2026-08-10, 10:58
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Och varför ska svenskar som enda grupp i hela världen anpassa sig på detta sätt och gå 200 år bakåt i tiden medans andra länder fortsätter och framförallt, de stora bovarna fortsätter oförändrat eller sannolikt blir än värre?

Sverige har relativt låga utsläpp och vår fordonsflotta är en i stort sett helt meningslös skillnad på klimatet. Ska folk också sluta jobba då de inte har råd att ta sig till jobbet. Det blir billigare för mig att gå på bidrag än att åka till jobbet.

Om saker inte köps försvinner mängder med jobb och hur ska dessa försörja sig? det du framställer är alltså en önskan om att leva som vi i Sverige gjorde på 1800-talet med fattiga som sitter på trottoaren och äter bark och gummi från gamla skor (ja så såg det ut). Detta medans övriga världen alltså fortsätter helt oförändrat och klimatet har absolut noll positiv påverkan på att Sverige totalt faller sönder.

Varför tycker du att det är den lilla människan som alltid ska betala mer som ska rädda klimatet? inte länder eller storföretagen som är de som skitar ner och inte genom att bättre alternativ ges utan genom straff för att man tvingas välja det enda alternativ som finns. Den dagen du kan peka på fullt gångbara alternativ håller jag med om att det ska premieras och motsatsen straffas men innan dess är det ju totalt idioti att låta medborgare bli ett U-land av princip med noll vinning för klimatet.
Vi behöver inga alternativ. Syftet är att du och din grupp ska konsumera mindre och skaffa färre barn.

Svensken komsumerar i genomsnitt mer än 26 ton material, metaller, mineraler och biomassa per person och år. Det är bland de värsta konsumenterna i EU och skyhögt mer än många betydligt större länder i andra delar av världen. Hade Sverige lagts för fäfot hade jordklotet tjänat på det. Därför är det vettigt att bromsa et framfart i världen.
Citera
2026-08-10, 11:08
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det vanliga klimtalarmistiska smörjan.
Sveriges utsläpp är redan lägre än genomsnittet i Europa. Mycket beroende på att el i Sverige produceras betydligt bättre här än i andra länder där de produceras med olja, kol och naturgas.
Det hjälper inte ens en promille mot hela världens utsläpp av koldioxid om Sverige skulle stängas av totala.

Kan inte du ta dina argument och bege dig till några länder som verkligen släpper ut mätbara mängder globalt. USA, Kina, Ryssland, Indien är några exempel.

Sverige är redan fantastiskt men MP vill förstöra landet. Givetvis ska vi fortsätta arbetet med att minska våra utsläpp men bör ske genom att vi ger folk förutsättningar än bestraffning.

Exempel. Varje företag som flyttas eller konkurreras ut av låglöneländer försämrar utsläppen. Genom bestraffning med höga skatter på energi påskyndas sådant. Om vi kan behålla och ta hem flyttad produktion så hjälper vi till med minskade utsläpp.

Vi är nog överens om att vi behöver sänka utsläppen men då ska vi göra det på rätt sätt och inte genom jävla skatter på allt.
Det är som man i det sköna sommarvädret går ut i en park för att ha picknick. Då ser man att någon har lämnat skräp på gräsmattan.

Då kan man tänka. Varför ska vi gå med vårt skräp till papperskorgen när någon annan redan har skräpat ner här? Det är väl bara att vi också lämnar vårt skräp här när vi går.

Man kan också tänka. Otrevligt med skräp här. Vi tar med oss allt skräp som ligger här, både vårt och det andra till papperskorgen när vi går även om det blir 10 meter längre att gå och även om någon annan skulle se oss och beteckna oss som knäppa godhetsknarkare.
Citera
2026-08-10, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Vi behöver inga alternativ. Syftet är att du och din grupp ska konsumera mindre och skaffa färre barn.

Svensken komsumerar i genomsnitt mer än 26 ton material, metaller, mineraler och biomassa per person och år. Det är bland de värsta konsumenterna i EU och skyhögt mer än många betydligt större länder i andra delar av världen. Hade Sverige lagts för fäfot hade jordklotet tjänat på det. Därför är det vettigt att bromsa et framfart i världen.
Så det relevanta för dig är att det kostar mig att förflytta mig och använda fossila bränslen inte klimatet i sig?

På vilket sätt blir klimatet bättre av att jag betalar mer och nej jag kör inte en massa i onödan i dagsläget och skulle inte köra varken mer eller mindre om bränslet kostade 50 kr eller ens 100 kr/l förutom att jag då möjligen skulle säga upp mig från jobbet och leva på bidrag. Är det denna väg du ser är rätt för Sverige och världen. Sedan helt strunta i de stora utsläpparna i världen/Sverige utan straffa ut den arbetande delen i landet.
Citera
2026-08-10, 11:19
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Så det relevanta för dig är att det kostar mig att förflytta mig och använda fossila bränslen inte klimatet i sig?

På vilket sätt blir klimatet bättre av att jag betalar mer och nej jag kör inte en massa i onödan i dagsläget och skulle inte köra varken mer eller mindre om bränslet kostade 50 kr eller ens 100 kr/l förutom att jag då möjligen skulle säga upp mig från jobbet och leva på bidrag. Är det denna väg du ser är rätt för Sverige och världen. Sedan helt strunta i de stora utsläpparna i världen/Sverige utan straffa ut den arbetande delen i landet.
Som jag skrev, det bästa hade varit om du slutade konsumera helt och heller inte skaffade barn. Det näst bästa är att låta dig själv stå för kostnaderna genom skatt. Det är rättvist.
Citera
2026-08-10, 11:23
Medlem
Citat:
Som jag skrev, det bästa hade varit om du slutade konsumera helt och heller inte skaffade barn. Det näst bästa är att låta dig själv stå för kostnaderna genom skatt. Det är rättvist.
Jag förstår fortfarande inte, om jag slutar konsumera och detta gäller alla (utgår jag ifrån) så är alltså kontentan att du vill ha ett samhälle i stenålders anda. Om inget konsumeras så produceras inget och inget finns alltså att köpa eller skaffa. så vi går tillbaka till jakt och odlingstiden i Sverige. Det är alltså detta du vill vi ska uppnå i Sverige.

vilka kostnader är det jag ska bära genom skatt, blir klimatet bättre för att jag betalar mer menar du eller är det viktiga att jag betalar mycket till statskassan så vi kan finansiera fler invandrare med bidrag?
Citera
2026-08-10, 11:35
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Det är som man i det sköna sommarvädret går ut i en park för att ha picknick. Då ser man att någon har lämnat skräp på gräsmattan.

Då kan man tänka. Varför ska vi gå med vårt skräp till papperskorgen när någon annan redan har skräpat ner här? Det är väl bara att vi också lämnar vårt skräp här när vi går.

Man kan också tänka. Otrevligt med skräp här. Vi tar med oss allt skräp som ligger här, både vårt och det andra till papperskorgen när vi går även om det blir 10 meter längre att gå och även om någon annan skulle se oss och beteckna oss som knäppa godhetsknarkare.
När jag köpte min första bil med dieselmotor då skulle man välja diesel för att det blev mindre koldioxidutsläpp, nu är det "miljöbov"
En tid var när man skulle köpa en etanolbil, sedan kom det fram att etanol köptes från Brasilien där man odlade sockerrör på tidigare stora skogar och plötsligt var etanol skit.
Nu ska alla köpa elbil. Dyrt och saknas återvinning av batterier och jordartsmetaller kommer till stor del från vidrig produktion i Afrika. Elbil är lika stor elände. Dessutom produceras en hel del bilar och komponenter i låglöneländer och med bristande miljötänk.

Man gjorde ett försök att tillverka batterier i Skellefteå.
De blev för dyra och dessutom vill man använda stora mängder cancerogena kemikalier för tillverkning av separatormaterial i Eskilstuna

Att ta fram jordartsmetaller i Sverige är hopplöst. Finns ingen miljöorganisation som kommer tycka det är bra. Då blir det import från Kina.

Och du tror det blir bättre genom att straffa ut folk med skatter?
Det är som barnuppfostran. Om barnet råkat få tag på en sax så ska man inte med våld rycka saxen ur barnets händer utan hämta en snäll leksak och be och få byta den mot saxen.

Jag är jävligt trött på alla jävla skatter och speciellt de som försöker tvinga oss till andra alternativ och speciellt inte miljövänliga.

40% av min elräkning är skatt. Jag har för länge sedan gjort vad jag kan genom att installera bergvärme och huset är välisolerat. Jag kan inget göra om man höjer skatten för el mer.
Inne temperatur har vi stenkoll på och ligger mellan 18-20 grader på kalla delen av året.

Miljömuppar var med om att fixa så 6 väl fungerande kärnkraftverk lades ner. Dessutom såg man till att stifta en lag för att ett avstängt kärnkraftverk fick inte återstartas varmed man började demontering av de avstängda verken när man ändå inte fick återstarta dem. Så kom kriget i Ukraina och tyskarna kan inte tillverka el med naturgas och då sticker priset på el åt helvete rakt upp. Hade vi haft några verk i reserv hade vi kunnat återstarta dem efter en viss genomgång.

Som du märker är jag rätt trött på miljömuppar som försöker tvinga oss till sämre levnad istället för att ta fram vettiga alternativ.

Diesel kommer bli jäkligt dyr i höst när sossarna med stor sannolikhet kommer in i riksdagen och troligen ihop med MP alternativt med MP som vågmästare och kommer ställa till det.
Jag har ekonomi så jag klarar 40kr/liter diesel men det gör inte alla. Det kommer bli en klassfråga med att ha bil.

Jag har varit på återvinningen idag. Fyllde bilen och körde 7 km dit och sedan 7 km hem.
Tror du det funkat med att släpa allt till bussen?
Citera
2026-08-10, 11:49
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
EU:s grundläggande strategi om "strategic autonomy"
Om EU faktiskt brydde sig skulle de ju satsa allt på att försöka få till en bättre process för att skapa cellulosaetanol. Elbilar kräver ju som bekant stora mängder mineraler av en typ som bryts i väldigt begränsad omfattning i Europa. Skog däremot finns det massor av speciellt här i norr.
Citera
2026-08-10, 11:55
Medlem
bzsx0809s avatar
Citat:

Källa och underlag på vår konsumtion, tack.
Citera
2026-08-10, 19:25
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Och du bevisar din mentala kapacitet genom att påpeka det...?

Du personifierar Dunning-Kruger.
Citera
2026-08-10, 22:12
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Du personifierar Dunning-Kruger.

Jag misstänker starkt att du inte har kapacitet att ens förstå "Dunning-Kruger".

Skulle du VERKLIGEN förstå vad koginitivt bias är så skulle du inte skriva de inlägg du gör och du skulle vända dig mot majoriteten av de idioter som råkar ha samma ideologiska åsikter som du själv har.

Dessutom är det helt irrelevant för ämnet, eftersom det står och faller på fakta, inte på slutsatser baserade på kognitivt bias. Det skojiga är att den inbillade "högersidans" argument till 100% bygger på just kognitivt bias. Dvs. floskler framtagna i avsikt att påverka som sprids av en massa papegojor som inte förstår vareken början eller slutet, och som helt saknar kapacitet att bedöma sanningshalten och logiken i det de glatt (och numera desperat) upprepar. Det är liksom grunddefinitionen på Dunning-Kruger...
Citera
2026-08-10, 22:38
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
När jag köpte min första bil med dieselmotor då skulle man välja diesel för att det blev mindre koldioxidutsläpp, nu är det "miljöbov"
Dieselmotor är inget större miljöproblem om man kör på HVO och den inte är för bränsletörstig. En bil som drar 0,5 liter HVO per mil är ju billigare i drift om priset på HVO är 30 Kr/l än en bil som körs på diesel om den drar 1 liter per mil även om dieseln bara kostar 20 kr/l.

Citat:
Nu ska alla köpa elbil. Dyrt och saknas återvinning av batterier och jordartsmetaller kommer till stor del från vidrig produktion i Afrika. Elbil är lika stor elände. Dessutom produceras en hel del bilar och komponenter i låglöneländer och med bristande miljötänk.
Det är klart att man ska se till både det som är positivt och negativt med elbilar. I första hand är det de som behöver köra långt som gör både ekonomisk vinst för sig själva och samtidigt den största vinsten för miljön med elbil.

Citat:
Och du tror det blir bättre genom att straffa ut folk med skatter?
Det är som barnuppfostran. Jag är jävligt trött på alla jävla skatter och speciellt de som försöker tvinga oss till andra alternativ och speciellt inte miljövänliga.
Den gemensamma sektorn behöver få in pengar till verksamheten. Om det inte var skatt på sprit och fossila bränslen skulle man behöver ha högre skatter på annat.

Citat:
40% av min elräkning är skatt. Jag har för länge sedan gjort vad jag kan genom att installera bergvärme och huset är välisolerat. Jag kan inget göra om man höjer skatten för el mer.
Inne temperatur har vi stenkoll på och ligger mellan 18-20 grader på kalla delen av året.
Bor du i välisolerat småhus med bergvärme kan jag tänka att många har betydligt högre boendekostnad än dig. Du kanske kunde kosta på dig lite högre inne temperatur.

Citat:
Som du märker är jag rätt trött på miljömuppar som försöker tvinga oss till sämre levnad istället för att ta fram vettiga alternativ.
Att fasa ut de fossila bränslena ser jag som nödvändigt. Tror du skulle klar dig alldeles utmärkt i ett fossilfritt samhälle.

Citat:
Jag har ekonomi så jag klarar 40kr/liter diesel men det gör inte alla. Det kommer bli en klassfråga med att ha bil.
Lite lustigt. När vi fortfarande hade fastighetsskatter såg jag intervju med tillsyns välmående herre på garageuppfart med 2 bilar framför en flott villa som bekymrade sig för fastighetsskatten. Inte för egen del försäkrade han. Han hade råd men han bekymrade sig för de som inte hade lika bra ekonomi.

När skatten på pensioner diskuterades såg jag intervju med en äldre elegant dam i en verkligt fin soffa med prylar i bakgrunden som spred en känsla av lyx och god smak. Hon ansåg att skatten på pensioner var för hög. Det var inget problem för henne försäkrade hon. Hon hade råd. Hon tänkte på de pensionärer som hade det betydligt sämre än henne.

Sedan såg jag en intervju med en glad gubbe i smutsiga och slitna kläder framför en fallfärdig husvagn som var hans hem. Han berättade om sina glädje ämnen och sina bekymmer. Men han sa inget om att skatter var något som gav honom oro och bekymmer.

Citat:
Jag har varit på återvinningen idag. Fyllde bilen och körde 7 km dit och sedan 7 km hem.
Tror du det funkat med att släpa allt till bussen?
Jag cyklar till livsmedelsaffär cirka 4 km bort ett par gånger per vecka för att handla mat. Passerar samtidigt på att ta med det som ska till återvinningen om det finns något. Återvinningsstationen passerar jag på vägen.
Citera
2026-08-11, 09:24
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Dieselmotor är inget större miljöproblem om man kör på HVO och den inte är för bränsletörstig. En bil som drar 0,5 liter HVO per mil är ju billigare i drift om priset på HVO är 30 Kr/l än en bil som körs på diesel om den drar 1 liter per mil även om dieseln bara kostar 20 kr/l.

Det är klart att man ska se till både det som är positivt och negativt med elbilar. I första hand är det de som behöver köra långt som gör både ekonomisk vinst för sig själva och samtidigt den största vinsten för miljön med elbil.

Den gemensamma sektorn behöver få in pengar till verksamheten. Om det inte var skatt på sprit och fossila bränslen skulle man behöver ha högre skatter på annat.

Bor du i välisolerat småhus med bergvärme kan jag tänka att många har betydligt högre boendekostnad än dig. Du kanske kunde kosta på dig lite högre inne temperatur.

Att fasa ut de fossila bränslena ser jag som nödvändigt. Tror du skulle klar dig alldeles utmärkt i ett fossilfritt samhälle.

Lite lustigt. När vi fortfarande hade fastighetsskatter såg jag intervju med tillsyns välmående herre på garageuppfart med 2 bilar framför en flott villa som bekymrade sig för fastighetsskatten. Inte för egen del försäkrade han. Han hade råd men han bekymrade sig för de som inte hade lika bra ekonomi.

När skatten på pensioner diskuterades såg jag intervju med en äldre elegant dam i en verkligt fin soffa med prylar i bakgrunden som spred en känsla av lyx och god smak. Hon ansåg att skatten på pensioner var för hög. Det var inget problem för henne försäkrade hon. Hon hade råd. Hon tänkte på de pensionärer som hade det betydligt sämre än henne.

Sedan såg jag en intervju med en glad gubbe i smutsiga och slitna kläder framför en fallfärdig husvagn som var hans hem. Han berättade om sina glädje ämnen och sina bekymmer. Men han sa inget om att skatter var något som gav honom oro och bekymmer.

Jag cyklar till livsmedelsaffär cirka 4 km bort ett par gånger per vecka för att handla mat. Passerar samtidigt på att ta med det som ska till återvinningen om det finns något. Återvinningsstationen passerar jag på vägen.
Så du skulle cykla med ca en kubikmeter trädgårdsavfall?
Hahaha.
Det var det jag lastade in i min Volvo XC60 igår och körde till stora återvinningstationen.
Detta var grenar som inte tillhör kompost.
Det är 7 km till den stora återvinningsstationen på andra sidan stan. De mindre återvinningsstationerna har ingen sådan plats för grenar mm utan enbart pappers och plastförpackningar mm.

Elbil har jag räknat på och går väll att få igenom kalkylen om diesel kostar över 70 kr/liter och jag då har en bil med motsvarande egenskaper som min nuvarande.
Om det ska bli miljövänligt så ska min bil då skrotas och inte säljas för då är det någon annan som fortsätter med utsläpp.
Kommunen där jag bor gjorde stor sensation tyckte de när de ersatte bussar för lokaltrafiken med gasbussar och sålde de gamla till ett land i Östeuropa. Hahaha.

Ökar inte temperaturen inne för el är svindyr. 40% av elräkningen är skatt för att vi ska tvingas att frysa. Sverige var ett framtidsland förut med gott om billig el. Nu förstört av miljömuppar.

Ditt trams med pensionärer kan du behålla. Jag är pensionär nu efter ett långt arbetsliv (slutade vid 69 år) och hade gärna behållit mer av min inkomst istället för att betala massa skatt där miljömuppar tycker man ska tvinga folk till bättre miljö istället för att skapa möjligheter att naturligt välja bättre alternativ. Jag har bra inkomst (pension) för att jag sparat och haft bra jobb med hög inkomst och betalar även statlig skatt så ca 40% av min inkomst går i skatt. Jag tycker det räcker utan att miljömuppar vill vrida ur mer skatt av mig.

Du som är så smart kan hjälpa mig att få ner elförbrukningen.
Jag förbrukar ca 12 000 kWh per år.
12 096 år 2024 och 11973 år 2025 (jag har givetvis uppföljning på detta)
Som jag skrev så har jag bergvärme redan och välisolerat hus. Duschar väldigt snålt och fyller diskmaskinen ordentligt och tvättar inte enstaka plagg.
Skaffa solpaneler på taket är inte bra då huset ligger med gavel åt söder. Blir inte lönsamt.
18-20 grader i alla rum.
Men jag vill sänka mina kostnader för el och hur kan jag då göra?

Har du mer genomförbara tips så tar jag tacksamt emot dessa.

Nej jag tror inte jag kommer få dig att fatta detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in