2026-08-11, 21:06
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallaren25
Återigen. Inget jag spekulerar i. Det är något jag fått till mig. Det jag spekulerade i har jag redan skrivit i samband med inlägget.
Vad betyder "något jag fått till mig"? Jag är ovan vid det uttrycket. Betyder det:
Att någon berättat det för dig?
Att du läst det någonstans?
Att du tror det var så?
Citera
2026-08-11, 21:07
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Så länge de inte skickar över handlingar (vilket det dock verkar som att den som meddelat har gjort) så har myndighetsanställda meddelarfrihet och får berätta vad som händer i en förundersökning. Däremot är det inte särskilt ofta det läcker saker i så här stor omfattning där man kan återge hela händelseloggen och hela förhör på ”citatnivå” för de flesta med tillgång till uppgifterna känner ett ansvar och respekt för både offret, rättvisan och att meddelarfriheten inte ska missbrukas.

Tveksam publicering från Tv 4 tycker jag. Kommer nog diskuteras framåt.

Instämmer. MEN ni ligger ju tråden i ABoK och inte juridik och rättsäkerhet. Denna del av diskussion bör fortsätta i ett annat fora om vi ska hålla oss till topic. Personligen så bryr jag mig inte. Dessutom kan detta göra att andra drabbade eller vittnen kanske kontaktar polisen - innan rättegången. Det har nästan alltid funnits läckor till pressen. Ibland har nog polisen en egen agenda med information som läcks ut..
Citera
2026-08-11, 21:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Så länge de inte skickar över handlingar (vilket det dock verkar som att den som meddelat har gjort) så har myndighetsanställda meddelarfrihet och får berätta vad som händer i en förundersökning. Däremot är det inte särskilt ofta det läcker saker i så här stor omfattning där man kan återge hela händelseloggen och hela förhör på ”citatnivå” för de flesta med tillgång till uppgifterna känner ett ansvar och respekt för både offret, rättvisan och att meddelarfriheten inte ska missbrukas.

Tveksam publicering från Tv 4 tycker jag. Kommer nog diskuteras framåt.
Nej, absolut inte. Sekretess/Tystnadsplikt är stenhård när det gäller enskilda.
Meddelarfriheten handlar om rätten att berätta när myndigheter och verksamheter gör fel -- inte att man får prata om enskilda. Tystnadsplikten innebär dessutom att du inte får prata om enskilda oavsett om uppgifterna omfattas av sekretess eller inte.
Citera
2026-08-11, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taklist
Nej det stämmer inte längre. Sedan årsskiftet så innebär fängelsestraff på 6 år eller mer att man sitter 3/4 av straffet. Alltså skulle 16 år innebära att han sitter 12 år.

I övrigt håller jag med dig, man borde skrota ”rabatten” helt och hållet. Döms man till 16 år så ska man såklart sitta i 16 år. Istället för att komma ut tidigare om man sköter sig så ska man istället komma ut senare om man missköter sig.

Sen tycker jag även att om man mördar en annan människa så ska man tillbringa resten av livet i fängelse. Människan som blir mördad har förlorat livet, varför ska då mördaren få en ny chans att leva ett fritt liv efter X antal år? Lite offtopic kanske men tycker ändå det rör fallet ifråga till viss del.

Det där om den villkorliga tiden är lite av en smaksak. Tanken med den är ju att man ska slussas ut i samhället och erbjudas stöd och hjälp att bli en del av samhället igen. När man ändrade från 2/3 till 3/4 var det särskilt att tiden för återanpassningen blev kortare man kritiserade. Inte lätt att återgå till ett vanligt liv när man är institutionsskadad.

Man kunde ju tänka sig att lägga den villkorliga tiden efter den utdömda, så att man sitter inne i tex 16 år och sedan återanpassades under en tid av 4. Men det innebär då att man ställs under samhällelig kontroll efter att straffet avtjänats. En strafftidsförlängning i princip.
Citera
2026-08-11, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Skriver ner lite om situationen, ur minnet (orkar inte dubbelkolla just nu), men förhoppningsvis kan nedan ge en bakgrundsbild:
INNAN MAN BLEV SAMMANBOENDE:
1. X hade en attraktiv hyreslägenhet, 4 rok, 120 kvm

2. TN bodde i ett radhus (Gustavsberg). TN ska ha lagt ut radhuset till försäljning i april 2019, i syfte att skaffa en bostad närmare/i Stockholm (partsinlaga).

3. X och TN hade inlett ett förhållande, men bodde i olika bostäder.

4. När X fortfarande bodde kvar i sin hyreslägenhet dök det upp ett möjligt lägenhetsbyte för X, till en 4a på Hagagatan. Detta byte dök upp EFTER att TN lagt ut sitt radhus i april 2019 till försäljning.

5. X har beskrivit (partsinlaga) att X hade en tonåring boende hos sig ca 10 dagar per månad, fördelat på 5 dagar varannan vecka. Bägge hade även äldre barn som hälsade på ibland.

6. X har beskrivit (partsinlaga) att X tänkte att dom kunde bo i varsin bostad inledningsvis, men bo i hennes nya lägenhet på Hagagatan de veckor då TN var barnfri. X har förklarat att X tyckte det kunde vara ett bra upplägg med tanke på bonusbarn.

7. Sen blev det så att dom ändå flyttade ihop (på Hagagatan), med hjälp av X byteslägenhet. Inför sammanflyttningen sa X (partsinlaga) att dom skulle ha gjort en muntlig överenskommelse om att ifall relationen inte skulle hålla, skulle den nya hyreslägenheten tillfalla X (av olika skäl). TN vitsordar inte en sån muntlig överenskommelse

DÄREFTER:
8. Efter 1,5 års sammanboende: förhållandet avslutades i början av 2021.

9. X ska (enligt partsinlaga) då ha velat byta 4an på Hagagatan tillbaks till sin gamla fyra (inte på Hagagatan). TN motsatte sig det.

10. Man (minns inte vem) begärde en bodelningsförrättare. Bodelningsförrättaren beslutade att Hagagatans lägenhet skulle tillfalla X. TN "överklagade" detta och därmed övergick bodelningstvisten till ett tvistemål i tingsrätten.

11. Försök till överenskommelser misslyckades 2021 och större delen av 2022 - fram tills att parterna enades i dec 2022 om att byta Hagagatan (142 kvm) till en: 4a för TN + en 2a (60 kvm) för X.

12. Men under tiden fram till dess pågick en bostadssituation där TN, enligt partsinlaga, ska ha bott hela tiden på Hagagatan, även då det (enligt partsinlaga) skulle funnits en överenskommelse om att X skulle ha lägenheten för sig själv varannan helg (tror jag det var).

13. Enligt X hölls inte den (enligt partsinlaga) överenskommelsen. TN fortsatte att bo där jämnt.

14. Enligt X (partsinlaga samt larm 112) uppträdde TN elakt, kränkte X på olika sätt och ska även ha uttalat hot.
(vill inte lämna ut alla detaljer men det finns lite mer beskrivet i inlägg av användare slemhinder idag).
Det finns inga krav på hur länge ett samboskap ska ha pågått för att en part ska ha rätt att kräva till exempel att en hyreslägenhet ska tilldelas den parten. (krav finns dock på att sådan begäran måste framställas inom en begränsad tid efter att samboskapet har upphört).
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Har det framkommit hur länge TN och X relation hade pågått innan de flyttade ihop?
Nej.
Citat:
Om jag fattat det rätt stod de båda på kontraktet på Hagagatan, men hade ett muntlig överenskommelse (enl X) om att lägenheten skulle tillfalla henne vid en ev separation.
Ja.
Citat:
Hur gick det till när det besämdes att båda skulle stå på kontraktet? Hade de haft ett längre förhållande innan? Varför skrevs inte den överenskommelse X hävdar om att lgh skulle tillfalla henne vid en separation på ett dokument?
I handlingarna framkommer att X säger sig ha varit för godtrogen. När förhållandet sprack (jan 2021) ska X ha meddelat TN att X ville bo kvar och verkade tro att den muntliga överenskommelsen (enligt X) skulle respekteras. En tid senare framkommer i dokument i bodelningstvisten, att X kommit till insikt om att att frånvaron av ett skriftligt samboavtal var ett stort misstag. X har uttryckt sig ha varit för godtrogen. Skrev tidigare idag lite om en ljudupptagning 14:40.
Citat:
Utan att ha all information på bordet, misstänker jag ändå att de röda flaggorna som framkommit om TN i tråden, är viktiga ledtrådar om hans personlighet, precis som många skrivit om i tråden:

Jag upplever TN som oempatisk, oomtänksam och egoistisk i sitt sätt att agera mot sitt X. Att han drar ekonomiska och andra fördelar av förhållandet på ett exploaterande vis genom låndragna rättsliga processer. Man kan tänka att han på det viset "tröttar ut" X för att till varje pris få sin vilja igenom.
I bodelningstvisten har X givit uttryck för något åt det hållet ja ("trötta ut".. men formulerat på annat sätt där).
Citat:
Ekonomiskt våld?
Vet ej.
Citat:
Hur han varit mot X när polis tillkallades, gör att jag tänker att här kan det ha det förekommit minst allvarligt psykiskt våld, men kanske mer.

I ett inlägg (10:17) idag skrev jag lite om larmet och polisen (ptr) på plats, i rapporten framgick bland annat:
"Ptr försökt få mannen att bete sig"
Citat:
Hur känner X det idag, med tanke på vad som nu har hänt ÅÅ?
Efter bara 8 månader har han utövat fysisk våld så att ÅÅ har avlidit.

Kanske hade hon en magkänsla av att TNs beteende var så hotfullt att hon anade att TN kunde gå över en gräns när hon ringde 112? Och/eller hände det mer i situationen som hon inte (vågade) betätta?

Vi får väl se, men mordet kanske inte kommer helt "ur intet", utan har föregåtts av en lång rad varningsflaggor, som man inte har tagit på allvar, eller kanske inte förstått vad de stått för.

Som vissa har nämnt i tråden nu ikväll: Kanske hade polisens ankomst till lägenheten maj 2021 någon effekt som bidrog till att sitationen inte eskalerade.

Citera
2026-08-11, 21:14
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallaren25
Återigen. Inget jag spekulerar i. Det är något jag fått till mig. Det jag spekulerade i har jag redan skrivit i samband med inlägget.

Ordvalet: ”Fått till dej”…betyder det information via någon annan person..eller är du måhända medial…?
Senast redigerad av T34Panzer 2026-08-11 kl. 21:21.
Citera
2026-08-11, 21:19
Medlem
Är väl rätt sällsynt att en nästan 60-årig samhällsduglig man dödar sin flickvän efter ett så kort förhållande. I hans ålder borde man väl kunna slappna av, dejta lite lätt för att få ett ligg nu och då samt sysselsätta sej med sånt man gillar och undvika att förvärra situationer. Förutsättningarna fanns med hyfsad lön, bra boende, på basen av bilder i bra fysisk form, vuxna barn etc.
Citera
2026-08-11, 21:25
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stmst
Är väl rätt sällsynt att en nästan 60-årig samhällsduglig man dödar sin flickvän efter ett så kort förhållande. I hans ålder borde man väl kunna slappna av, dejta lite lätt för att få ett ligg nu och då samt sysselsätta sej med sånt man gillar och undvika att förvärra situationer. Förutsättningarna fanns med hyfsad lön, bra boende, på basen av bilder i bra fysisk form, vuxna barn etc.
Ja men eller hur. Han hade allt för sig. Bra lägenhet, bra jobb. Vuxna barn. Han hade bara kunnat koppla av nu och börjat njuta av livet.
Citera
2026-08-11, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
12 år skulle vara 3/4 av 16 år och så länge behöver man inte sitta. 10-11 år borde det bli. Och då borde man säga det istället för 16 år. Det är respektlöst mot alla brottsoffer att konsekvent och genomgående låtsas som att alla dömda får mycket längre straff än vad de får, och ett sätt att missleda befolkningen att man inte vill uttala de verkliga strafflängderna. Myndigheterna alltså menar jag.

Lagskärpning fr o m 2026-01-01. Upptrappning av mer restriktiva regler för villkorlig frigivning som fasas in. För fängelsestraff längre än sex år är det 3/4-delar som gäller.
Det har nu också blivit svårare att friges villkorligt vid misskötsamhet, samt lättare att skjuta upp en villkorlig frigivning vid risk för återfall i allvarlig brottslighet.

Tycker att Advokatsamfundet har beskrivit de nya lagreglerna tydligare än Kriminalvården, så här är en länk till Advokatsamfundet "Information från Kriminalvården kring skärpta regler för villkorlig frigivning från 1 januari 2026".

Lär bli svårt (av det som är känt hittills) att komma undan med dråp, borde kunna bli en morddom. Men som några spekulerar om: försöker MGM dra ut på tiden, t ex tills den rättsmedicinska rapporten är klar, innan MGM blir mer konkret i förhör om våldet han utövade.
Citera
2026-08-11, 21:39
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, absolut inte. Sekretess/Tystnadsplikt är stenhård när det gäller enskilda.
Meddelarfriheten handlar om rätten att berätta när myndigheter och verksamheter gör fel -- inte att man får prata om enskilda. Tystnadsplikten innebär dessutom att du inte får prata om enskilda oavsett om uppgifterna omfattas av sekretess eller inte.

Du har fel. Meddelarfriheten begränsas över huvud taget inte till att bara berätta om när fel har begåtts.

Eller har du en vettig källa för ditt påstående?

Jag kan ge dig två källor och där nämns ingenting om att t.ex. polisanställda inte får lämna ut uppgifter om enskilda.

Åklagarmyndigheten:
https://www.aklagare.se/ordlista/m/meddelarfrihet/

Polistidningen
https://polistidningen.se/2016/04/fritt-fram-att-tipsa-eller/

Om du inte har förstått det, så gäller meddelarfriheten vad man säger till en journalist i syfte att det ska publiceras.
Däremot så gäller förundersökningssekretess när det gäller andra personer, t.ex. vänner och familj – eller för all del poliskollegor som inte jobbar i samma ärende.
Senast redigerad av apperception 2026-08-11 kl. 21:44.
Citera
2026-08-11, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
Ja men eller hur. Han hade allt för sig. Bra lägenhet, bra jobb. Vuxna barn. Han hade bara kunnat koppla av nu och börjat njuta av livet.

Man kan tycka det sett utifrån o för allas trygghet
men
så det det inte ut i verkligheten,
alla fungerar inte så

Det finns saker o personlighetstyper som inte märks direkt
utanpå en människa
Citera
2026-08-11, 21:45
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
Kanske har nån diagnos så det inte går att koppla av
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in