2026-08-12, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Bracchetto
Elvanse aktiva ämne omvandlas i kroppen till dexamfetamin. Det sker stegvist under ett halvt dygn (nåja). (Skriver för kontext, kan utläsa av ditt inlägg att du är kunnig i ämnet.)
Hade hela dosens ämnen varit aktiva samtidigt hade det tjänat ett syfte, men utdragna gradvisa nedbrytningar av höga doser efter flera dygn i vaket tillstånd är inte mysigt.

Nja, det funkar inte riktigt så.

Du kan läsa mer här:
https://x.com/i/grok/share/1dd5add1ccb04c7b81ff433f9e23c4fe

Jag vet också att flera läkare / psykiatriker (bl.a. David Eberhard, en person jag tycker är väldigt vettig... men som i sina yttranden rörande Elvanse har FEL) pratat om att det är så, dvs att den aktiva substansen utsöndras löpande under 8 - 10 timmar och att du endast förlänger processen genom att stoppa i dig mer än angiven dos. Det stämmer dock inte. Kroppens spjälkningsförmåga fungerar inte så, utan lysinet spjälkas bort inom ca 1 - 2 h, vilket sedan aktiverar dexamfetaminet.

Och det är också den skillnad jag märkt mellan just Attentin och Elvanse. Det tar lite längre tid för Elvansen - och ruset "smyger sig på" (kontra att kännas som en käftsmäll). Men känslan, euforin m.m... jag skulle säga att den är till 98 % samma.
Citera
2026-08-12, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtrettionio
Satan vad sugen man blir... Inte. Vad är uppsidan,?

Laserfokus, inget är tråkigt... har lärt mig nya programmeringsspåk på en / några nätter (saker som annars kan ta dagar / veckor), slutfört tunga projekt i ljusets hastighet, tappar aldrig fokus, bla bla. Och jag har däri också kunnat kvalitetssäkra efteråt, dvs jag presterar med samma / bättre precision än i rent tillstånd (man blir maniskt fokuserad, helt enkelt).

...eller det som sannolikt lockar till sig de flesta tjackisar (och i slutändan mig - det där produktiva här ovan bara funkar i omgångar / i början): Man har en orgasmliknande känsla i kroppen hela tiden - och att få orgasm på amfetamin... det är nog det absolut skönaste jag någonsin upplevt och det närmaste en religiös upplevelse jag kommit. Om man ska höfta: Orgasmen blir... låt säga... tiotusentals gånger mer intensiv (vilket säkert är ett problem om du hamnar i ett mer långvarigt beroende också - dvs att sex på amfetamin är så skönt att du inte klarar av att ha sex när du är ren).

Oooooch som effekt när jag sedan slutat så har min ångest minskat, jag sover hela nätter för första gången på 20 - 25 år o.s.v. Det är såklart spekulation kring kausala samband, men... något hände efter den där gången jag var vaken / manisk i 4 dygn hög på amfetamin, i alla fall!

Så... om man testar / kör någon enstaka gång här och där, det är säkert inte jordens undergång. Problemet är väl bara just det; att du ska hålla det till någon enstaka gång om du någon gång hamnar där!
Citera
2026-08-12, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Det har endast att göra med att gatutjack brukar innehålla mer orenheter kvar från syntesen, vilket gör det värre, samt att folk brukar ta mer av det. Ibland är nålar och sånt med i bilden.

Attentin är inte den bästa formen av dexamfetamin, det måste vara Metamina, troligen för att det fanns en liten mängd levoamfetamin i Metamina, om jag förstår rätt. Attentin är inte så populärt bland knarkare, det finns ett tak för hur mycket enbart dexamfetamin du kan ta innan du får biverkningar av för mycket noradrenalin.

Visst luktar man nog illa om man tar Elvanse 4 dagar i sträck, jag förstår inte varför man skulle vilja göra det, men jämfört med gatutjack 4 dagar i sträck går det inte att jämföra.

Du pratar iofs runt ämnet... men... poängen är fortsatt att; Om du skulle konsumera Elvanse eller Attentin så som en fultjackis konsumerar gatutjack så... det kommer att påverka ditt utseende och mående också. Grundprincipen kvarstår.
Citera
2026-08-12, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Du pratar iofs runt ämnet... men... poängen är fortsatt att; Om du skulle konsumera Elvanse eller Attentin så som en fultjackis konsumerar gatutjack så... det kommer att påverka ditt utseende och mående också. Grundprincipen kvarstår.
Inte nödvändigtvis till samma nivå. Jag får intrycket av att du pratar mycket om saker du tror att du har koll på, men egentligen inte alls har det.

Vad är det för amatörclown som ens tar Elvanse 4 dagar i sträck? Du har inte förstått mycket verkar det som.
Senast redigerad av MjShamona 2026-08-12 kl. 14:16.
Citera
2026-08-12, 14:43
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Attentin är inte den bästa formen av dexamfetamin, det måste vara Metamina, troligen för att det fanns en liten mängd levoamfetamin i Metamina, om jag förstår rätt.

Jag har alltid hört att Metamina och Attentin är samma.
Citera
2026-08-12, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag har alltid hört att Metamina och Attentin är samma.
För medicinska syften i lägre doser är de i princip likvärdiga, men inte om du är ute efter att ta lite mer och som ”berusningsmedel”.
Citera
2026-08-12, 14:47
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
För medicinska syften i lägre doser är de i princip likvärdiga, men inte om du är ute efter att ta lite mer och som ”berusningsmedel”.

Vad blir det för skillnad?
Citera
2026-08-12, 14:53
Medlem
Citat:
Vad blir det för skillnad?
Om jag skulle gissa är det för att Metamina innehåller en liten dos levoamfetamin.

Metamina är en äldre medicin, och det var vanligt att man gjorde så förr eftersom amfetamin fungerar bäst när både levo- och dexamfetamin finns närvarande, även om dosen levo är väldigt liten.

Tar man endast dexamfetamin i stora doser får man mest obehagliga effekter som dysfori, apati och att man ligger och stirrar i taket.

Den skjuts som levo ger finns inte där, och ruset blir obalanserat, sätter sig mest i hjärnan och inte alls i kroppen på samma sätt.
Senast redigerad av MjShamona 2026-08-12 kl. 14:57.
Citera
2026-08-12, 14:59
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Om jag skulle gissa är det för att Metamina innehåller en liten dos levoamfetamin.

Metamina är en äldre medicin, och det var vanligt att man gjorde så förr eftersom amfetamin fungerar bäst när både levo- och dexamfetamin finns närvarande, även om dosen levo är väldigt liten.

Tar man endast dexamfetamin i stora doser får man mest obehagliga effekter som dysfori, apati och att man ligger och stirrar i taket.

Den skjuts som levo ger finns inte där, och ruset blir obalanserat, sätter sig mest i hjärnan och inte alls i kroppen på samma sätt.

Har själv testat Metamina för länge sedan och har noll minne att det fanns levoamfetamin i den. Trodde den var ren dex.
Citera
2026-08-12, 15:02
Medlem
Citat:
Har själv testat Metamina för länge sedan och har noll minne att det fanns levoamfetamin i den. Trodde den var ren dex.
Det finns nog lite levo i Metamina, även om det inte står i innehållsförteckningen.

Hade du testat att ta ”större doser” av både Attentin och Metamina, skulle du ha märkt att den sistnämnda var bättre för berusningssyften.
Citera
2026-08-12, 15:04
Medlem
Haha jag är såld!

Jag har läst på om isomer och memina eller vad någon skrev tidigare. Låter som att det är lite mer farma liknande?

Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Laserfokus, inget är tråkigt... har lärt mig nya programmeringsspåk på en / några nätter (saker som annars kan ta dagar / veckor), slutfört tunga projekt i ljusets hastighet, tappar aldrig fokus, bla bla. Och jag har däri också kunnat kvalitetssäkra efteråt, dvs jag presterar med samma / bättre precision än i rent tillstånd (man blir maniskt fokuserad, helt enkelt).

...eller det som sannolikt lockar till sig de flesta tjackisar (och i slutändan mig - det där produktiva här ovan bara funkar i omgångar / i början): Man har en orgasmliknande känsla i kroppen hela tiden - och att få orgasm på amfetamin... det är nog det absolut skönaste jag någonsin upplevt och det närmaste en religiös upplevelse jag kommit. Om man ska höfta: Orgasmen blir... låt säga... tiotusentals gånger mer intensiv (vilket säkert är ett problem om du hamnar i ett mer långvarigt beroende också - dvs att sex på amfetamin är så skönt att du inte klarar av att ha sex när du är ren).

Oooooch som effekt när jag sedan slutat så har min ångest minskat, jag sover hela nätter för första gången på 20 - 25 år o.s.v. Det är såklart spekulation kring kausala samband, men... något hände efter den där gången jag var vaken / manisk i 4 dygn hög på amfetamin, i alla fall!

Så... om man testar / kör någon enstaka gång här och där, det är säkert inte jordens undergång. Problemet är väl bara just det; att du ska hålla det till någon enstaka gång om du någon gång hamnar där!
Citera
2026-08-12, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Det verkar hända något med underkäken och hakan. De glappar åt alla håll, och svåra att kontrollera. Som om de hela tiden tuggar.
Amfetaminbrukare brukar bli torr i munnen. Deras tuggande och andra rörelser gör att man direkt kan peka ut dem i folkmassan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in