2026-08-11, 16:03
Medlem
Som både hästägare och hundägare, så är det skillnad på skit och skit. Nu trampar jag inte i hästskit medvetet men när jag mockar i boxarna eller råkar trampa ute i hagen så bryr jag mig inte, det luktar knappt.

Hundskit däremot är vidrigt, man känner av den lilla korven även om den slängs i gödselstan bland hundratals kilo av hästskit.

Edit: kattskit är förståss det värsta, men våra katter är utekatter så det påverkar inte oss. Att folk däremot har innekatter är obegripligt. Dom få gånger vi behövt ha kattlåda inomhus och behövt rensa skiten är vidrigt.
Senast redigerad av gärningsman 2026-08-11 kl. 16:08.
Citera
2026-08-11, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Läs vad andra skriver kanske, istället för att göra dina egna tolkningar.

Ingen vill trampa i bajs, men hästbajs är renare än hundbajs och lättare att tvätta bort, eller förnekar du fortfarande detta?

Renare absolut men rent NEJ.

Som du själv skriver ”ingen vill trampa i bajs”

Så varför försvarar du det?
Klart som fan för varje vettig människa att man plockar upp efter sitt djur på gator osv oavsett om det är hund el häst.

Sen att det är lättare att tvätta bort från dina gummistövlar bryr jag inte mig jättemkt om, från mina sneakers slipper jag helst bajs.
Citera
2026-08-11, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Renare absolut men rent NEJ.

Som du själv skriver ”ingen vill trampa i bajs”

Så varför försvarar du det?
Klart som fan för varje vettig människa att man plockar upp efter sitt djur på gator osv oavsett om det är hund el häst.

Sen att det är lättare att tvätta bort från dina gummistövlar bryr jag inte mig jättemkt om, från mina sneakers slipper jag helst bajs.
Hästbajs i skogen är inget problem överhuvudtaget, enligt mig.
Hundbajs i skogen slipper jag helst, eftersom det är mycket värre än hästbajs.

Plocka upp din hunds bajs, oavsett var, och sluta tjafsa istället.
Citera
2026-08-11, 17:01
Medlem
Kan dom inte ha blöja då
Citera
2026-08-11, 17:07
Medlem
Citat:
Hästbajs i skogen är inget problem överhuvudtaget, enligt mig.
Hundbajs i skogen slipper jag helst, eftersom det är mycket värre än hästbajs.

Plocka upp din hunds bajs, oavsett var, och sluta tjafsa istället.

Det har jag ju skrivit flera gånger nu, spelar du dum eller är du bara dum?

Har fö varken hund el häst tycker väl helt enkelt att man plockar upp efter sig iaf på gator och torg (i skogen är nåt annat).

Citat:

Citat:
Man kan väl plocka upp efter sig, sin hund, sin häst osv osv även om nån tycker det är fint med lite bajs under skon.

Du däremot kan inte förvänta dig att alla andra tycker hästskit är fint bara för att du tycker det.
Lite äckligt kan jag tycka att dra skorna mot lite gräs och sen gå hem men vi är alla olika antar jag 🤮

Citat:
Hästskit är ju finare, har trampat i det många gånger. Bara dra skorna mot blötgräs så försvinner det,
det samma går inte säga om hundskit, där lukten sätter sig.
Senast redigerad av kallejansson 2026-08-11 kl. 17:11.
Citera
2026-08-11, 17:10
Medlem
zombie-nations avatar
Hästbajs kan man använda direkt som gödsel. Noll farlighet. Stor skillnad mot hund i det fallet.
Citera
2026-08-11, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Hästbajs kan man använda direkt som gödsel. Noll farlighet. Stor skillnad mot hund i det fallet.

Nu skrev ju ts när de bajsar på allmän väg.
Inte fan vill man skopa upp det från skorna slänga ut det i naturen när man är ute på sin dagliga promenad el löptur detta kan väl ingen vettig människa tycka?

Även om hästmänniskor är ett speciellt släkte så kan ni inte tycka detta är ok?
Citera
2026-08-11, 17:17
Medlem
Citat:
Det har jag ju skrivit flera gånger nu, spelar du dum eller är du bara dum?

Har fö varken hund el häst tycker väl helt enkelt att man plockar upp efter sig iaf på gator och torg (i skogen är nåt annat).

Du däremot kan inte förvänta dig att alla andra tycker hästskit är fint bara för att du tycker det.
Lite äckligt kan jag tycka att dra skorna mot lite gräs och sen gå hem men vi är alla olika antar jag 🤮
Det låter som du är inavlad eller aldrig har lämnat din lägenhet.

Smittrisken skiljer sig fundamentalt. Hundbajs kan innehålla zoonoser som smittar människa: spolmask (Toxocara canis), hakmask, giardia, campylobacter, salmonella. Toxocara-ägg kan överleva flera år i jorden och drabbar framför allt små barn. Hästbajs är i praktiken nedbrutet gräs och hö, och innehåller mycket sällan något som smittar människor.

Hästen är en växtätare bland andra växtätare. Naturen hanterar redan enorma mängder spillning från älg, rådjur, hare och kor. Hästdynga är samma typ av material och bryts ned av dyngbaggar, maskar och svampar, den ingår i kretsloppet. Hundbajs, med sitt högre protein- och fosforinnehåll från industrifoder, gör inte det på samma sätt.

Men hästbajs i stadsmiljö osv vill jag heller inte se, men det är inte där jag ser hästbajs, och hoppas inte det gäller dig heller.
Citera
2026-08-11, 17:23
Medlem
Citat:
Det låter som du är inavlad eller aldrig har lämnat din lägenhet.

Smittrisken skiljer sig fundamentalt. Hundbajs kan innehålla zoonoser som smittar människa: spolmask (Toxocara canis), hakmask, giardia, campylobacter, salmonella. Toxocara-ägg kan överleva flera år i jorden och drabbar framför allt små barn. Hästbajs är i praktiken nedbrutet gräs och hö, och innehåller mycket sällan något som smittar människor.

Hästen är en växtätare bland andra växtätare. Naturen hanterar redan enorma mängder spillning från älg, rådjur, hare och kor. Hästdynga är samma typ av material och bryts ned av dyngbaggar, maskar och svampar, den ingår i kretsloppet. Hundbajs, med sitt högre protein- och fosforinnehåll från industrifoder, gör inte det på samma sätt.

Men hästbajs i stadsmiljö osv vill jag heller inte se, men det är inte där jag ser hästbajs, och hoppas inte det gäller dig heller.

Eftersom jag äntligen fått dig att förstå efter 10 inlägg så inser jag att felet är att du inte riktigt förstått TS.

Ska hjälpa dig, inte alltid lätt att läsa klart när du blir lite upphetsad över hästbajs och skrapa gummistövlarna i blötgräs innan hemgång antar jag 🤣🤣🤣

Läs hela inlägget, längst ner står där allmän väg.
Om du går ut i skogen och rullar dig i bajs rör det inte mig men fan låt mig slippa det på gator och torg där man promenerar detta kan väl inte vara så svårt att hålla med om.

Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
En häst skiter lika mycket på en promenad som vissa hundar gör på en livstid. Ändå verkar det socialt accepterat att inte skopa upp hästskit när hästar är ute och går.

På min hundpromenadstig går ofta hästar och de skiter tonvis med bajs som ligger mitt på stigen. Det tas aldrig bort medan jag förväntas gå där med en plastpåse och leta med ljus och lykta efter det lilla min jycke släpper ifrån sig.

Varför är det så här? Inför krav på hästägare att ta bort allt bajs hästen bajsar på allmän mark, annars blir du av med hästen.
Citera
2026-08-11, 18:24
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Du kan ju svara på min fråga hur ryttaren ska ta hand om bajset. Ska de ta med en spade och en svart sopsäck? Och ofta så märker man inte när hästen bajsar eftersom man har blicken riktad framåt.

Och nej, ingen tänker bara rida i en hage därför att du är rädd för hästar och hästbajs. Nonchalanta hundägare skapar mer problem än hästar. Slut med denna diskussion, du har ändå inget vettigt att komma med.
Ni kan ha en särskild ryggsäck där ni förvarar bajset och fästa en backspegel på hästen så ni ser när det kommer ut. Kan spänna fast den på hästens bygel eller nåt. Får prova dig fram lycka till med bajsplockandet!
Citera
2026-08-11, 19:50
Medlem
Citat:
Eftersom jag äntligen fått dig att förstå efter 10 inlägg så inser jag att felet är att du inte riktigt förstått TS.

Ska hjälpa dig, inte alltid lätt att läsa klart när du blir lite upphetsad över hästbajs och skrapa gummistövlarna i blötgräs innan hemgång antar jag 🤣🤣🤣

Läs hela inlägget, längst ner står där allmän väg.
Om du går ut i skogen och rullar dig i bajs rör det inte mig men fan låt mig slippa det på gator och torg där man promenerar detta kan väl inte vara så svårt att hålla med om.
Bra att du erkänner du hade fel, och att hästbajs faktiskt är mycket renare än hundbajs.
Det handlar inte om att rulla i hästbajs. Det är någon undertryckt fetish du har som du får jobba med på ett personligt plan i Amsterdam.
Citera
2026-08-11, 21:11
Medlem
Citat:
Bra att du erkänner du hade fel, och att hästbajs faktiskt är mycket renare än hundbajs.
Det handlar inte om att rulla i hästbajs. Det är någon undertryckt fetish du har som du får jobba med på ett personligt plan i Amsterdam.

Nu får du ge dig, du går runt i en cirkel och börjar säga saker jag skrev från början till dig 🤣
Blir ju bara trams, men låt oss då enas att bajs är inte rent varken häst el hund el din el min för den delen och man kan faktiskt försöka plocka undan sitt skit vilket är en självklarhet för alla normala människor.

Sen om hästbajs är renare än hundbajs är inte riktigt vad TS efterfrågade men detta har jag redan påvisat några gånger så blir lite som att slå huvudet mot en vägg att skriva det ännu en gång 😮‍💨

Nu är jag trött på bajsdiskussionen så godnatt får hoppas jag slipper trampa på nåt imorgon (lär väl trampa på nån hästskit men då vet jag iaf att jag kan vara lite glad då det tydligen är jävligt rena grejer) 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in