2026-08-11, 19:09
Medlem
Berit85s avatar
På SVT Play sänds just nu dokumentären Djingis Khans dotter, en hyllning till /dokumentär om en revolutionär nationalist vid namn Gerel som strider för Mongoliets frihet från kinesiskt inflytande:

https://www.svtplay.se/video/jE4BqB3/djingis-khans-dotter

Den mongoliska nationalistgruppen som leds av Gerel
Citat:
"använder ofta våldsamma metoder i sin kamp mot vad de uppfattar som utländskt inflytande, särskilt från Kina, som de anser hotar den mongoliska kulturen."

Källa: https://webb-tv.nu/dox-djingis-khans-dotter-svt-play-stream/

Genom hela dokumentären beskrivs det kinesiska inflytandet som "äckligt", icke önskvärt och i högsta grad problematiskt. Citat:

Citat:
- Är det inte en mongolisk ägare nu?
(De talar om en massagesalong.)
- Nej, ägaren är inte mongol, utan kines. Den jäveln! Det är för vidrigt.

Citat:
-När de får barn ska de vara av mongolisk härkomst. Det är viktigt för mig.

Vita Hakkors-gruppen har flaggor med hakkors och gör Hitler-hälsning på sina sammankomster. Flera människor med hakkors på kläder och ryggsäckar kan ses i dokumentären (väldigt snyggt för övrigt).

Man ser mongoler i full SS-mundering, en tvååring - Gerels son - som leende gör Hitler-hälsning iklädd en grön hakkors-basker, framför en flagga med ett vitt hakkors.

Citat:
- Vita Hakkorset är en viktig del av mongoliska nationen och folket.

Gerel skildras absolut inte som ett monster, utan som en kämpande, ensamstående mamma som sörjer sin makes död och som kämpar med att kombinera rollen som mamma och som nationalist. Gerel bryter sig loss från Vita hakkorset och deklamerar:

Citat:
- Lysande Hakkorset - kvinnors nationella rörelse är nu aktiv.

Vårt mål är att skydda kvinnors och barns rättigheter, och hålla det mongoliska blodet rent.

Det mongoliska folket skildras som utsatt, under belägring, och kineserna skildras (med all rätt) som hänsynslösa förövare.

Citat:
- Det finns 48 miljoner ogifta kinesiska män. Vad innebär det? Jo, att de vill hitta en brud i närliggande områden.

And the beat goes on...

På liknande sätt rapporterades i söndags i Sveriges Radio P1 om en liknande situation i Thailand, där kineserna väller in med sina pengar och lokalbefolkningen är minst sagt förskräckta, för att inte säga förbannade:

https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2803061

Citat:
Hon (en kvinna vid namn Meu) tror att i framtiden kommer kineserna ta över om inget görs.

"Ska vi bara kunna se kineser här i framtiden och inga Thailändare? Och så ska vi be dem snällt om lov? Nej, det är hemskt." säger Meu.

Trycket av kinesiska pengar som vill in i Thailand märks alltså på gatan i Bangkok.

För mig framstår den här främlingsfientligheten som helt rationell, sund och i högsta grad befogad. Thailand och Mongoliet vill helt enkelt inte bli invaderade av kineser. De vill skydda sina länder, och det har de all rätt att göra!

Men hur kommer det sig att vi inte accepterar någon främlingsfientlighet här i Sverige - där den officiella linjen är nolltolerans mot rasism ( (FB) "Sverige ska vara fritt från rasism" - jag minns ingen folkomröstning samtidigt som vi hyllar mongoler och thailändare som står upp emot massinvandring och kolonialism?

Ska tilläggas att Kina även pumpar in pengar i Göteborgs infrastruktur. De har öppet deklarerat att de gör ett "Wallenberg-experiment" där de testar att utöva kontroll över Sverige genom storskaligt ägande, och att de avser att göra Göteborg till "ett litet Shanghai" vilket GP har rapporterat om.

När jag frågade rakt ut - på kommunens egen Facebook-sida - om Kina får pumpa in hur mycket pengar som helst eller om det finns någon övre gräns, blev jag behandlad som årets party pooper och ombeddes att ha en mer positiv inställning

Tankar kring detta?
Senast redigerad av Berit85 2026-08-11 kl. 19:16.
Citera
2026-08-11, 19:12
Medlem
HBTKuks avatar
Det är en dansk dokumentär med engelsk originaltitel. Hur menar du att SR "rapporterar" om äckliga kineser?

Det är väl en av alla inköpta dokumentärer, som antagligen inte ordagrant speglar SR:s hållning i frågan.
Citera
2026-08-11, 19:22
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Det är en dansk dokumentär med engelsk originaltitel. Hur menar du att SR "rapporterar" om äckliga kineser?

Det är väl en av alla inköpta dokumentärer, som antagligen inte ordagrant speglar SR:s hållning i frågan.

Märk ord. De sänder materialet i folkbildande syfte. Man får antar att de - liksom allt annat som sänds på SVT - går i linje med public service värdegrund:

I SVT:s Public Service uppdrag från regeringen står bl a att läsa:

Citat:
Ur 2§:

SVT ska
beakta programverksamhetens betydelse för den fria åsiktsbildningen och utrymme ska ges åt en mångfald av åsikter och meningsyttringar.

SR rapporterar ju om kinesernas äckliga /avskyvärda/ hemska beteende, där de bl a öppnar restauranger i Bangkok (trots att bara Thailländare får bedriva verksamhet) och kräver betalt i kinesiska yuan. De vägrar alltså ta emot Thailändska pengar.

Som du säkert vet får varken SR eller SVT ta ställning i politiska frågor, utan de ska vara neutrala.
Senast redigerad av Berit85 2026-08-11 kl. 19:24.
Citera
2026-08-11, 19:48
Medlem
Biffgrytas avatar
Jag uppfattar rasistiska asiater som bonnlurkar, inte något gulligt, och jag vet att jag inte är ensam om det
Citera
2026-08-11, 21:23
Medlem
Om du tittar färdigt på hela dokumentären tror jag att du förstår varför SVT visar den.
triggered by latmask
Citera
2026-08-11, 21:27
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NikemoBoslibo
Om du tittar färdigt på hela dokumentären tror jag att du förstår varför SVT visar den.
triggered by latmask

Jag är visserligen intresserad av Tibet och Mongoliet, men sååå intresserad är jag faktiskt inte. Det är ju inte mitt "jobb" att se alla dokumentärer som SVT sänder från början till slut, eller hur?

Dessutom är frågeställningen i TS inte: "Varför sänder SVT den här dokumentären?" så din kommentar är alltså helt irrelevant för sammanhanget.

Min frågeställning handlar ju mer om svensk främlingsfientlighet egentligen - och hur vi ser på olika gruppers främlingsfientlighet.
Citera
2026-08-11, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85

Nja, filmen handlar väl om all rasism och vad rasism egentligen är? om du ser hela så fattar du
*SPOILER* hon slutar vara rasist och bära hakkors, bekänner att det var pga hennes egen osäkerhet osv
Citera
2026-08-11, 21:43
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NikemoBoslibo
Nja, filmen handlar väl om all rasism och vad rasism egentligen är? om du ser hela så fattar du
*SPOILER* hon slutar vara rasist och bära hakkors, bekänner att det var pga hennes egen osäkerhet osv

OK. Fortfarande helt irrelevant.

Min FRÅGESTÄLLNING handlar om någonting annat.

Men surprise surprise att nazisten bytte åsikt och bestämde sig för att inte vara en dum nazist längre.... det narrativet har vi hört förut! (Vill jag minnas)
Citera
2026-08-12, 03:05
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
OK. Fortfarande helt irrelevant.

Min FRÅGESTÄLLNING handlar om någonting annat.

Men surprise surprise att nazisten bytte åsikt och bestämde sig för att inte vara en dum nazist längre.... det narrativet har vi hört förut! (Vill jag minnas)
Det är naturligtvis relevant då hela din frågeställning i trådstarten bygger på det...
Sen avslutar du med att bli besviken på att dokumentären du inte orkade se hela av inte bevisade det du påstod att den gjorde.
Du borde aldrig startat tråden.
Citera
2026-08-12, 06:45
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Det är naturligtvis relevant då hela din frågeställning i trådstarten bygger på det...
Sen avslutar du med att bli besviken på att dokumentären du inte orkade se hela av inte bevisade det du påstod att den gjorde.
Du borde aldrig startat tråden.

Tvärtom.

Dokumentären är en uppenbar hyllning av en motståndsrörelse, och specifikt av en motståndskvinna, som kämpar mot kinesiskt inflytande.

Att hon mot slutet byter åsikt är totalt irrelevant för min poäng och min frågeställning; som är att svensk rasism och främlingsfientlighet skildras på det här sättet - med personliga porträtt, berättelser om utsatthet och försörelse av ett helt land - SVT skulle ju aldrig göra en dokumentär om hur invandringen har förstört Sverige och hur folket gör motstånd osv osv ❤️

Jag tar också upp ytterligare ett exempel: reportaget från Thailand. Där fanns inte det "lyckliga slut" som propagandaskadade och narrativ-knarkande svenskar kräver, eller hur?

Slutligen vill jag tillägga en sak: livet är inte en saga med skurkar, hjältar och lyckliga slut. Vi måste tänka längre än en 5-åring..... TROR ni på riktigt att 10 miljoner människor "vaknade upp" och bestämde sig för att sluta vara nazister när Hitler förlotade WW2? Tror ni det, på fullt allvar?????

Dessutom är kvinnan i dokumentären ENSAMSTÅENDE MAMMA. Att hon inte pallade att ränna runt med hakkors och bedriva en rasbiologisk kamp ända till sin dödsdag är verkligen totalt irrelevant för min poäng här.

Poängen är - jag tar det igen för de extra tröga - att svensk främlingsfientlighet och "raskamp" aldrig hade skildrats på det här sättet, med varma personporträtt.

Och det gäller som sagt även reportaget från Thailand, där man går ut och frågar folk på stan hur de påverkas av massinvandringen ❤️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in