2026-08-12, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Du återkommer också hela tiden till att skatter hämmar tillväxt.

Nej, de högsta marginalskatterna över 50% bromsar tillväxt. Vänstern vill höja de från dagens 52% till 60% genom avtappning av JSA och återinförd värnskatt.

Citat:
Då återstår egentligen bara frågan varför varje förändring enligt dig måste vara exakt intäktsneutral för att vara rimlig.

Eftersom skattetrycket på omkring 41 procent av BNP, som vi har i dag, är rimligt, är problemet snarare hur skatterna fördelas mellan olika grupper och individer. Den fördelningen är i många fall orättvis. Att vänstern börjar debatten med att direkt föreslå ett högre skattetryck är därför fel väg att gå. Nej, skattetrycket bör inte höjas. Det är orättvisorna i skattesystemet som behöver rättas till.

Tänk på en löntagare som i dag betalar 52 procent i marginalskatt. Han sparar ihop 1 miljon kronor under tio år från sin redan beskattade nettolön och sätter sedan kapitalet på ett ISK. Varför ska han då betala skatt på ISK? Han investerar ju pengar som redan har beskattats genom marginalskatt 52%. Vänstern vill även höja ISK skatten. Detta är orättvist.
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-12 kl. 12:05.
Citera
2026-08-12, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men siffror säger ju att i princip hela svenska folket blivit rikare. Det är en otrolig skillnad i välstånd på bara några decennier. Sen vet jag att det finns en grupp som halkat efter, är det inte bättre då att fokusera på att hjälpa just ydem, än att motarbeta de som skapar jobb och ökad tillväxt?

Nu hamnar vi i en samhällsdiskussion som handlar om annat än stora investesteringar i samhället. Exempelvis få in skattemedel till infrastruktur och försvar.

Som vanligt läser såna som du inte inläggen utan vrider om det man skrivit till att någon individ vill ha mer pengar i bidrag.

Okej - vi kan prata om dom. Jag tror inte du ser såna utanför ditt fönster. Men jag har länge sett en CP-skadad man med stora besvär och ganska slitna käder gå flera hundra meter till bussen. Varje morgon. Han försöker gå lika snabbt som alla andra, får kämpa dubbelt än andra. . Han kan inte hjälpa att han har en medfödd cp- skada. Han ser ensam ut och ser inte så glad ut Jag funderar varje gång på vart han åker varje morgon, till ett jobb eller till någon daglig verksamhet? Han ser ganska fattig ut med sina slitna kläder och smala kropp. Han cp-skada tar energi ifrån honom, varje rörelse.

Vad finns det för bostäder för dom som är längst ned i näringskedjan.? Ja någon rik investerare har väl investerat i en hyresfastighet men bryr sig inte om underhållet. Däremot får han in pengar varje månad från hyrestagarna som inte har råd att hyra annat. Hyran är låg. Ingen vill byta till sig lägenheten för fastigheten är i dåligt skick. Det går inte att flytta. Folk sitter fast.

Ja, vet inte hur du tänker ta hand om sånt här på egen hand utan skattemedel eller allmännytta - men varsågod.
Senast redigerad av Tissetiss 2026-08-12 kl. 12:14.
Citera
2026-08-12, 11:58
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Men alldeles oavsett, varför vore det så tokigt om Sverige likt de flesta andra länder började beskatta förmögenheter? Jag tänker att det är vettigt eftersom det skulle kunna öppna för skattesänkningar på förvärvsinkomster.

För att förmögenheten redan är skattade pengar. Hur många gånger skall man behöva skatta `?

Nu är inte jag miljardär men, ja jag har pengar.

Dom kommer från lön ( som jag skattat på ) samt utdelning från bolag jag ägt ( och skattat på utdelningen)

Skall jag skatta en gång till tycker du ? Hur många gånger skall jag skatta innan DU är nöjd ?
Citera
2026-08-12, 12:01
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
De betalar samma skatt på kapitalvinster och löner som vi andra.
Bara Spotifys två VDar och grundare betalade nästan 1 miljard i skatt förra året.
https://www.dagensps.se/bors-finans/10-i-topplista-de-betalar-mest-skatt-i-sverige/

Problemet med MPs förslag att betala på bokfört värde är att man ska betala skatt med pengar som man kanske inte ens har.
Betydligt lättare att bosätta sig i Dubai då, de kommer välkomnas med öppna armar.

Man måste skilja på privat och bolagsskatt också.
Privat så ser det mycket ut, och kunde säkert varit mycket mer om man granskar djupare, men det är bara en droppe i havet jämfört med vad som försvinner på bolagsskatten.

Alla i den klassen har privata bolag de parkerar pengar via, jag har såna med
Citera
2026-08-12, 12:04
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Nej, de högsta marginalskatterna över 50% bromsar tillväxt. Vänstern vill höja de från dagens 52% till 60% genom avtappning av JSA och återinförd värnskatt.

Okej, då är vi överens om att du inte menar att all beskattning hämmar tillväxt utan framför allt mycket höga marginalskatter på arbete.

Men då är vi tillbaka där vi började. Om man vill minska beskattningen av arbete och samtidigt beskatta mycket stora tillgångar mer, är inte det just en skatteväxling?

Om du dessutom menar att utbildning, forskning, rättsväsende och infrastruktur är viktiga för tillväxt hur ska de finansieras? Är det verkligen självklart att varje förändring måste vara exakt intäktsneutral?

Och för att återgå till trådens ämne: hela diskussionen började ju med MP:s förslag om en miljardärsskatt. Du har i stället gjort diskussionen till en allmän kritik mot "vänstern" och dess skattepolitik.

Min fråga kvarstår därför: vad är det i just MP:s förslag om en miljardärsskatt som gör att du menar att vanligt folk ska "straffbeskattas ihjäl"?
Citera
2026-08-12, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Hur många gånger skall jag skatta innan DU är nöjd ?

Tills alla bli lika fattiga. Det är exakt vänsterns mål.
Spelar inget roll om alla är fattiga, så länge alla är lika.
Citera
2026-08-12, 12:13
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
För att förmögenheten redan är skattade pengar. Hur många gånger skall man behöva skatta `?

Nu är inte jag miljardär men, ja jag har pengar.

Dom kommer från lön ( som jag skattat på ) samt utdelning från bolag jag ägt ( och skattat på utdelningen)

Skall jag skatta en gång till tycker du ? Hur många gånger skall jag skatta innan DU är nöjd ?

Då kan man ju vända på frågan. Varför ska just ägandet av mycket stora tillgångar vara undantaget från återkommande beskattning när vi accepterar att arbete, konsumtion och företagande beskattas löpande?

Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Tills alla bli lika fattiga. Det är exakt vänsterns mål.
Spelar inget roll om alla är fattiga, så länge alla är lika.

Och där kom ännu en gång ett påstående om vad "vänsterns mål" sägs vara, i stället för ett svar på själva frågan.
Senast redigerad av Mechila 2026-08-12 kl. 12:16.
Citera
2026-08-12, 12:26
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Då kan man ju vända på frågan. Varför ska just ägandet av mycket stora tillgångar vara undantaget från återkommande beskattning när vi accepterar att arbete, konsumtion och företagande beskattas löpande?

Därför att det är nya intäkter som beskattas.

Precis som ett företag, när man gör vinst så beskattas bolaget. Det som blir kvar är bolagets egna
" fritt eget kapital " och beskattas inte fler gånger .
Citera
2026-08-12, 12:35
Medlem
Citat:
Okej, då är vi överens om att du inte menar att all beskattning hämmar tillväxt utan framför allt mycket höga marginalskatter på arbete.

Men då är vi tillbaka där vi började. Om man vill minska beskattningen av arbete och samtidigt beskatta mycket stora tillgångar mer, är inte det just en skatteväxling?

Nej, inte alla löntagare straffbeskattas i Sverige. Det är endast de som tjänar över brytpunkten som i dag betalar en marginalskatt på omkring 52 procent. Under brytpunkten ligger marginalskatten på högst cirka 32 procent, vilket är ganska normalt ur ett internationellt perspektiv, särskilt med tanke på den välfärd man får.

Citat:
Och för att återgå till trådens ämne: hela diskussionen började ju med MP:s förslag om en miljardärsskatt. Du har i stället gjort diskussionen till en allmän kritik mot "vänstern" och dess skattepolitik. Min fråga kvarstår därför: vad är det i just MP:s förslag om en miljardärsskatt som gör att du menar att vanligt folk ska "straffbeskattas ihjäl"?

Eftersom vänstern kommer endast med skattehöjningsförslag:

höjd marginalskatt,
höjd ISK skatt,
höjd bensinskatt,
återinförd arvskatt,
återinförd fastighetskatt,
bolåneskatt (dvs bankskatt),
inför miljadärskatt,
återinförd plastpåseskatt,
återinförd indexeringen av elskatt,
återinförd flygskatt

Ingeting om skatteväxling. Ingeting av höja marginalskatter som bromsar tillväxt.
Rena, breda och horizontalla skattehöjningar som kommer öka dagens skattetryck från 41% av BNP till mycket högre. Hoppas det är tydligt vart grundproblemet ligger.
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-12 kl. 12:37.
Citera
2026-08-12, 12:53
Medlem
bioaccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men om en miljardärskatt nu inte ger särskilt mycket pengar (det finns bara 500 miljardärer i Sverige att beskatta) och det är skadligt för svenskt näringsliv, svensk innovation och därmed hotar tillväxten av arbetsplatser, varför vill du då införa denna skatt? Den förstör ju mer än den tillför, även för Sverige och dess befolkning i stort. Bara av kontraproduktiva "rättviseskäl"? Så bedriver man inte en seriös politik.
Det verkligt allvarliga är vad enskilda miljardärer gör och vad som kan hända när privat makt koncentreras så pass att den börjar påverka institutioner som ska begränsa den. Den enda rimliga frågan är därför hur ett demokratiskt samhälle säkerställer att oligarkins makt aldrig blir så koncentrerad att de kan köpa sig förbi demokratins balanserande motkrafter, inte hur många miljarder en viss skatt råkar dra in.

Frågar du mig är den föreslagna skatten dessutom alldeles för låg för att fungera som en kraftfull motvikt. Även efter skatten skulle de värsta jävlarna ha kvar enorma resurser och utan problem kunna använda dem till exempelvis avancerad bioteknik eller privata robotarméer. Det är naturligtvis en oacceptabel systemrisk.

Intressant nog tycks ingen från högern ens ha registrerat detta hot. Det är graverande, inte minst med tanke på vilken bildningsnivå man gärna gör anspråk på. Lol.
Citera
2026-08-12, 13:00
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss

Nu hamnar vi i en samhällsdiskussion som handlar om annat än stora investesteringar i samhället. Exempelvis få in skattemedel till infrastruktur och försvar.

Som vanligt läser såna som du inte inläggen utan vrider om det man skrivit till att någon individ vill ha mer pengar i bidrag.

Okej - vi kan prata om dom. Jag tror inte du ser såna utanför ditt fönster. Men jag har länge sett en CP-skadad man med stora besvär och ganska slitna käder gå flera hundra meter till bussen. Varje morgon. Han försöker gå lika snabbt som alla andra, får kämpa dubbelt än andra. . Han kan inte hjälpa att han har en medfödd cp- skada. Han ser ensam ut och ser inte så glad ut Jag funderar varje gång på vart han åker varje morgon, till ett jobb eller till någon daglig verksamhet? Han ser ganska fattig ut med sina slitna kläder och smala kropp. Han cp-skada tar energi ifrån honom, varje rörelse.

Vad finns det för bostäder för dom som är längst ned i näringskedjan.? Ja någon rik investerare har väl investerat i en hyresfastighet men bryr sig inte om underhållet. Däremot får han in pengar varje månad från hyrestagarna som inte har råd att hyra annat. Hyran är låg. Ingen vill byta till sig lägenheten för fastigheten är i dåligt skick. Det går inte att flytta. Folk sitter fast.

Ja, vet inte hur du tänker ta hand om sånt här på egen hand utan skattemedel eller allmännytta - men varsågod.
Frågan är vem som läser inlägg eller inte, inte verkar det vara du i alla fall... Vadå "sådana som jag"? Vad är det för insinuationer? Och du har inte en aning om var jag bor eller vad jag ser. Jag ser nog mer än du tror i alla fall... Jag bor i storstad och jag kan säga dig att jag ser både rik och fattig varje dag.

Om du hade läst vad jag skrev, så var min huvudtes i inlägget att en miljardärskatt inte ger lika mycket i intäkter som det förstör för Sverige och dess ekonomi. Alltså med en miljardärskatt får du inte mer pengar vare sig till försvar, infrastruktur eller behövande individer, utan snarare mindre. Detta pga att du över tid får färre företag, färre arbetsplatser och lägre tillväxt. Ändå tycker du en miljardärskatt är ett bra alternativ?
Citera
2026-08-12, 13:02
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bioacc
Det verkligt allvarliga är vad enskilda miljardärer gör och vad som kan hända när privat makt koncentreras så pass att den börjar påverka institutioner som ska begränsa den. Den enda rimliga frågan är därför hur ett demokratiskt samhälle säkerställer att oligarkins makt aldrig blir så koncentrerad att de kan köpa sig förbi demokratins balanserande motkrafter, inte hur många miljarder en viss skatt råkar dra in.

Frågar du mig är den föreslagna skatten dessutom alldeles för låg för att fungera som en kraftfull motvikt. Även efter skatten skulle de värsta jävlarna ha kvar enorma resurser och utan problem kunna använda dem till exempelvis avancerad bioteknik eller privata robotarméer. Det är naturligtvis en oacceptabel systemrisk.

Intressant nog tycks ingen från högern ens ha registrerat detta hot. Det är graverande, inte minst med tanke på vilken bildningsnivå man gärna gör anspråk på. Lol.
Du kan ha en poäng här, men jag är tveksam. Elaka och illvilliga människor bromsar man inte med skatter, utan genom att bygga ett samhälle med moral och även lagar och ordentliga straff om man bryter mot dessa lagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in