Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Nja, jag tänkte mer på att du drar argumenten ur arslet utan att ha någon som helst koll på vad du skriver.
Ett exempel från #321:
Citat:
Citat:
Det finns också en hel del andra dolda kostnader som en följd av "priset vid pump", som nu ska betalas. Av någon, på nåt sätt. Hur det ska gå till är oklart, eftersom den korrupta och korkade Tidö-regeringen aldrig har rett ut sådana frågor, de har istället gått all-in på allt som de tror att de kan köpa röster med och skitit i följderna (vilket tvingat dem att öka Sveriges statsskuld genom att låna mer pengar).
Sanningen är att sänkningen av bensinpriset är en nyckelorsak till varför inflationen nu ligger på rekordlåga nivåer, något jag skrivit i tråden men du av någon anledning inte valt att inte ta in eftersom det viktigaste för dig är att nedvärdera den sittande regeringen inför valet med vilka medel som helst.
Ditt snack om att regeringen tvingats ta enorma lån för att bekosta hela "priset vid pump"-reformen stämmer därmed inte. Reformen utgör en stimulansåtgärd som är helt normal under lågkonjunktur.
Jag förstår att du våndas över att Svantesson gör ett bra jobb. 👌
Du och allas vår Marco ligger i en helt egen division när det gäller obefintlig faktakoll och blint S/MP-dyrkande.
De "dolda" kostnader jag syftar på är de utsläppsrätter, elternativt höger böter, som Sverige kommer att behöva betala 2030. Sveriges enda chans att klara sig undan, efter att i stort sett alla regeringar hittills fuskat, var genom att få ner kolutsläppen i transportsektorn. Industrisektorn kommer inte att hinna "ställa om" och också om det juridiskt möjligt så skulle det vara politiskt självmord att lagstadgat begränsa den årliga avverkningen i Sverige till 40% av vad den är idag. Men eftersom det är på gränsen till OT och det finns debattörer som helt tappar det när ordet "klimat" dyker upp i en tråd så körde jag en kortare variant.
Sveriges höga skatter på drivmedel var tillsammans med elbilsstödet en medveten politik att försöka få svenska bilister att byta till elbil och att köra mindre. För att på så vis klara av de EU-lagstadgade klimatmålen, eller åtminstone minimera straffkostnaderna. Genom att nu istället sänka bränslepriset maximalt utan någon som helst annan kompenserande åtgärd (tvärtom har Tidö också gjort allt för att sabba industrins omställning) så garanterade Tidö-regeringen i praktiken att Sverige åker dit. Nu kommer jag inte på rak arm ihåg exakt, men enligt de senaste beräkningarna som Naturvårdsverket gjort blir det enligt prognosen på priset för utsläppsrätter 2030 att kosta 24000 SEK per person. Och det är bara om det finns tillräckligt mycket utsläppsrätter att köpa till ett någorlunda vettigt pris.
Att sänka bränsleskatten och priset så mycket som möjligt (genom att hävda att man i Sverige, ett av EU:s rikaste land, inte har råd att betala ett dyrare bensinspris) har i praktiken stoppat övergången till elbilar, ökat användningen av fossilbilar och ökat Sveriges utsläpp av koldioxidekvivalenter. Och Sverige var vid den senaste rapporteringen det enda landert i hela EU som ökade sina utsläpp, och då låg vi efter kurvan redan innan. Och visst, i ett rikt land har skattebetalarna säkert råd med att hosta upp en extra 24000 SEK (per år från 2030 framåt), men den som påstår att det blev "billigt" att sänka bränslepriset vet fuckin' inte vad de talar om.
Och det är ett faktum, ett numerisk-matematiskt-ekonomiskt faktum, att Kristerssons regering inte har klarat av att balansera statsbudgeten och därför tvingats belåna Sverige och oss alla ytterligare. Man kan låtsas att det pga av det ena eller det andra, beroende på vad som låter politiskt bättre, men i slutändan är det enkelt nollsummespel. Man behöver få in lika mycket i kassan som man betalar ut, och att sänka bränsleskatten ger, per definition, mindre i kassan.
Svantesson är en jävla bluff, en rent ut sagt urusel och ryggradslös finansminister. Hon har nog inte tänkt på "Sveriges bästa" en gång under de senaste fyra åren, bara på vad som gagnar den misslyckade regering hon sitter i. En demokratisk stat som Sverige behöver få in pengar genom skatter, det är så staten finansieras, och det är finansministerns uppgift att se till debet och kredit är i balans. Det har Svantesson totalt misslyckats med, hon har glatt gått med på att samtidigt sänka skatterna och höja utgifterna, och mellanskillnaden utgörs av mera lån som du och jag nu ska betala tillbaka, med ränta. Genom höjda skatter. Maken till misslyckad finansminister får man leta efter...
Men jag noterar förstås att du är ideologiskt låst och inte egentligen intresserad av hur det egentligen ligger till. För dig är allt som innehåller ordet "klimat" bara woke, och eftersom Sverige har haft en "högerregering" så måste den per definition ha varit bra. Men i praktiken är det den sämsta regering Sverige har haft i mannaminne.
MP vill säket höja priset på bensin och diesel, men inte ens MP vågar gå ut med hur inihelvete illa det faktiskt är. Ingen vill. Och faktum är att nästa regering också kommer undan, och kan ansvarslöst fortsätta att köra en strutsstrategi. Det är nämligen hela år 2030 som är "målår" (target), vilket innebär att deadline för mätningen av kolutsläppen är 31 december 2030 (vilket är efter nästa val). Och i praktiken är det så komplicerat att räkna ihop allt att den "compliance check" som avgör om ett medlemsland klarat målen görs först 2032. Det är då Sverige får betala för sina synder, inklusive Tidös.