2026-08-11, 17:09
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du snörar in dig i ordklyverier för att slippa se helheten. Det absolut mest centrala i hela detta ärende är att mamman har blivit helt rättsligt friad från anklagelserna om att hon skulle ha misshandlat sitt barn.

Lägger man samman all fakta som framkommit finns det en glasklar slutsats: det har aldrig någonsin funnits någon saklig grund för ett LVU. Kommunen är fullt medveten om detta, och det är exakt därför de sakta men säkert har backat från sin ursprungliga position.

Händelseförloppet blir helt logiskt så fort man granskar tidslinjen och ser till den externa utredningen den granskning som kommunen desperat försökte gömma undan från offentligheten.
Du blandar ihop olika saker. Det var inte misstanke om MBP utan mammans förmåga att interagera med vården som var orsaken till förvaltningsrättens beslut om LVU.
Citat:
Jo, det är ju därför Elsa bor hemma igen. Oberoende granskare har ge mamman helt rätt och visat att anklagelserna var noll värda.

"Rättshaverist" är bara ett slaskord som myndighetsfolk tar till så fort de får kritik de inte kan bemöta. De vet inte ens vad ordet betyder.

Att ge socialtjänsten helt rättmätig kritik när de gör fel är inte rättshaverism det är ren och skär nödvändighet och medborgerlig plikt.
Nej-
Citera
2026-08-11, 17:13
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Vi vet inte hur orosanmälan formulerades. Men man beskrev säkerligen misstanke om att det kan röra sig om MbP samt att hon hade en infart vilken skulle kunna användas på felaktigt sätt om denna misstanken stämde. Inget av detta är egentligen fel utan mer ett tecken på vårdens oro för det nuvarande läget.

Den felaktiga dokumentationen om droppet följde med i orosanmälan förefaller det som men har svårt att se att detta skulle ha påverkat målet på något sätt.

Den sista poängen är en subjektiv åsikt.
De ljög exempelvis om att mamman sökte till Sahlgrenska för att operera ut Elsas tarm för att hon led av MbP.

Nej, det är inte subjektivt. De är dokumenterat att mamman först sökte kontakt med Örebros sjukhus där hon inte fick gehör för att sedan välja att anmäla dem över det. Det var i och med denna anmälan som de bussade SOC på henne med en uppenbart falsk MbP anklagelse.

Nytt besked i Elsa-fallet under måndagen

Enligt radions granskning hade mamman tidigare lyft att hon inte tycker att vården fungerar och hon ville byta sjukhus. Hon hade även nyligen anmält vården till IVO.

Det fanns inget stöd från oberoende granskningar för dessa anklagelser mot mamman men gott om stöd om felbehandlingar av läkarteamet.
Citera
2026-08-11, 17:14
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Inga oberoende granskare har gett mamman rätt.

Du kallas rättshaverist eftersom du är rabiat fixerad vid dina åsikter och inte tar till dig fakta, sakliga argument eller andra åsikter.
Den dolda rapporten?
Citera
2026-08-11, 17:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Om vi skulle ta den här tråden som någon form av procentuell sanning så har vi väl ett ganska jämnt läge eller? Hade du dessutom fört "Fallet Elsa" på tal i ett fikarum eller på någon parmiddag så hade du insett att det är många som tänker och resonerar likt mig, ugglan, Lilla My, Adina etc.

Det där inlägget åldrades inte särskilt bra. Och vilka trevliga vänner du verkar ha hittat i tråden. Ska vi ta och titta närmare på vad profilerna Ugglan, Lilla My och Adina vräkte ur sig? Det var helt spårade påståenden och absurda anklagelser riktade direkt mot mamman.

Fallet Elsa har nått flera miljoner visningar, och i kommentarsfälten på exempelvis Instagram syns knappt något av det där systemförsvaret längre. Snarare tvärtom: föräldrarna har fått ett enormt stöd från allmänheten och från politiker som vågar kalla saker vid deras rätta namn, som Marcus Allard och Elias Hallman.

Vilka är det egentligen som står kvar på andra sidan? En desperat chattrobot som till varje pris ska skydda kommunen, samt du och "doktorn". Alla andra har dragit för länge sedan, för att de insett hur fel ute ni faktiskt är.
Citera
2026-08-11, 17:16
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Vad jag kan utläsa så har ingen "friat mamman" från ansvar i detta fullständigs haveri. Det är din tolkning.
Polisen gjorde en utredning där hon friades.

Som i Adamfallet.
Citera
2026-08-11, 17:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Polisen gjorde en utredning där hon friades.

Som i Adamfallet.

De är väldigt lika. Skillnaden är att Elsas mamma i panik laddade ner bevisen som friade henne från MBP. Adams pappa lyckades inte tvätta bort sin stämpel på honom och Adam. Sanningen doldes bakom sekretess.

Kunde hänt Elsas mamma med om hon inte hade koll på hur soc funkar..
Citera
2026-08-11, 17:23
Medlem
Citat:
Granskningarna har visat att Kurt talat sanningsenligt om SOC.

Ja det är därför socialtjänsten får det riktigt jobbigt nu. Socialarbetare blir avstängda, det har blivit så stor uppståndelse att dessa kan riskeras att dömmas, och där socialtjänstens arbete kritiseras, det går att se ett mönster, hur barn och föräldrar blir behandlade, inte bara i Örebro utan i hela Sverige.

Det finns också ett mönster där föräldrar inte får hjälp som vill ha det. Där de ifrågasatts för oväsentliga saker som att bry sig för mycket.

Hur kan det ha blivit så här?

Det finns ett mönster där socialtjänsten inte fånga upp barn som är av behov av hjälp och dessutom utrycker detta. Det är rättvist att kritisera socialtjänsten, ivo, do, förvaltningsrätten, nämndemän osv osv.

Sanningen är faktiskt den att en del arbetare på socialtjänsten kritiserar sig själva.

Jag säger inte att alla socialarbetare är skit, men hela den här gruppen av arbetare behöver stabiliseras, organiseras och inrikta sig mot arbete där barnet, familjer och välmående står i centrum.

Det man gjort mot denna flicka och hennes mamma samt hennes familj, handlar om makt mellan myndighet och föräldrar. Det handlar om att mamman inte fick ifrågasätta vården och att vården gjort fel behandling och dessutom ljugit, antagligen medvetet.

Förvaltningsrätten har inte granskat ärendet tillräckligt eller krävt mer information.

Lvu på barnet har under 1 år kvarstått på fel grunder
Senast redigerad av Omduvaemin 2026-08-11 kl. 17:30.
Citera
2026-08-11, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejvardaghej
Jag är kvar! 😄 Min dator verkar dock ha börjat sortera Kurt-Sunes inlägg som spam, så jag ligger lite efter. Ser att monologen fortsatt i god fart. Ska bara samla kraft och läsa ikapp

Är inte byråkrati en av din sorts färdigheter. Att aldrig bemöta diskutera eller försöka sätta sig in i andras verklighet… typ samma sort som socialtjänsten.
Citera
2026-08-11, 17:50
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:
allt du skrivit ligger kvar i tråden. Ska vi börja med några gobitar?

Det här är ju helt bisarra anklagelser efter allt som kommit fram. Är det något du står bakom idag?

Jag fattar inte att du håller dig kvar i tråden efter allt skitsnack om mamman du skrivit som är totalt felaktigt och rent förtal. Lägg ner nu innan du gör bort dig mer!

Jag står fortfarande bakom att jag tror att Elsas vårdnadshavare visste mängden dropp, ja. Jag står fortfarande bakom att jag tror att bilden av att Elsa hade 100% TPN möjliggjorde en livsstil som familjen önskade (bo utomlands längre perioder).

Tror jag att mamman avsiktligen gjort eller ämnat att göra flickan illa? Absolut inte.

Kan socialtjänsten, vården och Elsas vårdnadshavare samtidigt haft brister…? Ja, tänk.. så skulle det kunna vara.

Betyder det att jag försvarar hur socialtjänsten agerat genomgående? Nej. Kan man tycka att insatser för familjen krävdes samtidigt som man tycker att insatserna som valdes var fel? Ja.
Citera
2026-08-11, 17:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag står fortfarande bakom att jag tror att Elsas vårdnadshavare visste mängden dropp, ja. Jag står fortfarande bakom att jag tror att bilden av att Elsa hade 100% TPN möjliggjorde en livsstil som familjen önskade (bo utomlands längre perioder).

Tror jag att mamman avsiktligen gjort eller ämnat att göra flickan illa? Absolut inte.

Kan socialtjänsten, vården och Elsas vårdnadshavare samtidigt haft brister…? Ja, tänk.. så skulle det kunna vara.

Betyder det att jag försvarar hur socialtjänsten agerat genomgående? Nej. Kan man tycka att insatser för familjen krävdes samtidigt som man tycker att insatserna som valdes var fel? Ja.

Jag är ledsen, men allt du skrivit i tråden är kvar och det har inte åldrats väl, liksom dina vänners inägg som du radade upp i det inlägget.

Står du bakom dina vänner eller tar du avstånd nu? Hur ska du ha det?
Citera
2026-08-11, 17:54
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
De ljög exempelvis om att mamman sökte till Sahlgrenska för att operera ut Elsas tarm för att hon led av MbP.

Nej, det är inte subjektivt. De är dokumenterat att mamman först sökte kontakt med Örebros sjukhus där hon inte fick gehör för att sedan välja att anmäla dem över det. Det var i och med denna anmälan som de bussade SOC på henne med en uppenbart falsk MbP anklagelse.

Nytt besked i Elsa-fallet under måndagen

Enligt radions granskning hade mamman tidigare lyft att hon inte tycker att vården fungerar och hon ville byta sjukhus. Hon hade även nyligen anmält vården till IVO.

Det fanns inget stöd från oberoende granskningar för dessa anklagelser mot mamman men gott om stöd om felbehandlingar av läkarteamet.

Nej, det fanns väl snarast en oro för att detta kunde bli konsekvensen om utvecklingen okritiskt förhöll sig oförändrad? Återigen, vare sig jag eller du har läst orosanmälan i sin helhet. Så vi vet inte vad som skrevs.

Vården kände en oro över att något inte stämde vilket även delades av Örebro. Det är inte konstigt att man då anmäler i samband med en vilja av att byta aktör när läget och utveckligen börjar ifrågasättas?

Inget av detta är fortsatt falsk tillvitelse såvitt vi vet.

Det finns inget bevisat stöd för felbehandling av läkarteamet, däremot brister dokumentationen. Två helt olika saker.
Citera
2026-08-11, 18:00
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

Och du har inget om att säga över att läkarna inte höll koll på dropp eller att de har att tjäna på att tysta ned mamman och utföra vad som beskrivs som experiment på Elsa?

Du håller dig inte kritisk mot det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in