2026-08-12, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Han häktades den 2/8. Innan dess gripen max 12h. Anhållen max 3 dygn. Glömde du det?

Han både greps, delgavs misstanke och anhölls 31 juli.
Innan dess befann han sig på fartyget och samarbetade med myndigheter, förhör hölls osv. Givetvis inte gripen.

Lider du av något?
Citera
2026-08-12, 13:10
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Han både greps, delgavs misstanke och anhölls 31 juli.
Innan dess befann han sig på fartyget och samarbetade med myndigheter, förhör hölls osv. Givetvis inte gripen.

Lider du av något?
Sorry missade det.
Citera
2026-08-12, 13:11
Medlem
[quote=snigel1|95659060]
Citat:
Ursprungligen postat av Schmackk
Gripande och anhållande är någonting annat än häktning.
Han satt 5 dagar utan att vara häktad, max 3 dagar som anhållen. Häktning kan mycket riktigt förlängas men måste omprövas var 14:e dag
28 juli - olyckan
29-30 juli - tekniska undersökningar & förhör
30 juli - kaptenen anhölls
31 juli - häktningsframställan
2 augusti - kaptenen häktas på sannolika skäl

Tingsrätten fastställer att åtal ska väckas senast 14 augusti.
Citera
2026-08-12, 13:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Bägge har gjort "fel", mend et är helt olika dimensioner på felen som har begåtts. Där är vi difinitivt överens. Men stämmer det att snipan låg 150 m från centrum på farleden under en längre tid, då förskjuts ju ansvaret extremt kraftigt över till fartygets kapten. Jag har tidigare sakgt 80/20 för fartyg/snipa, men om den beskrivning åklagaren har stämmer så här det snarare 90/10 eller 95/5 som gäller.
Kommentar:
På åklagarens skiss* är är lastfartyget (=kollisionen, vrakets plats?) inritad så att dess kurs passerar ca 150 m (min bedömning) från den gröna pricken SSO om Katten. Det motsvarar ca 75 m från farledens markering.

Vad som är klart är att det fanns gott om plats för lastfartyget att passera BB om snipan. Om de hade haft nödvändig utkik, dvs.

*) finns t.ex. här: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gx6Ey4/ytterligare-en-misstankt-efter-batolyckan
Citera
2026-08-12, 13:19
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Sluta å ta felaktiga inlägg som trådsanningar. Marine Traffic studerades intensivt första dagarna och INGET tydde på nåt onormalt i Misjes navigering
Gör om, gör rött

Det där om en gir av Misje Verde dementerades och korrigerades av användaren Verificatores häromkvällen.
Citera
2026-08-12, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acebace
Är det så? Jag tror han tog över sommarhuset av sin pappa, så tänkte han bodde där som liten.. men osäker

Edit; Lycke verkar stämma för pappan. Albin O från Sävedalen är alltså en annan komiker. Som inte hör till denna olycka.

Ok, då kan anledningen till varför hon ännu inte registrerats som avliden bero på den eventuella rättsmedicinska undersökningen.
Citera
2026-08-12, 13:21
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Jo absolut. Det sagt hoppas jag och tror att rättegången kan påbörjas snart. Som jag förstår det så sitter kaptenen häktad på grund av flyktrisken, vilket ju är rimligt i det här fallet men är annars osannolikt för den här sortens brott för personer som har koppling till Sverige.

Vet inte om det stämmer. Flera stycken som suttit häktade för vållande.

Faktum är att den som suttit häktad längst tid i Sverige satt fyra år, och hans roll var att ovetandes skjutsa någon som stulit en moped som senare användes vid ett mord.

Så det är ganska godtyckligt, det med häktestid.
Citera
2026-08-12, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper

Faktum är att den som suttit häktad längst tid i Sverige satt fyra år, och hans roll var att ovetandes skjutsa någon som stulit en moped som senare användes vid ett mord.

Alla fall är såklart individuella men som jag förstår så är det i det här fallet helt och hållet flyktrisken som är problemet.
Citera
2026-08-12, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Jo absolut. Det sagt hoppas jag och tror att rättegången kan påbörjas snart. Som jag förstår det så sitter kaptenen häktad på grund av flyktrisken, vilket ju är rimligt i det här fallet men är annars osannolikt för den här sortens brott för personer som har koppling till Sverige.

Det sistnämnda är precis varför lotsen inte är häktad. Denne är misstänkt för samma sak. Dock ej grovt brott. Men båda är egentligen inte skäl för häktning normalt pga för lågt lägsta straffvärde.
Lotsen ej häktad pga sin koppling till Sverige och ingen möjlighet att påverka t ex besättning.

Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper

Om det inte är ett straffvärde på minst 1,5 år fängelse krävs alltid särskilda häktningsskäl. Som i detta fall.

Är det 1,5 år eller mer tillämpas obligatorisk häktning.

I detta fall beror häktningen på flyktfaran ja, och möjlighet att påverka utredning, vilket är klart rimligt och han kommer ju att sitta där till att antingen åtal väcks eller att det hela läggs ner.
Mycket troligt leder det ju till åtal, vilket lär dröja.
Citera
2026-08-12, 13:42
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
På åklagarens skiss* är är lastfartyget (=kollisionen, vrakets plats?) inritad så att dess kurs passerar ca 150 m (min bedömning) från den gröna pricken SSO om Katten. Det motsvarar ca 75 m från farledens markering.

Vad som är klart är att det fanns gott om plats för lastfartyget att passera BB om snipan. Om de hade haft nödvändig utkik, dvs.

*) finns t.ex. här: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gx6Ey4/ytterligare-en-misstankt-efter-batolyckan
Farledens bredd e en non-issue även om kaptenens ihärdigaste förespråkare försöker berätta nåt annat.
Farleden är just här ett av de bredaste på hela inseglingen från S Tjörn till Uddevalla.

Vid behov kan ett fartyg som sticker 4m gå nära pricken på båda sidor, österut finns ju sen dessutom gott om plats.
Att sprida lögner som att farledens bredd definieras av vit sektor, som vår AI copy/paste skribent förgäves har försökt, skrattas åt av kunnigt sjöfolk och lokalt beboende.

Farledens bredd definieras av fysiska hinder som öar och grund, samt sjömärken. Inget annat.
Citera
2026-08-12, 14:24
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Den tramspitten, som använder härskarteknik, kallar andra användare för troll och idioter och tydligt har en agenda att skuldbelägga snipans förare, skulle i alla fall inte jag betrakta som en tillförlitlig källa.

"Bergakungen" är sansad i sin retorik och verkar betydligt mer kunnig och verklighetsförankrad. Så jag skulle hellre välja honom som trovärdig källa till vad som är rimligt.

Ja den användaren verkar vara väldigt kontroversiell.

Ville bara påpeka att det Zilversurfaren uppmanade mig att göra redan var gjort av Verificatores.

Håller med dig om "Bergakungen".
Citera
2026-08-12, 14:25
Medlem
grovgreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ongvarildsberg
Är det fastställt att R*mona är offret?
Kikar man på de som ligger bakom den gofundme som startats till pappan och sonen, så är samtliga bosatta i Kärna ( Dammen i synnerhet). Då de i bl.a Göteborgs-Posten gått ut med att de haft en nära relation till familjen kan det väl vara ganska sannolikt att familjen som förolyckats också varit bosatta i närheten av Kärna?

Nej det är ju ingenstans bekräftat, förutom här på fb, men allt pekar ju på att det är AZO och hans familj som är de drabbade. Om det hade varit några andra gissar jag att det hade kommit fram vid det här laget.
Pappan är ju uppvuxen i Lycke så det är nog gamla bekantskaper och vänner från uppväxt som startat insamlingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in