2026-08-11, 21:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Min drömfråga! Jag har investerat i ett härligt duntäcke med rätt och lagom tjocklek. Stoppade i det i ett påslakan och kände att det här är fel. Hela den lyxiga känslan med det lätta duntäcket går förlorad om man gömmer det i ett påslakan. Njut av den lätta, sköna, luftiga känslan av ett lyxigt duntäcke!

PS Ett fint duntäcke kostar inte tusen kronor utan många fler tusenlappar.

Ja, det ÄR lyxigt! Ytan är så len också! Men problemet är ju att det blir svettigt och smutsigt fort om man gör så, och ett duntäcke tål inte så många tvättar.
Citera
2026-08-11, 22:03
Medlem
zombie-nations avatar
Jag gissar lite, att det handlar om ett visst sorts täcke som är lätt att tvätta, där man hellre har egenskaperna som täcket har som försvinner om man använder påslakan. Men har aldrig sett reklam för det.
Citera
2026-08-11, 22:10
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Bomullsbatist

Om du skulle köpa påslakan av silke-satin, Tencel/lyocell-satin eller fin bomullssatin, skulle du få ytskikt med lägre friktion än bomullsbatisten som du har nu - som alltså kommer på 4:e plats.
Citera
2026-08-11, 22:11
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Min drömfråga! Jag har investerat i ett härligt duntäcke med rätt och lagom tjocklek. Stoppade i det i ett påslakan och kände att det här är fel. Hela den lyxiga känslan med det lätta duntäcket går förlorad om man gömmer det i ett påslakan. Njut av den lätta, sköna, luftiga känslan av ett lyxigt duntäcke!

PS Ett fint duntäcke kostar inte tusen kronor utan många fler tusenlappar.

Men alltså usch. Skabbvarning de luxe 😂

Visserligen är det GUDOMLIGT att sova under ett nytt, krispigt duntäcke utan lakan. Men du vet: skabb, löss, bakterier.

Usch, usch och åter usch säger gamle Berit.
Citera
2026-08-11, 22:14
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Investeringsguden
Alltid en sån här mytoman i varje tråd.
Nej men du skulle vilja göra det men kommer aldrig någonsin i hela ditt liv ha sa mycket pengar. Man får inte socialbidrag om man har pengar på kontot.

Vad dillar du om är du full? Försörjningsstöd heter det idag!
Citera
2026-08-11, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Vad dillar du om är du full? Försörjningsstöd heter det idag!
Det gör det säkert. Spelar det nån roll vad pengarna du får kallas?
Citera
2026-08-11, 22:15
Medlem
Berit85s avatar
Att höra vuxna män snacka om nattskjortor och friktion var verkligen musik för mina öron denna härliga kväll.

Tack pojkar. Håll fanan högt!

Hälsar Berit - som sällan upplever någon friktion mellan duntäcke och lakan
Citera
2026-08-11, 22:55
Medlem
Citat:
Jag pratar gåsdun = mellan 5 000 och 10 000 kr. Det är det värt!
Hur ofta måste du tvätta sönder ditt dyra duntäcke om du inte använder påslakan?
Citera
2026-08-11, 23:10
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ja,de är för unga. Exempel: En annan gång frågade jag efter en keps av klassiskt snitt i tweed, typ. Hon fattade inte vad jag menade. Jag visade bilder på en rad olika engelska kepsar från Lock & Co i England, typ. Jaha sa hon, du menar en basker.... Ridå.

Det som folk nu kallar keps kallar jag ball-cap, d.v.s. en sådan med skärm som de har i USA när de spelar baseball. (Inte en med platt skärm som alla miffos har i "orten" som det visst heter numera.)

Hur gammal är du om du kallar en basker för keps? Jag är närmare och för mig har en keps alltid varit en skärm, "skumgummi"-framsida med tryck och baksidan i nät.

Sedan finns det ju skärmmössor med, till och med skärmmössor med propellrar, kanske något för dig?
Citera
2026-08-11, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
sett massa reklam om täcken utan påslakan på fejan
kanske inte är så dumt men de jag sett kostar runt 1000 kr
finns det några billigare ock vad tycker ni om dom ?

Man behöver inte använda påslakan om man inte känner för det.
Istället så får man tvätta täcket betydligt oftare då.
Citera
2026-08-11, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Hur ofta måste du tvätta sönder ditt dyra duntäcke om du inte använder påslakan?

Går dina täcken sönder i tvätten?
Citera
2026-08-11, 23:50
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ja,de är för unga. Exempel: En annan gång frågade jag efter en keps av klassiskt snitt i tweed, typ. Hon fattade inte vad jag menade. Jag visade bilder på en rad olika engelska kepsar från Lock & Co i England, typ. Jaha sa hon, du menar en basker.... Ridå.

Det som folk nu kallar keps kallar jag ball-cap, d.v.s. en sådan med skärm som de har i USA när de spelar baseball. (Inte en med platt skärm som alla miffos har i "orten" som det visst heter numera.)

Jag kan visa ungdomarna vad en basker är på riktigt, min är grön med en guldfärgad treudd (neptunigaffel) på, den fick jag när jag gjorde militärtjänsten för länge sedan, det är en basker på riktigt.
Senast redigerad av trottwell 2026-08-12 kl. 00:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in