2026-08-11, 19:36
Medlem
Tack för ett utförligt inlägg. Jag tycker att du sätter fingret på en viktig distinktion: det är en sak att myndigheten inte har någon skyldighet enligt TF att lämna ut en allmän handling i elektronisk form, och en annan sak att diskutera varför myndigheten i det konkreta fallet bedömer elektroniskt utlämnande som olämpligt.

Jag tycker därför att resonemanget lätt blir lite för kategoriskt om man stannar vid “det finns ingen rätt till PDF”. Det är visserligen korrekt, men det säger inte särskilt mycket om varför exempelvis en redan befintlig elektronisk FUP bör skickas på papper. Om skälet är integritets- eller informationssäkerhetsrisker tycker jag att det är rimligt att myndigheten åtminstone kan förklara vilken risk man har identifierat och varför just pappersutlämnande minskar den.

Det blir särskilt intressant eftersom elektroniskt utlämnande inte är förbjudet. Frågan är alltså inte om myndigheten måste skicka PDF, utan hur myndigheten har resonerat när den väljer att inte göra det. Där kommer också de allmänna kraven på saklighet och, när förvaltningslagen är tillämplig, motivering av beslut in i bilden.

Samtidigt tror jag att vi gör klokt i att inte kapa tråden mer än nödvändigt om just detta. 🙂 Jag håller med om att det inte finns någon självklar rätt till elektroniskt utlämnande. Men tillgång till själva FUP:en är förstås fortfarande det viktiga.

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag ska försöka förklara en av många anledningar till att man gör som man gör. Sedan gör ni nog bäst i att ta dom här diskussionerna i en annan tråd, för det har inte med fallet att göra...och tro mig trådens läsare har förstått vid det här laget att det är svårt att begära ut aktuell FUP:

För att först klargöra vad som är skyddsintresset i detta så handlar det om den enskildes skydd för sina personliga eller ekonomiska förhållanden. Detta regleras i 35 kap. 1§ OSL samt artikel 9 i GDPR och är anledningen till att man exempelvis kan sekretessbelägga enskildas namn, bostadsadress, hälsotillstånd eller liknande. Om förutsättningarna är så att utlämnandet av uppgifterna kan komma att innebära men eller skada för den enskilda eller dennes anhöriga.

Går man sedan vidare till själva sakfrågan så har Offentlighets- och sekretesslagen (OSL) bestämmelser som ger möjlighet att begränsa utlämnande av handlingar/uppgifter om man kan anta att parten som begär ut dessa inte kommer att iaktta sekretess. Detta kan göras med hänvisning till GDPR-förordningens krav på hantering av personuppgifter. Detta är krav som dessutom blir högre ju känsligare personuppgifter det handlar om. Att just FUP:ar innehåller otroligt känsliga uppgifter (för såväl offer/målsägande, anhöriga och även den misstänkte) råder det ju inget tvivel om. Då innehållet i en förundersökning ofta innehåller integritetskänsliga uppgifter om personers hälsa, sexualliv, missbruk, psykisk ohälsa osv. Detta är också uppgifter som är/blir känsliga på framtida längre sikt. Därför kan det bli en kollision eftersom man inte på något sätt har kontroll över hur motparten kommer att lagra uppgifterna, hur dessa kommer spridas/publiceras, om det någonsin tas bort osv. Detta samtidigt som GDPR-förordningen faktiskt säger att man inte får lämna ut personuppgifter om man kan befara att behandlingen kommer stå i strid med GDPR.

Om man ser till privatpersoner så kan man i regel anta att dessa inte kommer att iaktta sekretess eller GDPR:s bestämmelser. Det är ju detta forumet ett levande exempel på eftersom sådana slags uppgifter/handlingar lagras, publiceras och sprids där - och ärligt talat, det är ju exakt det "ni" (inte personligt riktat) har för avsikt att göra när ni får tag på FUP:en. Nu vidare: Men eftersom att offentlighetsprincipen fortfarande gäller och att domstolarna inte bara kategoriskt kan utgå ifrån att uppgifterna/handlingarna kommer att behandlas på ett sådant sätt så använder man sig av mellanvägen att lämna ut uppgifterna/handlingarna på papper. Detta handlar ju främst om att en FUP i pappersformat är ett enda exemplar (till skillnad från en pdf-fil) och att det krävs mer för att kunna lagra, publicera och sprida (då du fysiskt måste visa pappershandlingarna, alternativt kopiera eller scanna).

Till detta skall sägas att rättsläget rent förvaltningsmässigt i övrigt är klart och att domstolarna, som agerar på det sättet man gör, inte bryter mot någon lag. Exempelvis så ger avgiftsförordningen myndigheter rätt att ta betalt för papperskopior av allmänna handlingar som man ger ut (över 10 sidor). Så där sker inget principiellt fel. Förvaltningslagen och Offentlighets- och sekretesslagen (OSL) ger aktuell myndighet rätt att bestämma hur en allmän handling skall lämnas ut. Så inget principiellt fel har begåtts oavsett om man lämnat ut FUP:en på papper eller digitalt. Tilläggas skall också att man inte bryter mot Tryckfrihetsförordningen och offentlighetsprincipen, eftersom man di facto inte nekat någon att ta del av handlingen i fråga.
Citera
2026-08-11, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Tråden är lång jag kommer att hitta det. Det är väl inte så att kontot kan delas av olika personer?? Med tanke på hur mycket olika det kan stå... Mycket AI genererat. Återkommer.

Nej du...man kan "profilsöka" (klicka på min profil och sedan på "Hitta alla inlägg av Haaaaag i detta ämne". Sedan kommer du kunna konstatera att du har fel...
Citera
2026-08-11, 19:45
Medlem
Antalet förundersökningsprotokoll som begärs ut elektroniskt har ökat enormt och tar (för)mycket resurser att hantera på domstolarna.

Genom att endast ge ut det i papperskopia och med avgift, sorterar man angnarna från vetet. Dvs de som verkligen vill ha får, medans de som bara är lite nyfikna avstår.

Finns säkert fler anledningar oxå...
Citera
2026-08-11, 19:55
Medlem
NYZ367s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
Det första som jag tänker på är varför finns det inga bilder på en person som är så ung?
Hur många Svenskar födda efter 1983 har inte lagt ut en enda bild på sig själv?
Och varför något är skumt bara i det faktum?

Jag vidhåller en så ung person som inte lämnat ett spår på internet?
Det måste varit avsiktligt?
Citera
2026-08-11, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag skulle säga att oavsett förundersökningssekretess och tystnadsplikt , eller ej, så går inte en "ruttad försvarare" ut i media och berättar om sin klients historia/förklaring under förundersökningen. Att föregripa vad ens klient kommer att säga under huvudförhandlingen ger ju bara upphov till analyser och spekulationer från media och allmänhet - vilket givetvis även kommer att nå rätten och potentiella vittnen före rättegångens start. Ju mer "exklusiv" en klientens berättelse är när den framställs inför rätten, desto bättre är det.
Varför tror du inte att en "ruttad" åklagare kan få in bevis i "sista stund"??
Citera
2026-08-11, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Finns det säkra uppgifter på att Tor lånade ut pengar mot ränta?
Jag har läst att det har nämnts men det är nog mest snack i bygden och ingenting som är säkerställt... om det inte står något om det i FUP:en. Det var bara spekulation som skulle kunna förklara hur Tor och Gerd betedde sig under morddagen. Man går kanske inte och tar på sig nya skor och bjuder på fika om det är någon som är skyldig pengar som ska komma på besök.
Citat:
Ursprungligen postat av il-ciclone
Om man tittar på https://www.naturkartan.se/sv/municipalities/harnosand/hiking så finns ett par myrar/sankmark uppe på berget bakom gården, längs med vandringsleden, och det var väl ungefär där man hittade diverse saker från offren ?
Kan inte yxan kastats ut i myren och sedan sjunkit ?
Det finns en myr som heter Brattåsmyren som ligger bredvid stigen ut mot Solumshamn men jag är osäker på hur mycket vatten det finns i den nu för tiden. Jag tror hur som helst inte att de har sökt efter något mordvapen där mer än att de gjorde sökning med hund vid gården. Dykningarna skedde i Solumssjön enligt vad jag förstår men de fick avbrytas pga besvärliga bottenförhållanden. Sedan har det pratats om att dyka igen men det har varit en kostnadsfråga och det har ställts in enligt vad jag vet.

Hemarkivet och handväskan hittades inte åt samma håll som Brattåsmyren utan vid det röda krysset som du kan se på kartan här: https://i.imgur.com/pP83Huo.png
Citera
2026-08-11, 20:16
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Finns tv-inslag när GW är på platsen och säger att det finns många yxor i ladan men ingen klyvyxa. Så det är väl ett antagande han gör utifrån att Tor skulle huggit ved med rimligtvis en klyvyxa som man brukar använda till det.

Och en sådan yxa har man inte hittat.

Absolut. Och jag säger inte emot. Det mest troliga är att gärningsmannen "lånade" en av Tors yxor. Det jag är ute efter är att förvissa mig om att det är fastställt bortom allt tvivel att det förhåller sig på det sättet.
Citera
2026-08-11, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Absolut. Och jag säger inte emot. Det mest troliga är att gärningsmannen "lånade" en av Tors yxor. Det jag är ute efter är att förvissa mig om att det är fastställt bortom allt tvivel att det förhåller sig på det sättet.
Du får jätte gärna förklara för mig varför mgm skulle ta med sig en yxa därifrån?? Vad skulle han tjäna på det?? Vi vet hur Tor och Gerd blev mördade. Hur träffades Tor och mgm. Där har vi lösningen till dubbelmordet.
Citera
2026-08-11, 20:42
Medlem
Citat:
Varför tror du inte att en "ruttad" åklagare kan få in bevis i "sista stund"??

Eftersom att allas semestrar inte är över än, så måste jag fråga: Det kan inte vara så att herr´n tagit sig ett litet glas (..eller 2-3 stycken)? För först kom du med ett helt verklighetsfrånvänt påstående om att jag skulle sagt någonting jag inte sagt - och nu denna kommentar. Den konversationen du hänvisar till handlade ju om förekomsten av huruvida en advokat skall/borde "outa" sin klients inställning/förklaring innan åtal eller att rättegången startar. Det handlar alltså ö.h.t inte om "bevisning".

Givetvis kan den misstänkte/försvaret få till sig bevisning sent i processen. Men den bevisningen kan/skall ju isåfall inte komma senare än slutdelgivningen. Sedan kan ju GIVETVIS ett nytt bevis tillkomma efter slutdelgivning/åtal. Men det är ju oerhört ovanligt. Det kräver ju också att förundersökningen kompletteras, att man kanske behöver göra ytterligare/kompletterade förhör och att ett tilläggsprotokoll förs in i processen. I detta ingår givetvis att den tilltalade och dennes försvarare får ta del av detta och få skäligt rådrum att gå igenom den nya bevisningen. Men bara för att döda ev. missförstånd: Jag antar att du inte tror att någon svampplockare kommit dragandes med mordvapnet efter att åtal väcktes i fredags?
Citera
2026-08-11, 20:43
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Du får jätte gärna förklara för mig varför mgm skulle ta med sig en yxa därifrån?? Vad skulle han tjäna på det?? Vi vet hur Tor och Gerd blev mördade. Hur träffades Tor och mgm. Där har vi lösningen till dubbelmordet.

Det är jag som är otydlig. Med "lånade" menade jag att han i det tänkta scenariot använde den till morden. Vad som hände med den efter det har jag inga teorier om.
Citera
2026-08-11, 20:44
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:

En tar med sig mordvapnet därifrån för att ens DNA kan finnas på det. Fingeravtryck, kanske själv blivit skadad och blod hamnat på det. Förutom det, försvåra för utredningen generellt.
Citera
2026-08-11, 20:44
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniac60
Är lite skillnad att ha hela lägenheten full med groteska figurer än två små teckningar...
Kan varit ifrån dårens huvud som spökade som ritades på papper..
Dårar har sådana idéer att demonerna försvinner ut ur huvudet..

Du behöver inte påvisa att u.o var en bisarr vidrig idiot för det vet de flesta redan, dessutom handlar detta om Brattås..

Jag och den andra diskuterade liknelser bara angående beteende mönster och vi var överens...
Vi har inte bett någon om hjälp om detta vad jag vet...

Ja det är kanske OT och du bad inte om hjälp - men du frågade inte om UOs lägenhet var ”full av” nåt - men du skrev Dock har jag inte hört något om u.o bilder på väggarna. och jag svarade att jo det fanns bilder på väggarna.
Senast redigerad av T34Panzer 2026-08-11 kl. 20:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in