2026-08-11, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommisarieSjalvgod
Nej men funderar på att att köra en last C9 med freight forwarder. Avaktar pä SS nya produkt först

Har du testat att göra så innan med liknande substanser? Känns som hög risk att tullen plockar paketet, inte minst från utanför EU typ USA
Citera
2026-08-11, 12:27
Medlem
KommisarieSjalvgods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaFIare
Har du testat att göra så innan med liknande substanser? Känns som hög risk att tullen plockar paketet, inte minst från utanför EU typ USA

Om produktens COA visar inga spår av narkotika kommer jag få igenom det utan problem. Fick in en del 7oh innan det blev en grej här
Citera
2026-08-11, 21:51
Medlem
Fick ett paket med mgm15 beslagtaget av tullen tidigt i år innan det blev olagligt. Brevet om att de tog det i beslag kom just innan det faktiskt blev olagligt. Nu har jag fått ett brev om att jag har REK att hämta från just tullverket. Hur riskfyllt är det att hämta paketet? Tror ni tullverket var snälla nog att skicka tillbaka tabletterna innan de blev olagliga och de kom fram nu?
Det lutar åt att bara strunta i paketet men man blir ju nyfiken.
Citera
2026-08-11, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tokpang123
Fick ett paket med mgm15 beslagtaget av tullen tidigt i år innan det blev olagligt. Brevet om att de tog det i beslag kom just innan det faktiskt blev olagligt. Nu har jag fått ett brev om att jag har REK att hämta från just tullverket. Hur riskfyllt är det att hämta paketet? Tror ni tullverket var snälla nog att skicka tillbaka tabletterna innan de blev olagliga och de kom fram nu?

När jag fick mitt paket taget så fick jag ett brev om att jag hade ett REK att hämta. I REK- brevet stod infon om att dom hade tagit grejerna. Fick du alltså infon direkt i första brevet direkt hem?
Citera
2026-08-11, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaFIare
När jag fick mitt paket taget så fick jag ett brev om att jag hade ett REK att hämta. I REK- brevet stod infon om att dom hade tagit grejerna. Fick du alltså infon direkt i första brevet direkt hem?
Ja precis. Brevet om att paketet var beslagtaget kom direkt hem till mig. De kanske bara skickat en bekräftelse på att tabletterna är förstörda nu då?
Citera
2026-08-11, 23:49
Medlem
Citat:
Ja precis. Brevet om att paketet var beslagtaget kom direkt hem till mig. De kanske bara skickat en bekräftelse på att tabletterna är förstörda nu då?

Ja sä kanske det var… tvekar starkt att dom skickat grejerna till dig. Bör vara bekräftelse på förstöring
Citera
2026-08-12, 00:33
Medlem
KommisarieSjalvgods avatar
Hej.

Är det nån mer insatt i när vi får nå nyheter från vår favorit vendord
Citera
2026-08-12, 01:08
Medlem
Citat:

Hämta inte ut paketet.. inte värt det
Citera
2026-08-12, 10:55
Medlem
Citat:

Ja, det är precis vad som står. De förstörde tabletter när det fortfarande lagligt och inte ens under utredning, så tydligen får de göra lite hur de vill enligt någon gummiparagraf.
Citera
2026-08-12, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommisarieSjalvgod
Hej.

Är det nån mer insatt i när vi får nå nyheter från vår favorit vendord
Den 2e juli sa han att de skulle ta ”1-2 månader, men förhoppningsvis tidigare” så borde la få en nyhet inom nån vecka men senast i början på september om man går på vad han skrev då.
Citera
2026-08-12, 13:05
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memekrig
Ja, det är precis vad som står. De förstörde tabletter när det fortfarande lagligt och inte ens under utredning, så tydligen får de göra lite hur de vill enligt någon gummiparagraf.

Inte under utredning... Jag begriper inte hur svårt detta kan vara att förstå sig på hur det fungerar.

Tullverket beslagtar en substans, skickar ett prov på analys och kvarhåller substansen tills vidare. Visar det sig att de upptäckt en ny substans så ber de Folkhälsomyndigheten om ett yttrande gällande substansen.

Om Folkhälsomyndigheten anser att substansen kan komma att användas i rus- och missbrukasyfte så meddelar de Tullverket detta. Det yttrandet ger alltså Tullverket rätt att destruera substansen och i samma veva hamnar ämnet automatiskt på listan över substanser under utredning.

Om Folkhälsomyndigheten inte ser några sådana tendenser med sagda substans så meddelar de Tullverket det, som i sin tur skickar vidare substansen till mottagaren.

Hänger du med nu?

Första beslaget, och alla de som följer, av en ny substans blir alltså liggandes hos Tullverket tills de får yttrandet från Folkhälsomyndigheten. Och om Folkhälsomyndigheten anser att handlar om laglig knarkotika så hamnar skiten automatiskt under "utredning". Vilket egentligen inte betyder ett skit, då vissa substanser varit under utredning sedan lagen kom typ 2011.

Yttrandet fungerar sedan som praxis för alla beslag fram tills dess att substansen (kanske) klassas som narkotika.

Det är vettigt, logiskt och lättförståelig.

Behöver jag köra upp "gummiparagrafen" ännu hårdare och djupare eller? För nu är det snart så vi slår i hjärnstammen på dig.
Citera
2026-08-12, 17:58
Medlem
Våra killar skrev att det blir senare i höst…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in