2026-08-12, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Typ som äggröran man får på sin hotellfrukost?

Nej nej. Mycket bättre
Citera
2026-08-12, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gameboymannen
I England och USA kan man köpa buljong på flaska/dunk i livsmedelsaffärer. Detta finns inte i Sverige så om man ej vill ha de små otäcka kuberna som smakar salt så får man göra egen buljong.

Finns dock flytande fond i Sverige. Är väl samma skit?
Citera
2026-08-12, 08:49
Medlem
Träningsmatstrenderna eller vad de nu ska kallas. Aldrig testat det sjölv så kanske faller utanför trådstarten men blott åsynen av denna typ av mat ger mig vidriga vibbar. Typ grabbarna med kyckling och ris 7 dagar i veckan. Eller all jävla kvarg, för att inte tala om att svälja ned skiten med något smaksatt proteinpulver. Hade en kollega som tog priset, knäckemackor med omega3-kapslar. Till detta sättet de äter på, typ som att de aldrig njutit av mat.

Ja jag förstår att de vill maxa sin träning men jag ser inte hur den eventuellt lilla vinsten för träningen kan motsvara förkastandet av att njuta av sin mat.
Citera
2026-08-12, 08:51
Medlem
Airup, sådana där vattenflaskor med en ring som luktar i öppningen, så att man ska "lura hjärnan" att vattnet man dricker har en smak.

Jag tyckte att det bara luktade äckligt, vattnet fick ingen direkt "smak" (mer än möjligtvis en hint av väldigt utspädd, äcklig saft) och jag har inte ens något emot att dricka vatten som det är.
Citera
2026-08-12, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St..appvipan
Finns dock flytande fond i Sverige. Är väl samma skit?

Nej, de där fonderna är något slags salt koncentrat i små flaskor. Smakar ungefär som tärningarna.

I USA och England säljer de riktig buljong (broth) i förpackningar på en liter eller mer.
Citera
2026-08-12, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Raps fungerar bra då det ska vara en neutral olja. Ägg är ägg och mest skillnad på färg och lite smak om du skulle haft egna höns.

Felet är nog att du, din hjärna och smaklökar förväntar sig att majonäsen ska smaka som industriskiten du ätit i hela ditt liv. Nu gör du riktig majonnäs och opps, detta var inte majonnäs som majonnäs ska smaka.
Brukar vara samma om man gör hemgjord bea så smakar det helt annorlunda mot skiten i kyldisken i affären, men det är den hemmagjorda bean som är den äkta och så som det ska smaka.

Raps i majonnäs är modernt påfund. Ursprungliga majonnäsen är med olivolja.

Bea ska ej ha olja alls utan istället smör. Så en hemgjord på smör kommer smaka väldigt annorlunda och godare än kyldiskens ultraprocessade rapsolja-bea.
Citera
2026-08-12, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gameboymannen
Raps i majonnäs är modernt påfund. Ursprungliga majonnäsen är med olivolja.

Bea ska ej ha olja alls utan istället smör. Så en hemgjord på smör kommer smaka väldigt annorlunda och godare än kyldiskens ultraprocessade rapsolja-bea.

Ja bea ska göras av smör, annars blir det kyldisken.
Citera
2026-08-12, 10:52
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Airup, sådana där vattenflaskor med en ring som luktar i öppningen, så att man ska "lura hjärnan" att vattnet man dricker har en smak.

Jag tyckte att det bara luktade äckligt, vattnet fick ingen direkt "smak" (mer än möjligtvis en hint av väldigt utspädd, äcklig saft) och jag har inte ens något emot att dricka vatten som det är.
Är det verkligen en trend i Sverige? Jag har bara sett det som sponsorer på Youtube och i 'Jag testade Youtube-sponsorer så att du slipper'-videos - aldrig ute i verkligheten.
Å andra sidan så omger jag mig inte med folk som skulle få för sig att köpa YT-sponsorprylar.
Citera
2026-08-12, 11:46
Medlem
Det måste väl ändå vara såna där små puckar till glassar, makaronos eller vad de heter. Helt klistriga och känns som ultraprocessat bottenskrap som fastnar i gommen.
Citera
2026-08-12, 11:52
Medlem
Det här med trender på Youtube är det sånt ni menar är en besvikelse?
Citera
2026-08-12, 11:59
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Det här med trender på Youtube är det sånt ni menar är en besvikelse?
99% har missförstått denna tråden. Det var synd, det började bra...
Citera
2026-08-12, 12:13
Medlem
Matcha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här