Citat:
Ursprungligen postat av
kallejansson
Det har jag ju skrivit flera gånger nu, spelar du dum eller är du bara dum?
Har fö varken hund el häst tycker väl helt enkelt att man plockar upp efter sig iaf på gator och torg (i skogen är nåt annat).
Du däremot kan inte förvänta dig att alla andra tycker hästskit är fint bara för att du tycker det.
Lite äckligt kan jag tycka att dra skorna mot lite gräs och sen gå hem men vi är alla olika antar jag 🤮
Det låter som du är inavlad eller aldrig har lämnat din lägenhet.
Smittrisken skiljer sig fundamentalt. Hundbajs kan innehålla zoonoser som smittar människa: spolmask (Toxocara canis), hakmask, giardia, campylobacter, salmonella. Toxocara-ägg kan överleva flera år i jorden och drabbar framför allt små barn. Hästbajs är i praktiken nedbrutet gräs och hö, och innehåller mycket sällan något som smittar människor.
Hästen är en växtätare bland andra växtätare. Naturen hanterar redan enorma mängder spillning från älg, rådjur, hare och kor. Hästdynga är samma typ av material och bryts ned av dyngbaggar, maskar och svampar, den ingår i kretsloppet. Hundbajs, med sitt högre protein- och fosforinnehåll från industrifoder, gör inte det på samma sätt.
Men hästbajs i stadsmiljö osv vill jag heller inte se, men det är inte där jag ser hästbajs, och hoppas inte det gäller dig heller.