2026-08-12, 14:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Men du kan alltså inte hitta en enda?

Nej det skulle aldrig falla mig in att köpa en stekpanna på internet, jag är inte dum i huvudet.
Citera
2026-08-12, 14:17
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Någon minut? Verkligen? 15% av den totala temperaturskillnaden mellan stekytan och kylskåpstemperaturen? Känner du inte att det ställer vissa frågor kring vilka temperaturer du använder och hur länge du steker?
Nej, jag brukar inte närma mig min matlagning så vetenskapligt. Det räcker för mig att det blir bättre resultat när jag använder rumstempererat kött eftersom det inte är något större jobb att ta ut köttet ur kylen innan det tillagas.

Jag får temperaturskillnaden till ca 35%. 22 grader (rumstempererat) 4 grader (kylskåpskall), det ger 18 graders skillnad, vill du ha köttet 52 grader innertemp är det 35%.
Citera
2026-08-12, 14:19
Medlem
Ajogens avatar
https://youtube.com/shorts/GZx2n_sOGj8?si=aKPcSU3FcX-wlJsC

Max the meat guy väger in med ett experiment. Han anser inte att det gör skillnad.
Citera
2026-08-12, 14:22
Medlem
Hawaii73s avatar
Låt nu idioterna som tror att det inte är någon skillnad göra saken på sitt sätt.
Citera
Medlem
zombie-nations avatar
Om man har en bastu ska man kanske lägga köttet där en stund så blir det ännu mindre skillnad till värmen i pannan.

Om man slutar använda nonstickpannor kan man använda en järnpanna som faktiskt blir varm på riktigt.
Citera
Medlem
Citat:
Det här är någonting som kändiskockar hela tiden säger men inte alla, jag vet flera stycken som säger att det är skitsnack och jag har själv aldrig sett någon kock som gjort ett blindtest framför kamera av det här så jag är väldigt skeptisk till idéen men jag tänkte formulera varför jag tycker det verkar vara rent skitsnack.

1. Den totala temperaturskillnaden i vanlig rumstemperatur mellan den inre delen av köttet och den yttre är alltså ungefär 7% av den totala värmen som är i pannan. De flesta vet antagligen inte ens vad det är för temperatur i pannan när de steker.

2. Om det bara är 7% skillnad totalt, hur stor skillnad är det mellan de olika värme-lägena på spisplattan om du använder ex. en icke steglös platta? Om det är mer än 7% skillnad mellan de olika stegen, varför ens tänka tanken på att köttet ska vara rumstempererat?

3. Om du är utomhus och grillar blir det ännu fånigare. Vet du ens vad det är för temperatur på grillgallret? Vad är det för utomhustemperatur, kollade du ens upp det och tog med det i beräkningen?

Om man däremot har en större 4-5cm tjock entrecote som man vill skall bli Rare, då får den ju ligga kanske 8-12 minuter med indirekt värme tills kärnan når 42-43 grader. Helst vill man vila den 10 min innan man sedan steker på så att den får jämn innertemperatur och fin yta.

Har man då rumstemperatur innan så skall kärnan bara upp från 20 till 42 grader, vilket går fort. Har man 4 grader i kärnan blir de yttre delarna gärna överstekta innan man får någorlunda temperatur i mitten. Så därför kör jag alltid rumstemperatur. Steker du lövbiff så kan det ju kvitta.
Citera
2026-08-12, 14:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Nej, jag brukar inte närma mig min matlagning så vetenskapligt. Det räcker för mig att det blir bättre resultat när jag använder rumstempererat kött eftersom det inte är något större jobb att ta ut köttet ur kylen innan det tillagas.

Jag får temperaturskillnaden till ca 35%. 22 grader (rumstempererat) 4 grader (kylskåpskall), det ger 18 graders skillnad, vill du ha köttet 52 grader innertemp är det 35%.

35% mellan kylskåpstemperaturen och innertemperaturen ja, men bara 9-11% av stektemperaturen.

Stekpannans storlek och köttbitens storlek i stekpannan har antagligen betydligt större betydelse än det där.
Citera
2026-08-12, 14:25
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jo, de finns faktiskt https://www.metrotukku.fi/en/EUR/products/kitchenware/chefproof-frying-pan-%C3%B8-2418-cm-stainless-steel-1810-induction/4044925150071

Måste stå fel. Jag hittar ingen tjockare än 10 mm.

Säljs bara på ett enda ställe. Inge tillverkarinformation. Jag köper det inte.

Citat:
Här är en annan som verkar vara 25mm https://se.megacookingworld.com/products/greenpan-padova-smokey-blue-mint-green-4-delige-koekenpannenset-20-26-28-cm

4 st 25 mm tjocka pannor för drygt 2000 spänn? Press X to doubt

Säljs på massa ställen, ingen annan pratar om några 25 mm. Google ai-översikt säger 4-5 mm
Citera
2026-08-12, 14:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Om man däremot har en större 4-5cm tjock entrecote som man vill skall bli Rare, då får den ju ligga kanske 8-12 minuter med indirekt värme tills kärnan når 42-43 grader. Helst vill man vila den 10 min innan man sedan steker på så att den får jämn innertemperatur och fin yta.

Har man då rumstemperatur innan så skall kärnan bara upp från 20 till 42 grader, vilket går fort. Har man 4 grader i kärnan blir de yttre delarna gärna överstekta innan man får någorlunda temperatur i mitten. Så därför kör jag alltid rumstemperatur. Steker du lövbiff så kan det ju kvitta.

Frågan är varför du tror så om du inte har mätdata att belägga saken? Fattar du att det har mycket större betydelse om köttbiten är 10x4cm eller 11x5cm?
Citera
2026-08-12, 14:27
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej det skulle aldrig falla mig in att köpa en stekpanna på internet,

Spännande.

Så berätta var du köper dina stekpannor. Ta en bild på din 30 mm-pann och posta i tråden. Ta bild med tumstock på ytter och innermått. The world wonders.

Eller bara erkänna att du hittade på.

Citat:
jag är inte dum i huvudet.

*Host*
Citera
2026-08-12, 14:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Måste stå fel. Jag hittar ingen tjockare än 10 mm.

Starta en ny tråd om du inte tror på att det finns tjocka stekpannor.
Citera
2026-08-12, 14:30
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Så berätta var du köper dina stekpannor. Ta en bild på din 30 mm-pann och posta i tråden. Ta bild med tumstock på ytter och innermått. The world wonders.

Jag skrev inte 30mm. Och jag skrev att Ikea hade tjockbottnade stekpannor när jag bodde i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in