2026-08-12, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men om en miljardärskatt nu inte ger särskilt mycket pengar (det finns bara 500 miljardärer i Sverige att beskatta) och det är skadligt för svenskt näringsliv, svensk innovation och därmed hotar tillväxten av arbetsplatser, varför vill du då införa denna skatt? Den förstör ju mer än den tillför, även för Sverige och dess befolkning i stort. Bara av kontraproduktiva "rättviseskäl"? Så bedriver man inte en seriös politik.

Jag vet inte. Jag funderar högt och försökte göra det med ironiska glasögon då det blir tydligare när man drar det till sin spets. Men jag misslyckades kanske med det.. Vad jag kom fram till var ju att det verkar vara ett systemfel när de stora vinsterna ackumuleras till endast vissas fickor ( miljardärerna). Vi är ju fler som bidragit till deras vinstmaskineri ( de som.arbetar i bolagen och alla konsumenter som köpt deras varor/tjänster, även offentlig sektor köper produkter).

Högre moms på vissa varor/tjänster som vi köper borde kanske vara svaret på hur vi ska finansiera vårt försvar exempelvis
Citera
2026-08-12, 10:05
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Alla skatteförslag tagit från deras sidor:

Rena, breda och horizontalla skattehöjningar som kommer att öka dagens skattetryck från omkring 41 procent av BNP till en ännu högre nivå. Inte ett enda ord om skatteväxling, eftersom vänsterns ideologi inte handlar om att växla mellan olika skatter, utan om att höja skattetrycket och beskatta folk hårdare.

Ja, men här har du ju själv svart på vitt vad de vill. Kan bara se att sossarna vill beskatta även mediokra "förmögenheter". Annars tycks ju både vänsterpartiet och Miljöpartiet rikta sig emot de allra rikaste. Dollarmiljardärer är ett uttryck som det talats mycket om på sistone.

Dvs säga en grupp människor som vanligt folk aldrig någonsin kommer kunna jämföra sig med om de så van full pott på Euro jackpot flera gånger om.

Visst att Vänsterpartiet vill återinföra någon form av värnskatt igen, men är det något som påverkar någon särskilt mycket i realiteten?

Oavsett så är det ju bara "vänstersidan" som på något sätt vill finansiera statens kostnader för en välfärd genom skatter och de är de enda som tycks anse att några hundra miljarder på ett sparkonto är smått överdrivet.

Så varför ska de absolut rikaste hela tiden slippa undan? Varför är det bara vanligt folk som ska beskattas hårt på förvärvsinkomster?
Citera
2026-08-12, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Ja, men här har du ju själv svart på vitt vad de vill. Kan bara se att sossarna vill beskatta även mediokra "förmögenheter". Annars tycks ju både vänsterpartiet och Miljöpartiet rikta sig emot de allra rikaste. Dollarmiljardärer är ett uttryck som det talats mycket om på sistone.

Dvs säga en grupp människor som vanligt folk aldrig någonsin kommer kunna jämföra sig med om de så van full pott på Euro jackpot flera gånger om.

Visst att Vänsterpartiet vill återinföra någon form av värnskatt igen, men är det något som påverkar någon särskilt mycket i realiteten?

Oavsett så är det ju bara "vänstersidan" som på något sätt vill finansiera statens kostnader för en välfärd genom skatter och de är de enda som tycks anse att några hundra miljarder på ett sparkonto är smått överdrivet.

Så varför ska de absolut rikaste hela tiden slippa undan? Varför är det bara vanligt folk som ska beskattas hårt på förvärvsinkomster?

Jag tror du förstår inte två saker 1) vad skatteväxling innebär 2) varför vänstern pratar inte om skatteväxling. Du glömde också att kommentera på fastighetskatt, ökad bensinskatt och återinförda plastpåsseskatt och flygskatt. Det är vanligt folk som påverkas av sådana skatter. Detta måste du förstå.

Citat:

Värnskatten leder till att marginalskatten ökar med 5%, från dagens cirka 52 procent till 57 procent. Sedan leder den avtrappning av jobbskatteavdraget som S vill införa till ytterligare omkring 3% i marginalskatt. I slutändan hamnar vi alltså på en marginalskatt på omkring 60%, från dagens 52%.

Det här är farligt. Jag försöker fortfarande glömma de år då jag behövde betala båda dessa orimligt höga skatter.
Citera
2026-08-12, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Jag vet inte. Jag funderar högt och försökte göra det med ironiska glasögon då det blir tydligare när man drar det till sin spets. Men jag misslyckades kanske med det.. Vad jag kom fram till var ju att det verkar vara ett systemfel när de stora vinsterna ackumuleras till endast vissas fickor ( miljardärerna). Vi är ju fler som bidragit till deras vinstmaskineri ( de som.arbetar i bolagen och alla konsumenter som köpt deras varor/tjänster, även offentlig sektor köper produkter).

Högre moms på vissa varor/tjänster som vi köper borde kanske vara svaret på hur vi ska finansiera vårt försvar exempelvis

Men du har väl fått lön/ersättning för det arbete du har "bidragit" med?
Har du inte tom, fått en relativt hög real lön i förhållande till t.ex. andra länder?
Vilken risk har du tagit?
Citera
2026-08-12, 10:16
Medlem
Citat:
Jag tror du förstår inte två saker 1) vad skatteväxling innebär 2) varför vänstern pratar inte om skatteväxling. Du glömde också att kommentera på fastighetskatt, ökad bensinskatt och återinförda plastpåsseskatt och flygskatt. Det är vanligt folk som påverkas av sådana skatter. Detta måste du förstå.

Värnskatten leder till att marginalskatten ökar med 5%, från dagens cirka 52 procent till 57 procent. Sedan leder den avtrappning av jobbskatteavdraget som S vill införa till ytterligare omkring 3% i marginalskatt. I slutändan hamnar vi alltså på en marginalskatt på omkring 60%, från dagens 52%.

Det här är farligt. Jag försöker fortfarande glömma de år då jag behövde betala båda dessa orimligt höga skatter.

Väl värt att nämna är ju att skatteintäkterna ökade efter värnskattens avskaffande.
Citera
2026-08-12, 10:19
Medlem
Mechilas avatar
Citat:

Men vad finns det att kommentera avseende ett återinförande av fastighetsskatt? Det är väl fullständigt självklart att den som bor i ett hus värt tiotals miljoner ska betala mer än den som bor i ett hus värderat till två miljoner?

Ökad bensinskatt är väl ett nödvändigt ont för att komma till bukt med den ökade bilismen, då tycker jag det är bättre att som Miljöpartiet och Vänsterpartiet rikta stöd till folk i glesbygd som är beroende av bil på riktigt. I Sthlm behöver man inte köra egen bil överallt.

Plastpåseskatt ser jag som en petitess i sammanhanget och flygskatt ser jag inte heller problemet med. Jag tycker inte heller att det ena behöver utesluta det andra. Man kan ju ha mer än en tanke i huvudet samtidigt.
Citera
2026-08-12, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Väl värt att nämna är ju att skatteintäkterna ökade efter värnskattens avskaffande.

Självklart. De högsta marginalskatterna endast bromsar tillväxt. Detta alla vet och förstår förutom Mechila.
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-12 kl. 10:23.
Citera
2026-08-12, 10:22
Medlem
Citat:
Men vad finns det att kommentera avseende ett återinförande av fastighetsskatt? Det är väl fullständigt självklart att den som bor i ett hus värt tiotals miljoner ska betala mer än den som bor i ett hus värderat till två miljoner?

Ökad bensinskatt är väl ett nödvändigt ont för att komma till bukt med den ökade bilismen, då tycker jag det är bättre att som Miljöpartiet och Vänsterpartiet rikta stöd till folk i glesbygd som är beroende av bil på riktigt. I Sthlm behöver man inte köra egen bil överallt.

Plastpåseskatt ser jag som en petitess i sammanhanget och flygskatt ser jag inte heller problemet med. Jag tycker inte heller att det ena behöver utesluta det andra. Man kan ju ha mer än en tanke i huvudet samtidigt.

Herregud, du vill endast höja skattetrycken i Sverige från dagens 41% av BNP. Du skiter om skatteväxling. Du vill att vanligt folk straffbeskattas ihjäl.
Citera
2026-08-12, 10:22
Medlem
Citat:
Men du har väl fått lön/ersättning för det arbete du har "bidragit" med?
Har du inte tom, fått en relativt hög real lön i förhållande till t.ex. andra länder?
Vilken risk har du tagit?

Jo, självklart får man som.anställd lön. Men vad jag menar är att alla anställdas arbete har bidragit till varor och tjänster som.andra vill ha och köpa - det har lett till vinster i företagen som i sin tur hamnar i någon ägares händer. Det är ju pga av arbetarna och i slutändan betalande kunder som gett vinsten i händerna på miljardären. Jag minns att artister var jättearga på Spotify som gjorde profit på deras arbete/låtar. Nu sitter vi där och är kunder, betalar in varje månad till Spotify och Daniel Ek.

Ska i slutändan vinster från saker och ting komma samhället till del? Effektivitetsvinster från AI?. Är det möjligt att släppa ifrån något mer än idag?
.
Senast redigerad av Tissetiss 2026-08-12 kl. 10:32.
Citera
2026-08-12, 10:23
Medlem
Citat:
Självklart. De högsta marginalskatterna endast bromsar tillväxt. Detta alla vet och förstår.

Osäker på om "alla" är korrekt när det gäller detta
Citera
2026-08-12, 10:24
Medlem
Citat:
Osäker på om "alla" är korrekt när det gäller detta

Alla förutom Mechila
Citera
2026-08-12, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Jo, självklart får man som.anställd lön. Men vad jag menar är att alla anställdas arbete har bidragit till caror och tjänster som.andra vill ha - det har lett till vinster i företagen som i sin tur hamnar i någon ägares händer. Det är ju pga av arbetarna och i slutändan kunderarna som gett vinsten i händerna på miljardären. Jag artister som var jättearga på Spotify som gjorde profit på artisternas arbete. Nu sitter vi där och är kunder, betalar in varje månad till Spotify och Daniel Ek.
.

Ja och du har tagit noll risk, så varför skall du ha samma avkastning mot den som satsat 20 år av sitt liv och gud vet hur mycket pengar.

Är man inte nöjd med Spotify kan man ju alltid gå någon annanstans, köpa musik i stället för att streama eller varför inte skapa en konkurrent som ger så mycket mer pengar till artisterna och har låga priser.

Jag hoppas ju någonstans att du inte tror att Lorentzons och Eks förmögenheter på i runda slängar 200 miljarder kommer från Spotifys vinster, dvs anställdas nivå av undermåliga löner och artisters undermåliga ersättningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in