabis.

Men jag håller med dig med vad orsaken är till självmedicineringen, men då bör vi också ta i beaktning att söka vård för den sortens problematik innebär flera års väntan om man går via primärvården, varav många blir sämre och börjar självmedicinera.
Citera
2026-08-10, 08:06
Medlem
ICA-handlares avatar
Har en polare som hela tiden "psykosar" men aldrig får en regelrätt psykos. Denne får demensliknande drag och kan bara virra iväg, gå åt fel håll osv. Händer aldrig när personen är nykter
Citera
2026-08-10, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktion
Ungefär 50 % av alla som testar cannabis får psykos. 100 % får bestående men då de drabbas av s.k 'hach-munchies' - en form av munchausens syndrom.

Har ditt barn eller nära vän drabbats? Bästa man kan göra är att ringa polisen och berätta namn + personnummer på personen och uppge att denne röker samt säljer hasch. Då får de hjälp av vården direkt. 11414.

Lycka till! ❤️
Nej, under 0.5% av alla som testar cannabis drabbas av någon form av psykossjukdom.
Citera
2026-08-10, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-handlare
Har en polare som hela tiden "psykosar" men aldrig får en regelrätt psykos. Denne får demensliknande drag och kan bara virra iväg, gå åt fel håll osv. Händer aldrig när personen är nykter
Det kallas att vara hög och inte någon slags psykos.
Har fulla människor psykos också i dina ögon?
Citera
2026-08-10, 08:10
Medlem
ICA-handlares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Det kallas att vara hög och inte någon slags psykos.
Har fulla människor psykos också i dina ögon?
Att vara hög och att bete sig som personen jag beskriver är inte samma sak kan jag meddela
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in