2026-08-12, 13:55
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Hm, kan verkligen uppgifter om förhöret skada utredningsarbetet?

Den frågan är det ju alltså meningen att man kan diskutera i tråden som ligger i Medier och journalistik, eftersom att det är OT i den här tråden.

(FB) Publicera material från pågående förundersökning?
Citera
2026-08-12, 13:58
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
För mig inte ett dugg konstigt.

Jag har oftast gått in fort och seriöst i mina relationer. För mig har det handlat om 2-3 månaders dejtande och så har relationen antingen tagit slut eller blivit seriös. Och har jag dejtat 3-4 månader och både jag och den jag dejtat känt att det hela känts bra, då har vi satsat. För hundra år sedan träffade jag min första seriösa kärlek. Vi dejtade och sov hos varandra i kanske en månad. Sedan flyttade hon hem till mig. Vi var tillsammans i sex år.

Även senare har det gått fort och jag blev sambo med mina barns mor efter typ ett halvår. Så att ha en längre semester ihop efter 8 månaders relation är inte det minsta konstigt. Iaf mindre konstigt än att bli sambo inom samma tidsrymd och det har ju jag lyckats med. Utan att mörda någon och troligtvis utan samma psykiska diagnoser som mördaren i denna tråd lär ha.

Och även vår mördare har väl jobbar fortare förr i tiden. Hur länge hade han varit ihop med det X han sedan hamnade i en lägenhetstvist med, innan de två flyttade ihop?

Och för sakens skull. Ditt sätt att hantera relationer är givetvis exakt lika normalt som de som skyndar lite hastigare fram. 😊
Kul angående din relation.

Har TN möjligtvis högfungerande autism ? Kanske onödigt att ge honom någon diagnos när vi inte känner honom så väl eller alls egentligen.

Angående relationer är väll det som att knyta skorna det blir enklare ju mer man gör det.
Precis som MGM gissningsvis har en "histrionisk personlighetsstörning"
Citera
2026-08-12, 14:04
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandska123
Stämmer det att (borttaget av slemhinder)

Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandska123
På den förmodade sonens Facebook. Jag vill inte länka. Men om en gammal tant som jag lyckats hitta dit med hjälp av fakta i tråden borde vem som helst klara det… 😉

Det stämmer inte.

Publicera inte sådana här uppgifter utan att någonting på foten. Skärpning. TN är vän med sina två äldsta söner på Facebook. Den yngsta sonen är den som inte verkar ha Facebook.
Citera
2026-08-12, 14:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qqqqwwwweeee
Tja du, det kan ju vara en hel del en klient tycker att ens advokat ska ljuga om. Saker som ställer honom i en bättre dager och den mördade i en sämre. Och detta i svar på åklagarens påståenden och frågor, inte i förhör.
Varför skulle en advokat ljuga. En advokat hörs inte om vad som hänt - det är den misstänkte som blir förhörd.
Det är den misstänkte som ska ge sin förklaring - inte advokaten.

Citat:
Det verkar väl som att mördaren utövat våld under en rätt lång tid mot den mördade. Det framstår väl också som att mördaren skiter i sitt offer när han väl slutar att använda verktyget våld. Att få här försöka så ett frö till att det kan vara dråp eller vållande till annans död blir otroligt svårt med tanke på likgiltighetsuppsåt. Och här skulle jag då absolut kunna tänka mig att en feg mördare förvränger vad som verkligen har hänt. T ex drar någon historia om att det är den mördade som tagit fram en kniv osv. Kort och gott, det är ett solklart mord om inte något väldigt osannolikt framkommer. Då är det inte gynnsamt att förneka detta. Varför inte då?
Det vet vi ju inte ett dugg om faktiskt - eftersom det inte har återgetts något förlopp.

Citat:
Om det är ett solklart mord det handlar om och den åtalade menar att det är dråp, självförsvar eller något annat orimligt kommer rätten att slå fast att han inte verkar ångerfull eller iaf inte villig att ta ett rättmätigt straff. Att då når man blivit överbevisad försöka vädja om en så mild dom som möjligt lär bli mycket svårare att få gehör för än om man direkt visar ånger.
Nej, det kommer rätten inte göra.
Rätten kommer att titta på bevisningen och utifrån den försöka avgöra om åklagaren lyckas överbevisa den åtalade om att det handlar om mord och inte dråp.

I Sverige "vädjar" man inte i straffmätningen. Åklagaren ger sitt förslag och advokaten ger vad denne ser som rimligt - sen gör rätten en bedömning utifrån det.
Du har helt fel i ditt resonemang.

Dessutom varför tror du att det finns en motsättning mellan att vilja ha sitt straff så lågt som möjligt och samtidig känna och visa ånger.

Citat:
Jag har heller aldrig påstått att en advokat är den som bestämmer vad som åtalet kommer att bestå av så jag fattar inte ens varför du skriver det. Det som den åtalade dock kan göra är att erkänna eller förklara sig oskyldig. Görs det senare kan en åtalad dock föra fram att man anser sig vara skyldig till ett mindre allvarligt brott än det man åtalas för.
Det åtalade tar inte ställning till brottsrubriceringen i åtalet -- det är åklagaren som sätter den.
Det är du som pratat om vad advokaten ska säga -- inte jag. Jag förklarar för dig att advokaten inte sätter brottsrubriceringen och inte heller är den om ljuger, erkänner eller gör någonting i den delen.

Citat:
Och om en advokat anser att det bästa försvaret är att erkänna det man åtalats för och sedan försöka få en så mild dom som möjligt ska denna givetvis säga det till klienten. Som därefter såklart väljer att göra som hen vill. Att inte berätta detta för en klient som sedan åker på livstid men kanske hade fått ett lägre straff om hen erkänt, det är inte god etik.
Ja självklart ska denne då säga det till klienten -- men varför skulle en advokat uppmana en klient att erkänna det värsta brottet i hopp om att få ner straffet. Det är ju helt orimligt.

Det som brukar ske är att den åtalade erkänner handlingen - dödandet - sedan vägs åklagarens yrkanden mot försvarets ..
Vi har ingen strafflindring för erkännande under förhör eller i rätten - så den delen kan du glömma.
Citera
2026-08-12, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det spelar inget roll om båda eller enbart den ene står på ett hyreskontrakt när man flyttar ihop i en ny bostad och blir sambos.

Enligt sambolagen tillhör bostaden BÅDA TVÅ om bostaden anförskaffats för gemensamt boende. Vare sig den ena hade en hyreslägenhet att byta med eller till och med betalat hela eller större delen av summan för en bostadsrätt man gemensamt flyttar till.
Den som anses ha störst behov av lägenheten kan tilldömas den om man inte kommer överens.
De springande punkten är att man tillsammans har flyttat in i en ny bostad.

”Huvudregeln är att den som bäst behöver bostaden har rätt att få bo kvar. Detta gäller oavsett vem av samborna som står som hyresgäst på hyresavtalet. Hyresvärden måste godta den som tilldelas lägenheten i en bodelning.
Bodelning kan bara gälla en lägenhet som skaffats i syfte att användas som en gemensam bostad. Samma sak gäller bohag, likt möbler och hushållsmaskiner, de ska ha skaffats gemensamt.”

https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/sambo/vad-innebar-sambolagen/

Hon, XX, borde blivit misstänksam och anat ugglor i mossen när TN ville att de gemensamt skulle flytta in i en ny lägenhet i stället för hennes stora gamla.

Hade han flyttat in hos henne i hennes gamla lägenhet hade sambolagstiftningen inte gällt för hennes lägenhet och TN hade vackert fått flytta ut när förhållandet tog slut - oavsett hur många år han hade bott där.

Min gissning är att han - men inte hon - visste detta och att det var hans plan från början.
Eftersom han envisades med en något obegriplig flytt till ny gemensam, i stort sett lika stor innerstadslägenhet före och krav på den lägenheten efteråt.

Oavsett vem som vill lämna skvaller om TN idag - något ex? - så visar i vart fall rättegångshandlingarna och polisrapporten att TN definitivt inte kan betecknas som att ha uppträtt som en gentleman tidigare.
Inte heller som en särskilt trevlig person med rättvisepatos.
Istället har han visat prov på att vara en mycket stor egoist som med alla medel försökt sko sig på någon annans bekostnad långt före händelsen 4/8.

Ok - kan vi lämna detta med lägenheten och MGMs tankar och handlingar snart? Halva tråden handlar ju om detta med samma, samma utläggningar. Bättre att fokusera på fakta runt detta dåd som man nu istället får försöka gräva fram pga skitsnack här inne.
Citera
2026-08-12, 14:09
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Det låter, i min mening, som en helt fruktansvärd semester. Umgås i två veckor med någon man inte känner väl, delvis isolerad från omvärlden. Har spekulerat tidigare i om en del av hans förmodade raseri är grundad i en känsla av att vara trängd eller ”fast". Ensamma, hennes hus, just på en ö. Inte som grund men säg att de planerat att vistas där en kortare tid men att han förlängt och förlängt sin vistelse där.

Fast nu ägde hon huset tillsammans med en helt annan man så det var inte "hennes hus" på den där ön.

Varför skriver du att det var hennes hus?

"Kvinnan ägde sommarbostaden i Värmdö kommun tillsammans med en annan man"

Källa: Aftonbladet https://share.google/QNoF1kUvudhPIRyBH

Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Hon kanske till slut satte ner foten sa att hon ville vara själv med barnen varpå han insåg att han inte fick bestämma själv och inte hade alternativet att stänga ute henne eller ”bara gå hem till sig”.

En alternativ teori går ut på att han ville avsluta deras relation pga olika anledningar, kanske satt de och drack vin men sen blev det gräl och vildsint bråk kring hans för henne plötsliga beslut?

Det är rätt vanligt att också män vill avsluta en relation, det finns vanföreställningar att det mestadels är kvinnor som vill lämna men det stämmer inte.
Citera
2026-08-12, 14:11
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Bodelningen har absolut ingenting att göra med det aktuella fallet samtidigt som du verkar ha svårt att greppa att MGM är tidigare ostraffad. Dessa återkommande inlägg syftar bara till att att ställa MGM i dålig dager.

Du verkar också ha svårt att förstå att vid en bodelning så är det ofta två helt motsatta viljor som kolliderar så du kan inte skuldbelägga enbart TN för den då uppkomna tvisten.

Det är dessutom relativt vanligt att människor anmäler sina ex till socialtjänsten, särskilt i samband med bittra vårdnadstvister, separatione eller konflikter om umgänge.

Fakta är att socialtjänsten tar emot många anmälningar som bottnar i infekterade parkonflikter snarare än faktisk omsorgssvikt.

Om du klickar på länkarna längst ned i detta inlägg så kan du läsa om hur det det gick till i en väldigt infekterad konflikt mellan två helt andra föräldrar. Du borde kanske sluta sätta kvinnor på piedestal?

Eftersom att MGM tidigare ostraffad är det, tvärtemot ditt resonemang, extra intressant att titta på om han tidigare betett sig gränslöst och haft konflikter i sina relationer. Det finns ingenting jag skulle beskriva som normalt i konflikten om hyresrätten. Varken i fråga om att stämma någon i domstol för en hyresrätt man bott i en kortare period när man har vinsten från en tidigare försäljning kvar på banken, eller i hur han beskrivs i hennes partsinlagor. Även om exet med lägenheten skulle visa sig vara en galenpanna är hans sätt att hantera konflikter på fortfarande inte normal.

Du har sedan du gjorde entré i tråden vägrat ta in fakta och statistik om mördade kvinnor och de gemensamma drag de män som mördar kvinnor har.

Hyresrättstvisten har ett namngivet fenomen: ”Legal abuse" eller "litigation abuse" (juridiskt/rättsligt våld). Finns studier på att ”abusive” partners ofta använder rättsprocesser för att behålla kontroll efter en separation och att denna typ av kontroll ofta yttrar sig som en överdrivet konfliktdriven process som orsakar psykologisk och ekonomisk skada.

Mellan 2012 och 2015 studerade kriminologen Jane Monckton-Smith fall där kvinnor blivit dödade av män och upptäckte ett återkommande mönster i åtta steg. Det första steget är att det oftast finns en förhistoria av kontrollerande beteende och stalkning men som inte nödvändigtvis betyder en kriminell historia och att det syns i belastningsregistret.

Han är en ”textbook” kvinnomördare, det är inte mer exotiskt än så.
Senast redigerad av slemhinder 2026-08-12 kl. 14:55.
Citera
2026-08-12, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Ingen aning faktiskt, det är inte ovanligt att konstnärer betalar med ett konstverk för något utfört arbete, eller ger bort ett verk för att man vill ge någon en extra uppskattning - men 3 x 7 meter konst låter ju… mycket
Var skulle han få plats med den ? Inget som man hänger hemma på väggen direkt! Eller finns det på Magasin 3 ?
Citera
2026-08-12, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Fast nu ägde hon huset tillsammans med en helt annan man så det var inte "hennes hus" på den där ön.

Varför skriver du att det var hennes hus?

"Kvinnan ägde sommarbostaden i Värmdö kommun tillsammans med en annan man"

Källa: Aftonbladet https://share.google/QNoF1kUvudhPIRyBH

En alternativ teori går ut på att han ville avsluta deras relation pga olika anledningar, kanske satt de och drack vin men sen blev det gräl och vildsint bråk kring hans för henne plötsliga beslut?

Det är rätt vanligt att också män vill avsluta en relation, det finns vanföreställningar att det mestadels är kvinnor som vill lämna men det stämmer inte.
Tror inte de satt och drack vin en tisd förmiddag. Varför envisas du med att du tror att det var mannen som ville göra slut ? Du verkar vara helt ensam om den orimliga teorin.
Citera
2026-08-12, 14:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Denna tråd tillförs dagligen mycket

.
Senast redigerad av Think-If-You-Can 2026-08-12 kl. 14:34.
Citera
2026-08-12, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nostradamus1966
Fyra dygn senare… Jag har genom konstvärlden och mitt arbete varit i kontakt med T vid många tillfällen under flera år. Jag stämmer inte in i de beskrivningar som gjorts av att han skulle vara utåtriktad och social med ett aktivt socialt liv; jag har sett en reserverad person som nog helst velat sålla sig till konstnärerna och deras livsstil med stort vemod, djupt intellekt och lika djupa grubblerier. Det är samtidigt sant att han synts på många utställningar, rört sig i kulturkretsar och haft ett brett nätverk.

När jag nu läser om det brott han misstänks för är jag självklart lika förvånad som alla andra över hur långt över gränsen han gått, samtidigt som jag i efterklokhetens uppenbarelse försöker att inte omtolka alla hans egenskaper som tecken på att han delar drag med andra som valt att verka med våld i sina relationer. När jag kritiskt sorterar i de tankar jag vet att jag tänkt tidigare än brottet begicks sticker tre saker ut.

~ Jag har uppfattat honom som en person som tar sig själv och sitt arbete på mycket stort allvar. ~ Jag har uppfattat honom som en man med mycket nära till starka åsikter ~ Andras försök att komma honom nära har han vid tillfällen tolkat som försök att framställa honom i sämre dager.

Tack för att du delade med dig. Skönt att få läsa ett vettigt inlägg.
Citera
2026-08-12, 14:40
Medlem

[/quote]

Har väldigt svårt i detta fall att tro att det var han som ville avsluta
Han hade ju (förmodligen) möjlighet att ge sig av isåfall (el inte ens kommit dit) ; istället för att ”avsluta avslutet” med att ha ihjäl henne

Jar tror att hon i kombination med ev ”mobiltumult” kanske vågade säga något som hon inte vågat innan med vetskapen att barnen var på väg och kände sig trygg med det ; kunde såklart inte förutse vad som skulle stackars kvinnan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in