2026-08-11, 18:48
Medlem
Första förutsättningen för att över huvud taget tänka tanken att flytta till Arjeplog(eller någon annan ort i norr)är att sluta visa din kollosala dumhet med att använda begreppet "Norrland" i tid och otid.
Makalöst korkat och sådana människor kan gott och väl hålla sig på undersidan av landet även i fortsättningen.
Citera
2026-08-11, 19:02
Medlem
Bor inte i arjeplog, utan längre norrut, men med erfarenhet av både Stockholm och Malmö.

Vintern..
Kall och lång, men minus 15 i norra norrlands inland känns mildare än plus två och regnblandat som kommer på tvären i söder. Natten kring midvinter är faktiskt ljusare i norr än i söder, nära vårt klots poler är man helt enkelt inte i fullt lika djup skugga. Himlen är mörkt blå, inte svart. Lägg därtill all snö. I norr med riktig vinter är inte snön heller bara till besvär. Skidor, snöskoter osv.. Snön kan inbjuda till en hel del kul. Dessutom årstiden vårvinter som inte finns söderut, sol och betydligt längre dagar än söderut i kombination med snö kan kräva mer solskyddsfaktor än vid medelhavet.

Sommaren..
Betydligt kortare, men kan bli lika varm som bäst. Mygg varierar, är nog faktiskt värst neråt dalarna.

Folks mentalitet är likadan som i all annan glesbygd, som vårt land faktiskt mest består av. En bonde i skåne eller en fjällnära renskötare, ungefär samma skrot å korn. De fixar det mesta.

SMHI har det mesta i statistikväg. Mest "väder" har sverige längs södra norrlandskusten, från Umeå ned till Gävle ungefär. Snösmockor eller översvämningar, medan det är betydligt stabilare i inlandet, fjällen undantaget.
Citera
2026-08-11, 19:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ardnut
Första förutsättningen för att över huvud taget tänka tanken att flytta till Arjeplog(eller någon annan ort i norr)är att sluta visa din kollosala dumhet med att använda begreppet "Norrland" i tid och otid.
Makalöst korkat och sådana människor kan gott och väl hålla sig på undersidan av landet även i fortsättningen.

Det bästa är att Arjeplog ligger i Lappland!
Citera
2026-08-11, 19:54
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> Bostadsorter och områden
/Moderator
Citera
2026-08-11, 20:41
Medlem
Adelaides avatar
1600 invånare i själva orten. Vill du ragga på tjejer så får du nog resa en bit.
Citera
2026-08-11, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biffgryta
Det bästa är att Arjeplog ligger i Lappland!

Något ännu bättre är att det ligger i Norrbottens län...
Citera
2026-08-11, 22:34
Bannlyst
Ja det tycker jag verkligen. Jättelätt att få fitta om du gillar sånt. Dock behöver vi fler muslimer för att rädda välfärden på sikt.
Citera
2026-08-12, 00:30
Medlem
Jag skulle aldrig vilja bo i en kommun med så extremt långt från havet! Nästan 80-90 mil eller något sådant! Kan bero på att jag är uppväxt vid havet.
Citera
2026-08-12, 06:34
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag skulle aldrig vilja bo i en kommun med så extremt långt från havet! Nästan 80-90 mil eller något sådant! Kan bero på att jag är uppväxt vid havet.
Nä, hur läser du kartan. Det är 22 mil till Skellefteå, och västerut till Bodö är det 27 mil.
Citera
2026-08-12, 09:56
Medlem
Kennethkvartings avatar
Människor i Arjeplog är faktiskt påfallande trevliga och lätta att lära känna.

Den allmänna mentaliteten kan skilja sig mycket mellan olika små, isolerade orter. Jag har varit mycket i Arjeplog i mitt arbete och kan konstatera att byn utmärker sig positivt som en trevlig ort.
Citera
2026-08-12, 09:57
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA

Gillar man båtlivet finns Hornavan. Visst, det är inte havet, men...
Citera
2026-08-12, 11:20
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
1600 invånare i själva orten. Vill du ragga på tjejer så får du nog resa en bit.
Haha ett konto på match ger nog tre matchande damer 64 år inom 50 mil.

Enda jag tänker på är jobbet, vad jobbar man med. Och vänner, ingen kommer någonsin att hälsa på. Däremot får man säkert vänner på en gång lokalt, de måste vara utsvultna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in