2026-08-11, 20:48
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniac60
Det gjorde hon definitivt inte..
Vet inte var du får din fakta ifrån överhuvudtaget...

Läs på lite mer om fallet, Se de två dokumentärerna som jag och flera med mig tidigare länkat till. I dessa framgår det att Gerd inte egentligen skulle vara där den ödesdigra dagen.
Senast redigerad av T34Panzer 2026-08-11 kl. 20:53.
Citera
2026-08-11, 21:02
Medlem
NYZ367s avatar
Att han var där visar DNA men varför är överkurs han kanske vare ute och gick och blev törstig?
Eller har han promenerat och känt de nästa personerna jag ser mördar jag?

Det är mer personer än man tror som gör ett misstag och lyckas leva ett helt liv med det.

Jag började skriva här 2006 och har upplevt evighets trådar som Palme och Lisa Holm för att nämna två. Personligen har jag alltid trott at detta mord begåtts av folk från forna Sovjet länder som jag ogillar Polen Rumänien Ukraina eller Lettland?

Åklagaren har mycket bevis som binder GM till dådet ibland är orsaken lyx tro mig.
Citera
2026-08-11, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
En tar med sig mordvapnet därifrån för att ens DNA kan finnas på det. Fingeravtryck, kanske själv blivit skadad och blod hamnat på det. Förutom det, försvåra för utredningen generellt.
Ok, ser inte ut som den lösningen gick så bra...
Citera
2026-08-11, 21:18
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Ok, ser inte ut som den lösningen gick så bra...

Vad menar du? Mordvapnet har inte hittats.

Så det gick väl bra för gärningspersonerna.
Citera
2026-08-11, 21:19
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sura.S.
Antalet förundersökningsprotokoll som begärs ut elektroniskt har ökat enormt och tar (för)mycket resurser att hantera på domstolarna.

Genom att endast ge ut det i papperskopia och med avgift, sorterar man angnarna från vetet. Dvs de som verkligen vill ha får, medans de som bara är lite nyfikna avstår.

Finns säkert fler anledningar oxå...
Kanske skulle dem ha ett system där man själv kan söka på handlingarna och få ut dem på det sättet. Kanske kräva BankID som en del av processen. Känns inte alltför orimligt för allmänt tillgängligt material.
Citera
2026-08-11, 21:21
Medlem
il-ciclones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Hemarkivet och handväskan hittades inte åt samma håll som Brattåsmyren utan vid det röda krysset som du kan se på kartan här: https://i.imgur.com/pP83Huo.png
Då har jag blandat ihop det.
Lite långsökt att mördaren skulle gått upp till myren och dumpat yxan, och sedan slängt resten av grejorna i en helt annan riktning.
Citera
2026-08-11, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
Jag vidhåller en så ung person som inte lämnat ett spår på internet?
Det måste varit avsiktligt?
Men om man inte har så mycket vänner, har man inte så stor användning av tex. Facebook heller.
Citera
2026-08-11, 21:44
Medlem
NYZ367s avatar
Jag har vänner på FB som är helt ensamma men gör inlägg varje dag. Skulle åklagaren inte varit säker hade han redan släppts. Gms förklaring till DNA kan inte ens en en Domstol i Västernorrland köpa. Kommer Gm sitta på Saltvik då är cirkeln sluten "Härnösand"?
Citera
2026-08-11, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Du får jätte gärna förklara för mig varför mgm skulle ta med sig en yxa därifrån?? Vad skulle han tjäna på det?? Vi vet hur Tor och Gerd blev mördade. Hur träffades Tor och mgm. Där har vi lösningen till dubbelmordet.
MGM kanske var rädd för att lämna sitt eget DNA på yxan och ville därför inte lämna kvar den.Det är min förklaring.
Citera
2026-08-11, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Kanske skulle dem ha ett system där man själv kan söka på handlingarna och få ut dem på det sättet. Kanske kräva BankID som en del av processen. Känns inte alltför orimligt för allmänt tillgängligt material.

Ur ett tillgänglighetsperspektiv skulle en liknande lösning vara bra, men dilemmat är att detta rör sig om handlingar med känsliga uppgifter där i princip varje utlämning av handlingarna ska föregås av en manuell prövning. Vilka sidor som kan delas utifrån sekretess, vad det ska användas till osv. Allt detta är ett manuellt arbete av jurist och allt som gör att denna kontroll minskar = ökar risken för att informationen utnyttjas och missbrukas. Det är inte bara den tilltalade och målsägande det gäller utan även vittnen, adresser, polisens arbetssätt (ibland undercover) och en massa mer att ta hänsyn till. Digitalt gör det mer tillgängligt men oxå oerhört sårbart. Man kan säga att tekniken har kört om Offentlighetsprincipen som inte skapades med digital delning och spridning i åtanke.
Det är helt enkelt en svår balansgång och väldigt knepigt att göra det bra för alla parter.
Senast redigerad av Sura.S. 2026-08-11 kl. 22:10.
Citera
2026-08-11, 22:04
Medlem
NYZ367s avatar
Stirra inte alltför mycket på varför?

Det är jätte jätte ovanligt att folk mördar utan orsak. Men i juni 2020 greps 37-årige Daniel Nyqvist morden för honom helt okända personer Två personer, han hade nog levt med detta till sin död om inte DNA funnits.

En människa glömmer aldrig det mest extraordinära som ett mord är i sitt liv.
Men man kan kan leva med det till sin död utan att känna skuld om det behövs.
Senast redigerad av NYZ367 2026-08-11 kl. 22:06.
Citera
2026-08-11, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Vad menar du? Mordvapnet har inte hittats.

Så det gick väl bra för gärningspersonerna.
Hur vet du att det inte har hittats??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in