2026-08-11, 18:18
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
SE var ute och åt ... drack!
Men det förnekar han!
Då har han sett OP.
På 150 m håll är det ganska enkelt att de vem som är vem på gångstilen.
(Eller är utanför Grand helt enkelt.)

Det räcker knappast som någon sorts förklaring förstår du väl.

För det första är det inte ens bevisat att SE var ute denna kväll. Än mindre just kl. 21 då det är aktuellt för att ö.h.t. ha möjlighet att iaktta paret Palme vid Grand.

Flertal frågor kvarstår givetvis:

Hur vet SE att paret Palme ska promenera hem? Eller sitter han bara där och glor?
Har du ens varit på plats och kollat avståndet från Skandiahuset till Grand?
Är övertygad om att man inte ser bort till Grand p.g.a. vinkeln från Skandiahusets långsida.
Du släpper alltså SE som Mårtens "grandman" eller ska SE hinna med att vara den personen också.

Intressant att höra om du själv har möjlighet att kliva ur din hypotes för ett tag och ställa relevanta kontrollfrågor för att se om den håller? Vilka frågor skulle du i.s.f. vilja ställa dig själv?
Citera
2026-08-11, 18:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det kan han inte veta. Han måste ha stött på dem av en slump. Däremot kan han ha sett dem gå till bion, varvid en tanke väcktes. Eller så kände han sig kränkt vid Sari.

Ja, precis. Ser det också som en slump och rätt mycket i hypoteserna kring SE som GM.
(Det är väl i en roll inom en konspiration det inte behöver vara lika mycket slump)

Vill som sagt återigen hävda att vi inte har några bevis för att SE var ute kl.21., 20:10 eller ö.h.t.

Lever teorin om att han blivit kränkt vid Sari verkligen?
Trots avsaknad av stöd från Lisbeth. Varken i form av samtal eller att någon ens är i närheten.
En gissning och ett påstående för att försöka förklara SE's "impulser".
Oavsett GM så anser jag den hypotesen falla under fria fantasier. (Därmed inte sagt att det är helt omöjligt.)
Citera
2026-08-11, 18:34
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, precis. Ser det också som en slump och rätt mycket i hypoteserna kring SE som GM.
(Det är väl i en roll inom en konspiration det inte behöver vara lika mycket slump)

Vill som sagt återigen hävda att vi inte har några bevis för att SE var ute kl.21., 20:10 eller ö.h.t.

Trots avsaknad av stöd från Lisbeth. Varken i form av samtal eller att någon ens är i närheten.
Oavsett GM så anser jag den hypotesen falla under fria fantasier. (Därmed inte sagt att det är helt omöjligt.)

LP uppfattade endast att OP dröjde, när hon tittat klart i skyltfönstret. SE eller ej, så tror jag gåtans lösning finns där, utanför Sari. Men vi vet att den som går efter, när de lämnat Sari, är "lite äldre", vilket passar bättre in på SE än på AB.
Citera
2026-08-11, 18:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Den större frågan är nog möjligen hur SE vet att statsministern ska komma gåendes förbi precis utanför?
Det krävs enligt min uppfattning också kikare för att urskilja personer vid Grand från det avståndet.

Det finns med andra ord en hel del mer att förklara kring en sådan hypotes... som vanligt.
SE som en slumrande agent inom Stay Behind?

Vi får inte glömma att den påhittade GM-SE är "den ensamma galningen". Han kan ha spanat ut genom fönstret i en omöjlig vinkel efter ett offer att kallblodigt impulsmörda och tyckt att ett par där mannen var tvungen att gå armkrok med sin partner var en lämplig måltavla.

GM-SE har i detta scenario ingen aning om att det var OP som han sköt. Det var själva dödandet som var syftet och det kom som en lika stor överraskning för GM-SE som för resten av världen att offret var OP.

Som vi redan blivit belärda här i tråden kan receptbelagd medicinering i kombination med de ofantliga mängder sprit SE druckit på mordkvällen fått även en balanserad grafiker som SE att förvandlas till en mördarmaskin som inte gick att stoppa.

Den här lÖSNINGEN förklarar varför GM-SE hade ett mordvapen och varför han mördade OP av en slump. GM-SE var helt enkelt mordgalen. "Den mordgalna mördaren."

Jag överlåter till läsarna i tråden att bedöma om denna påhittade hypotes passar bättre in eller om andra påhitt bör ha företräde när man fantiserar om mördaren GM-SE.
Citera
2026-08-11, 18:40
Medlem
Citat:
Det räcker knappast som någon sorts förklaring förstår du väl.

För det första är det inte ens bevisat att SE var ute denna kväll. Än mindre just kl. 21 då det är aktuellt för att ö.h.t. ha möjlighet att iaktta paret Palme vid Grand.

Flertal frågor kvarstår givetvis:

Hur vet SE att paret Palme ska promenera hem? Eller sitter han bara där och glor?
Har du ens varit på plats och kollat avståndet från Skandiahuset till Grand?
Är övertygad om att man inte ser bort till Grand p.g.a. vinkeln från Skandiahusets långsida.
Du släpper alltså SE som Mårtens "grandman" eller ska SE hinna med att vara den personen också.

Intressant att höra om du själv har möjlighet att kliva ur din hypotes för ett tag och ställa relevanta kontrollfrågor för att se om den håller? Vilka frågor skulle du i.s.f. vilja ställa dig själv?

Nej, det är lite spekulation så klart.

Han brukade äta ute när han jobbade över enligt vakterna.
De säger han åt ute denna kväll.
Han säger sig inte ha gjort det. Varför skiljer det? Jag anser att det är för att han sett de och anar att det inte är bra att erkänna det.
Grand till Skandia, går att mäta på Google maps. = 150 m.

Långsidan, bara ta en hård vinkel så ser du tillräckligt.
Mårten, antingen det eller 3e våningen. Ej bägge.

Frågor till mig själv: Jag kikar gärna på CA och Sydafrika men det finns inte så mycket där att ta på.
CP är inträngd med skohorn.

SE stämplar in och ut på platsen. Är vapentränad. Säger sig ha ett förväxlat signalemente men signalementet stämmer på honom.
Kroppen, keps, väska och mörk rock.
Citera
2026-08-11, 18:44
Medlem
Citat:

Den dörren som ställs upp på Skandia, det är bara SE utöver vakterna som är på insidan det klockslaget. Varför ställs den upp och av vem?
Citera
2026-08-11, 18:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Den dörren som ställs upp på Skandia, det är bara SE utöver vakterna som är på insidan det klockslaget. Varför ställs den upp och av vem?
Det är en intern dörr i Skandias källare som ställdes upp av personalen i butiken La Carterie när de höll på att skylta om butiken inför påsken och böra upp påskkorten från lagret de hade i källaren.

På väg mellan butiken och lagret passerade de den gröna dörren och för att slippa låsa upp den med kartonger i händerna varje gång de passerade ställde de upp den.

Om någon ska korsfästas för den öppna dörren i källaren så är det den påskpyntande personalen på La Carterie som faktiskt var anledningen till uppståndelsen.
Citera
2026-08-11, 19:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Sätter man sig en bit ovanför Svensk hemslöjd bör
man få god sikt även om det inte är någon kortsida!
Jag tror GM-SE blev extra aggressiv om han satt över Svensk hemslöjd, då mycket av deras produktion krävde betydligt friskare fingrar än SEs reumatiskt angripna dito.

Att se en smakfull men tekniskt avancerad knypplad spetskrage från någon svensk provins kan få personer med skadad finmotorik att uppleva känslor av underlägsenhet och oförmåga.

GM-SE kan ha fått stegrad puls, adrenalinpåslag och sett rött när han tänkte på Svensk hemslöjd.

Ibland är det de små oväntade detaljerna som löser även den mest tillkrånglade mordgåtan.
Citera
2026-08-11, 19:09
Medlem
MrBarnabys avatar
Angående motivbild och sådant:
Anckarsäter lyfte fram att Engström rörde sig i kretsar (bland annat i Täby) där det fanns ett starkt, öppet förakt mot Olof Palme. Denna miljö kan ha fungerat som en social validering, vilket skapade en kognitiv beredskap och en tankestruktur där ett mord kändes berättigat för individen
Så var det nog för Engström och tillfället gjorde tjuven/mördaren.
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-08-11 kl. 19:11.
Citera
2026-08-11, 19:11
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
LP uppfattade endast att OP dröjde, när hon tittat klart i skyltfönstret. SE eller ej, så tror jag gåtans lösning finns där, utanför Sari. Men vi vet att den som går efter, när de lämnat Sari, är "lite äldre", vilket passar bättre in på SE än på AB.

Att OP dröjde något är inget stöd för att Palme avsnäst någon. Försök inte.

Sedan kan man såklart spekulera om den senare efterföljande mannen på något sätt skulle ha försökt tagit kontakt med Olof vid Sari.
Återigen... en gissning och inget stöd från Lisbeth.

Tänk om vi exakt visste hur gammal denna följande person var. Vi har enbart Fauzzis uppskattning där.
Sedan är han säker på jackans färg och att den matchar personen som tittar ut vid Dekorima-entrén efter skotten. D.v.s. AB.
AB var såklart lite äldre än Fauzzi...

Och nej, jag har ingen aning om den efterföljande personen var GM eller AB. Jag vet inte.
Citera
2026-08-11, 19:15
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Angående motivbild och sådant:
Anckarsäter lyfte fram att Engström rörde sig i kretsar (bland annat i Täby) där det fanns ett starkt, öppet förakt mot Olof Palme. Denna miljö kan ha fungerat som en social validering, vilket skapade en kognitiv beredskap och en tankestruktur där ett mord kändes berättigat för individen
Så var det nog för Engström.

Ja att Anckarström kände förakt för kungen verkar stämma.

Finns det inte ett talesätt som lyder: "Som man ropar får man svar?", kan det passa in här?
Anckarsäter lyfte fram att han själv rörde sig i kretsar (bland annat på Filters redaktion) där det fanns ett starkt, öppet förakt mot GM-SE. Denna miljö kan ha fungerat som en social validering, vilket skapade en kognitiv beredskap och en tankestruktur där en oberättigad mordanklagelse mot SE kändes berättigat för individen
Så var det nog för Anckarsäter.
Citera
2026-08-11, 19:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Nej, det är lite spekulation så klart.

Han brukade äta ute när han jobbade över enligt vakterna.
De säger han åt ute denna kväll.
Han säger sig inte ha gjort det. Varför skiljer det? Jag anser att det är för att han sett de och anar att det inte är bra att erkänna det.
Grand till Skandia, går att mäta på Google maps. = 150 m.

Långsidan, bara ta en hård vinkel så ser du tillräckligt.
Mårten, antingen det eller 3e våningen. Ej bägge.

Tror du behöver besöka Sveavägen själv. Du kan t.o.m. gå in på markplan och försöka titta norrut så får du nog se att du inte ser ända till Grand men oavsett så kräver den hypotesen sina förklaringar.

Du struntade i att besvara några av frågorna... De frågor du borde ställt dig själv när du konstruerar en hypotes för att se att den håller.
Det är knappast det du skriver här nedan i.a.f.

Citat:
Frågor till mig själv: Jag kikar gärna på CA och Sydafrika men det finns inte så mycket där att ta på.
CP är inträngd med skohorn.

SE stämplar in och ut på platsen. Är vapentränad. Säger sig ha ett förväxlat signalemente men signalementet stämmer på honom.
Kroppen, keps, väska och mörk rock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in