Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
Jag lyssnade på GK sommarprogram i Swebbtv. Där säger han att diplomati inte behövs mellan allierade eller vänner. Däremot behövs diplomati, att kunna tala med, de länder/personer man inte har så mycket gemensamt med eller kanske inte gillar. Jag tycker det är klokt sagt. 100 gånger hellre diplomati med Ryssland, Iran, Irak, Afghanistan, Somalia, Marocko osv än bara stänga av telefonen och invänta kaos och krig.
https://swebbtv.se/w/mQm8vnBdEjzu95tMuqv27U
Nja.
Nu är det faktiskt litet mer än så det handlar om.
Gustav var väldigt tydlig med i början av sin karriär inom AFS, att hans fokus är Sverige, och internationella konflikter och relationer kommer i andra hand. Vilket han helt tycks ha frångått nu.
Jag såg en video med honom där han samtalar med en muslimsk konvertit, de satt och nästan gullade med varandra och Gustav gjorde poäng av att han och muslimen höll med varandra om mycket. Jag tror definitivt att Gustav ser mycket positivt med islams kvinnosyn, dessutom är han kristen religiös, och då den aspekten i tron, finns även där en gemenskap med muslimer i hans ögon.
För mig är det glasklart: Det ska hållas en kristallklar linje mellan islam och Sverige, och det involverar att man inte har mans-romantiska samtal, vilket har noll och intet med diplomati att göra.
Sedan att tala med en nation eller en viss grupp i syfte att få till avtal som gynnar Sverige, det är en helt annan sak och innefattar ändå inte att man måste uttala sig positivt om det berörda statsskicket, eller ens innan man har någon makt, skapa konstiga relationer som bara framstår som onödiga och som riskerar att skrämma bort väljare.