Citat:
Ursprungligen postat av
Brukstrask
Det tror jag på först när jag får se en Kinesisk produkt som faktiskt fungerar enligt specifikation. Det är faktiskt lite lustigt att så många säger sig ha alla dessa fantastiska uppfinningar och likt en desperat telefonförsäljare försöker övertala mig om att investera, men ingen vill demonstrera produkten.
Förr i tiden när något nytt lanserats på marknaden och nån var mallig över att de köpt prylen, då var de väldigt aktiva och ville visa mig hur bra prylen fungerar. På den tiden fick jag också se bra uppfinningar från civiliserade länder.
Som jag skrev, man anpassar den till marknaden man vill in på och det är ofta lågprismarknaden som då inte kräver att allt ska vara perfekt.
Se på exempelvis Dacia, en bil för under 100 000kr när den kom, funkade så där, rostade fint men var jävligt billig. Nu har den förbättrats en hel del men kostar heller inte under 100 000kr heller men ändå säljer den.
Kineserna gör på samma sätt men söker sig då för ännu billigare marknader.
Se på alla deras temu och shein skräp som vi svenskar köper för att det är billigt, inte för att det är bra.
Såg förresten att sen nya tullarna mot just denna typ av produkter kom så har paketleveranserna minskat med ca 70% från kina. De jobbar på att hitta på lösningar för att komma runt lagstiftningen och tullar.