Citat:
Ursprungligen postat av
Berit85
Kort svar på din fråga: det handlar om uttorkning. Kroppen torkar ut både inifrån och utifrån, hyn blir slapp och rynkig pga sömn- och vätskebrist. Sedan finns det säkert även fler faktorer, men jag skulle säga att uttorkning är den enskilt viktigaste.
Det är nog mer kortisol som påverkar huden. Jag var svårt sömnlös utan att använda narkotika som ung och fick rynkor vid 20. Jag hade levt särskilt utsatt då sedan jag var barn. Har alltid ändå uppfattats som yngre ändå
Gällande missbrukare på amfetamin så verkar somliga se extremt härjade ut medan andra istället ser mer konserverade ut. De som tappar tänderna brukar ha skador på centrala nervsystemet som också påverkar deras gång och kropprörelser. Osäker på om det endast är amfetamin då många som gått på tabletter under lång tid också riskerar att tappa tänderna samt alkoholmissbrukare. Gissar på att de är blandmissbrukare generellt.
Höll själv på att bli av med tänderna också som ung enligt tandläkare och man visste inte varför (jag åt varken mediciner eller använde narkotika). På något vis avstannade processen och för 10 år sedan såg man ingenting hos tandläkaren. Nu är tandhalsarna blottade längs samma sida tandläkaren sa åt mig som ung att tänderna skulle falla ut inom några år. Då tror de istället att det har med tandborstning att göra vilket inte stämmer så munhygien sannolikt räddat tänderna, inte tvärtom.
Inflammationer i kroppen drabbar också dina tänder.
Missbrukare går sannolikt med fler inflammationer och missköter sig mer gällande kost vilket innebär att benmassan som bryts ner, inte hinner bygga upp ny benmassa och hålla kvar tänderna. Av det skälet har de tidigt i livet dragit på sig för lite benmassa vilket inte syns då kroppen normalt ska producera mer benmassa som ung än vad som bryts ner. När den processen avstannar börjar tänderna falla ut på dem som då lider av bristsjuldomar och inflammationer. Därför tappar de tänderna redan efter 30.
Det är med andra ord inte amfetaminet, tabletterna eller alkoholen i sig utan avsaknaden av föda och god hälsa mer än salivpåverkan eller att de inte skulle borsta tänderna.
Hela kroppen lever under stress på människor som förlorar tänderna och därför tappar även sjuka människor dem.