2026-08-11, 15:08
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Idag så låses bildörrarna automatiskt när man kommer upp i en viss hastighet i de flesta nya bilarna, detta går att stänga av men tyvärr så vill gärna många ha den funktionen för sen vi plockade hit mängder med människor från andra länder så kan det räcka att du stannar vid ett rödljus så rycks din bildörr upp och Muhammed tar din bil och kör vidare.
Har man en autolåsningsfunktion så är detta inte fullt lika lätt.

Jo, medveten om detta och har personligen alltid stängt av. Förstår problematiken, jag brukade låsa manuellt när jag kör inne i städer. Men det kommer man såklart inte alltid ihåg.

Men nu kör jag gammelbil, den vill ingen huding ha så den får vara olöst vid körning
Citera
2026-08-11, 15:55
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Problemet med det fetade och din tänkta lösning är väl i så fall att om en bil står parkerad så kan man helt enkelt köra på den och på det sättet simulera en krock och då få dörrarna att öppna sig? Detta är bara en hypotetisk tanke.

Nej, detta gäller under färd när någon sitter i bilen, inte när den är parkerad och låst.
Bilar har nog haft i ungefär 15 år att de låser upp dörrarna vid en kollision som bedöms allvarlig nog (Airbagsystemet inblandat i att bedöma).

Min bil låser upp dörrar, slår på varningsblinkers och ringer SOS om krockvåldet är tillräckligt.

Citat:
Att man nu för tiden har tagit bort den mekaniska öppningen av en bildörr som förr alltid fanns är vansinne. Enligt info från just Tesla så ska det finnas men i en stressad situation så är det tydligen inte helt enkel att hitta då den är gömd, inte uppmärkt och många vet inte ens att den finns så när det blir panik så är det inte helt enkelt att tänka rationellt.

Det är Tesla som tagit bort mekanisk öppning bak, dock finns det nödöppning under sätet. Sägs dock gå extremt trögt.

Förardörrarna har mekanisk nödöppning inifrån.

Teslas lösning är antagligen driven av ekonomiska anledningar och den enskildes säkerhet kommer kanske inte i första hand.
Citera
2026-08-11, 16:13
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Nej, detta gäller under färd när någon sitter i bilen, inte när den är parkerad och låst.
Bilar har nog haft i ungefär 15 år att de låser upp dörrarna vid en kollision som bedöms allvarlig nog (Airbagsystemet inblandat i att bedöma).

Min bil låser upp dörrar, slår på varningsblinkers och ringer SOS om krockvåldet är tillräckligt.

Det är Tesla som tagit bort mekanisk öppning bak, dock finns det nödöppning under sätet. Sägs dock gå extremt trögt.

Teslas lösning är antagligen driven av ekonomiska anledningar och den enskildes säkerhet kommer kanske inte i första hand.

Slås man medvetslös av krockvåldet (hur vanligt det nu är) och bilen tar fyr så hjälper ju inga nödhandtag ändå. Sen är väl det här med infällda, elektriska dörrhandtag inget unikt för elbilar numer? Finns väl även på ICE, och är isf lika dumt där.
Citera
2026-08-11, 17:15
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Slås man medvetslös av krockvåldet (hur vanligt det nu är) och bilen tar fyr så hjälper ju inga nödhandtag ändå. Sen är väl det här med infällda, elektriska dörrhandtag inget unikt för elbilar numer? Finns väl även på ICE, och är isf lika dumt där.

Oavsett om man är medvetslös är det inte dumt att bilen är upplåst och låses upp/ kan öppnas både inifrån och utifrån tänker då jag.

Tesla har handtag på model S och X som man inte kan öppna dörrarna med om de är indragna - låst eller uplåst spelar ingen roll om handtaget inte kommer ut.

Jag vet inte om något annat märke som kör med samma princip (möjligt att det finns).

Jag vet inget annat märke som kör med ren elektrisk öppning tex på bakdörrarna och där nödöppningen är gömd så att man måste vara påläst och helst tränad på att använda dessa.
(Jag har en sån modell själv, så jag vet hur det fungerar)
Citera
2026-08-11, 20:14
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Har det överhuvudtaget framkommit något om att det var branden som var den egentliga dödsorsaken.
Det är väl mer troligt att det var avåkningen med påföljande krasch som var dödsorsaken.

en gissning är att han dog av rökskadorna han fick innan dom fick ut honom, har fått till mig av en direkt fråga till en räddningschef vid en utbildning för heta arbeten om hur dom bemöter el bilbränder, han sa att röken från dessa brinnande batterier är oerhört farlig och inga brandmän får närmar sig utan rökdykare utrustning kan till med varit hazmat dräkt han nämnde
Citera
2026-08-11, 23:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson

Har också nyare bil men har som tur är inte behövt testat dessa funktioner men den gör nog samma sak.
Men du menar att om jag står stilla med motorn av så kommer den då inte öppna dörrarna? Kan faktiskt ske, man har parkerat på en parkeringsficka och det kommer en bil och kör rakt in i röven på en. Din airbag löser ut i smällen. Kommer bilen då öppna dörrarna eller inte, nyfiken bara?

Tesla har verkligen sparat in på vissa saker och ibland kanske det inte blev perfekt. Kollade på någon videosnutt om en människa som hade sitt barn i bilen, slog igen bildörren och något gick fel så batteriet dog och låste alla dörrar med föräldern utanför. Fanns ingen möjlighet att komma in i bilen heller och barnet för litet för att förstå öppningsmekanismen till dörren.

Blir en fin dödsfälla när sånt händer kan man säga.
Citera
2026-08-12, 05:13
Medlem
Moobs avatar
Bra att han tog en för laget och visade att elbilar är livsfarligt skit, och förhoppningsvis skrämmer bort köpare
Citera
2026-08-12, 10:19
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Bra att han tog en för laget och visade att elbilar är livsfarligt skit, och förhoppningsvis skrämmer bort köpare

Jag tror det dog ungefär fem personer i kollisioner som inkluderar bilbränder förra året.
Då är det bra att folk blir ännu mer rädda för fordon med förbränningsmotor?
Citera
2026-08-12, 10:58
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Jobbade på kinnarps kontorsmöbler som ligger utanför Falköping.
Ok, vill du dela med dig av namnet, du kan ju maska lite.
Citera
2026-08-12, 14:14
Medlem
Citat:
Man börjar med att kopiera en produkt och när man förstår hur allt är gjort, då listar man ut hur man gör detta bättre eller mer passande till den marknaden man vill in på till en billigare peng. Där har du kinesen.
Det tror jag på först när jag får se en Kinesisk produkt som faktiskt fungerar enligt specifikation. Det är faktiskt lite lustigt att så många säger sig ha alla dessa fantastiska uppfinningar och likt en desperat telefonförsäljare försöker övertala mig om att investera, men ingen vill demonstrera produkten.

Förr i tiden när något nytt lanserats på marknaden och nån var mallig över att de köpt prylen, då var de väldigt aktiva och ville visa mig hur bra prylen fungerar. På den tiden fick jag också se bra uppfinningar från civiliserade länder.
Citera
2026-08-12, 15:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Det tror jag på först när jag får se en Kinesisk produkt som faktiskt fungerar enligt specifikation. Det är faktiskt lite lustigt att så många säger sig ha alla dessa fantastiska uppfinningar och likt en desperat telefonförsäljare försöker övertala mig om att investera, men ingen vill demonstrera produkten.

Förr i tiden när något nytt lanserats på marknaden och nån var mallig över att de köpt prylen, då var de väldigt aktiva och ville visa mig hur bra prylen fungerar. På den tiden fick jag också se bra uppfinningar från civiliserade länder.

Som jag skrev, man anpassar den till marknaden man vill in på och det är ofta lågprismarknaden som då inte kräver att allt ska vara perfekt.
Se på exempelvis Dacia, en bil för under 100 000kr när den kom, funkade så där, rostade fint men var jävligt billig. Nu har den förbättrats en hel del men kostar heller inte under 100 000kr heller men ändå säljer den.

Kineserna gör på samma sätt men söker sig då för ännu billigare marknader.
Se på alla deras temu och shein skräp som vi svenskar köper för att det är billigt, inte för att det är bra.

Såg förresten att sen nya tullarna mot just denna typ av produkter kom så har paketleveranserna minskat med ca 70% från kina. De jobbar på att hitta på lösningar för att komma runt lagstiftningen och tullar.
Citera
2026-08-12, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starlight-Jr
Vad vet vi mer om detta?

Han har kört av vägen i en kurva och slagit sönder batteripacken under bilen, vilket skapade termisk rusning och efterföljande brand.
Förbipasserande personer och ambulanspersonal hjälpte 45-åringen ur bilen men hans liv gick inte att rädda.

Exakt det här som är den stora faran med elbilar, han dog knappast av krockvåld.

https://www.sverigesradio.se/artikel/man-dod-efter-bilbrand-i-falkoping

Freak accident, detta är inte normen, batteritrågen tål sinnessjukt mycket.

Cirkulera, här finns ingenting att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in