2026-08-12, 10:27
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Jag vet inte. Jag funderar högt och försökte göra det med ironiska glasögon då det blir tydligare när man drar det till sin spets. Men jag misslyckades kanske med det.. Vad jag kom fram till var ju att det verkar vara ett systemfel när de stora vinsterna ackumuleras till endast vissas fickor ( miljardärerna). Vi är ju fler som bidragit till deras vinstmaskineri ( de som.arbetar i bolagen och alla konsumenter som köpt deras varor/tjänster, även offentlig sektor köper produkter).

Högre moms på vissa varor/tjänster som vi köper borde kanske vara svaret på hur vi ska finansiera vårt försvar exempelvis

De som är avundsjuka kan ju bara dra igång ett bolag och bli miljardärer.

Verkar ju jättelätt. Varför tveka?
Citera
2026-08-12, 10:30
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Herregud, du vill endast höja skattetrycken i Sverige från dagens 41% av BNP. Du skiter om skatteväxling. Du vill att vanligt folk straffbeskattas ihjäl.

Nej, läs om allt jag skrivit långsamt och noggrant.
Citera
2026-08-12, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Vad menar du med avundsjuka? Vill inte du ha tillräckligt med pengar till försvaret exempelvis?
Senast redigerad av Tissetiss 2026-08-12 kl. 10:45.
Citera
2026-08-12, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

De avundsjuka brukar också vara lata. De vill inte jobba, de vill finansera deras liv med andras pengar.
Citera
2026-08-12, 10:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PovelSvammels
"Med en yta på 2,02 km², en landgräns mot Frankrike på 4,1 km och sydostlig kustremsa på 4,4 km är Monaco det näst minsta självständiga landet i världen, efter Vatikanstaten. Det ligger vid Medelhavets kust, 18 km öst om Nice. Den högsta punkten i Monaco är Mont Agel som sträcker sig 163 m över havet."
Citat:
https://skidresor.se/alperna-lander/
Furstendömet Monaco gränsar mot de södra utlöparna av Alperna, närmare bestämt Maritima Alperna
Ett tips är att se något TV-program med Anja från tiden som visar hur hon bodde i Monaco och tränade skidor hela dagarna. Något annat du inte har en susning om?
Citera
2026-08-12, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Nej, läs om allt jag skrivit långsamt och noggrant.

Inte ens nära. Du måste först förstå vad skatteväxling innebär och hur en skatteväxling kan bidra till att rätta till orättvisor i skattesystemet utan att öka det totala skattetrycket i Sverige. Tills du har förstått det är det svårt att diskutera frågan vidare.

Att bra höja fastighetskatten utan att samtidigt sänka någon annan skatt som fastighetsägare betalar har ingeting me skatteväxling att göra, det är ren skattehöjning som vänstern älskar.

Och jag gav dig ett perfekt exempel. Tänk dig en person som bor i ett hus värt 2 miljoner kronor och betalar 100 000 kronor per år i statlig inkomstskatt. Det är helt orimligt att den personen ska betala betydligt mer i skatt än någon som bor i ett hus värt 200 miljoner kronor och inte betalar någon annan motsvarande skatt. För att rätta till den här orättvisan i skattesystemet behövs en skatteväxling mellan de två typerna av beskattning. Men vänstern säger i stället: höj skatten både för den första personen och för den andra.
Citera
2026-08-12, 10:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PovelSvammels
"Med en yta på 2,02 km², en landgräns mot Frankrike på 4,1 km och sydostlig kustremsa på 4,4 km är Monaco det näst minsta självständiga landet i världen, efter Vatikanstaten. Det ligger vid Medelhavets kust, 18 km öst om Nice. Den högsta punkten i Monaco är Mont Agel som sträcker sig 163 m över havet."
Det beror på att Monaco är 500 meter brett, några husrader. Men bara en timme bil bort finns 3000m berg och därför valde Anja att bosätta sig där. Något annat du inte har en susning om?
Citera
2026-08-12, 11:03
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Jag vet inte. Jag funderar högt och försökte göra det med ironiska glasögon då det blir tydligare när man drar det till sin spets. Men jag misslyckades kanske med det.. Vad jag kom fram till var ju att det verkar vara ett systemfel när de stora vinsterna ackumuleras till endast vissas fickor ( miljardärerna). Vi är ju fler som bidragit till deras vinstmaskineri ( de som.arbetar i bolagen och alla konsumenter som köpt deras varor/tjänster, även offentlig sektor köper produkter).

Högre moms på vissa varor/tjänster som vi köper borde kanske vara svaret på hur vi ska finansiera vårt försvar exempelvis
Men siffror säger ju att i princip hela svenska folket blivit rikare. Det är en otrolig skillnad i välstånd på bara några decennier. Sen vet jag att det finns en grupp som halkat efter, är det inte bättre då att fokusera på att hjälpa just dem, än att motarbeta de som skapar jobb och ökad tillväxt?
Citera
2026-08-12, 11:05
Medlem
Citat:
Vad menar du med avundsjuka? Vill inte du ha tillräckligt med pengar till försvaret exempelvis?

Om vi hade begränsat staten till en nattväktarstat så hade allt blivit allt tydligare.

Men nej jag har ingen lust att finansiera en kommunpoet, en stads-ljudslogan, rosa enhörningar, tram, tusentals kommunikatörer som inget tillför.

Herregud, det var ju en TS här i morse som tänkte gå på a-kassa och bidrag för att vara ledig i ett år.
Det är precis det som sker när folk inte känner att de får vad de pyntar in. Det är någon annan som skall betala. Alltid.
Citera
2026-08-12, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Om vi hade begränsat staten till en nattväktarstat så hade allt blivit allt tydligare.

Men nej jag har ingen lust att finansiera en kommunpoet, en stads-ljudslogan, rosa enhörningar, tram, tusentals kommunikatörer som inget tillför.

Herregud, det var ju en TS här i morse som tänkte gå på a-kassa och bidrag för att vara ledig i ett år.
Det är precis det som sker när folk inte känner att de får vad de pyntar in. Det är någon annan som skall betala. Alltid.

Du har knappt läst något av mina inlägg.
Citera
2026-08-12, 11:52
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Inte ens nära. Du måste först förstå vad skatteväxling innebär och hur en skatteväxling kan bidra till att rätta till orättvisor i skattesystemet utan att öka det totala skattetrycket i Sverige. Tills du har förstått det är det svårt att diskutera frågan vidare.

Att bra höja fastighetskatten utan att samtidigt sänka någon annan skatt som fastighetsägare betalar har ingeting me skatteväxling att göra, det är ren skattehöjning som vänstern älskar.

Och jag gav dig ett perfekt exempel. Tänk dig en person som bor i ett hus värt 2 miljoner kronor och betalar 100 000 kronor per år i statlig inkomstskatt. Det är helt orimligt att den personen ska betala betydligt mer i skatt än någon som bor i ett hus värt 200 miljoner kronor och inte betalar någon annan motsvarande skatt. För att rätta till den här orättvisan i skattesystemet behövs en skatteväxling mellan de två typerna av beskattning. Men vänstern säger i stället: höj skatten både för den första personen och för den andra.

Men om man, som jag, anser att exempelvis fastighetsskatten bör höjas till förmån för skattesänkningar på arbetsinkomster. Är inte det skatteväxling i din värld?

Ditt exempel blir märkligt eftersom du utgår från att arbetsinkomst är samma sak som ekonomisk förmåga. En person kan ha låg deklarerad arbetsinkomst men samtidigt äga tillgångar värda hundratals miljoner.

Du återkommer också hela tiden till att skatter hämmar tillväxt. Hur ser du då på att skatter finansierar utbildning, forskning, rättsväsende och infrastruktur. Sådant som även näringslivet är beroende av?

Menar du att detta också hämmar tillväxten, eller finns det en balans?

Om man landar i det senare blir nästa fråga hur detta ska finansieras.

Det känns som att du utgår från att det bara finns två alternativ: antingen ska skatterna höjas eller så ska de sänkas. Jag ser inte varför man inte skulle kunna flytta en del av beskattningen från arbete till stora tillgångar och samtidigt diskutera hur stora de totala skatteintäkterna bör vara. Det ena utesluter inte det andra.

På samma sätt känns det som att du fastnat i ett ganska fyrkantigt tänkande där allt måste sorteras in under "vänster" eller "höger". Jag ser inte varför den utgångspunkten skulle vara nödvändig för att diskutera hur ett skattesystem bör utformas.

Du verkar själv tycka att dagens system är orimligt när ett hus värt 2 miljoner och ett hus värt 200 miljoner i praktiken betalar samma fastighetsavgift. Då återstår egentligen bara frågan varför varje förändring enligt dig måste vara exakt intäktsneutral för att vara rimlig.
Citera
2026-08-12, 11:56
Medlem
Citat:
Du har knappt läst något av mina inlägg.

Du skrev om vi inte villa ha pengar till försvaret.
Absolut. Men försvaret kostar drygt 10% av statsbudgeten, det rättfärdigar inte det skattetrycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in