2026-08-11, 16:17
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Min erfarenhet är att ju sämre man mår psykiskt, desto starkare reagerar man på den här grejen.

De som mår riktigt psykiskt dåligt kan rakt av säga till sina egna barn (under 15): "Kolla, vilken idiot som inte lägger en pinne efter sina varor." Detta har jag själv upplevt.

Minns att jag också reagerade starkt på detta när jag var yngre och mådde väldigt dåligt psykiskt. Då tyckte jag också att dessa människor var "idioter" även om jag inte sa det rakt ut.

Under mitt liv har jag jobbat jättemycket för att må bättre. Jag gar gått i terapi, börjat meditera, börjat träna och allt det där.

Nu för tiden blir jag aldrig arg om någon glömmer lägga pinnen. På grund av att:

* Det är ju ingen svår sak att göra. Jag kan lika gärna göra det själv. Ansträngning = 0

* Personen framför kanske är gammal, stressad eller helt enkelt glömmer. Varför ska jag ta det personligt?

* Om jag hade glömt, hur hade jag velat bli behandlad? Jag hade nog velat att personen bakom bara la dit pinnen, eller frågade "Är du klar?" som en vänlig påminnelse. Jag hade definitivt inte uppskattat om personen i fråga hade ställt till med en scen, blivit arg på mig, låtit kassörskan scanna in hens varor på mitt kvitto osv.

* Jag tänker att vi alla har nog med problem som det är redan.

* Du har rätt i att många ser det som en "oskriven regel" att man lägger pinnen EFTER sina varor. Men för många är det en oskriven regel att lägga pinnen FÖRE sina varor. Hur vet du att just du har rätt?

(Dessutom blir det onödigt arbete för kassörskan om det inte står någon bakom dig och du har lagt dit en pinne i onödan).

Så kort sagt: min erfarenhet är att folk som stör sig överdrivet mycket på sådana här små skitsaker inte mår särskilt bra. Det kan också vara så att man passivt eller aktivt söker konflikter med folk på stan, i syfte att få ut sin ilska på någon. Det gjorde jag ofta när jag var ung 😅
Finaste inlägget idag på Flashback, håller helt med dig och lägger till:
Att bli arg för sådana småsaker är fruktansvärt energikrävande, man hamnar lätt i en nedåtgående spiral och blir argare och mer bitter.
Citera
2026-08-11, 16:19
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Är det bara jag som stör mig på folk som lägger upp sina varor men inte pinnen efteråt? Jag har alltid sett det som en enkel oskriven regel: du lägger upp dina varor och avslutar med pinnen.

Mitt beteende när någon struntar i det är att lägga upp mina varor direkt efter deras. När kassören börjar slå in dem på samma köp påpekar jag att personen framför inte lade dit någon pinne. Sedan lägger jag självklart dit en pinne efter mina egna varor.

Är det ett rimligt sätt att markera, eller är det jag som beter mig illa?

Jag tycker det är respektlöst, och det talar om vad de är för människor. En sådan enkel sak!
Citera
2026-08-11, 16:21
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Finaste inlägget idag på Flashback, håller helt med dig och lägger till:
Att bli arg för sådana småsaker är fruktansvärt energikrävande, man hamnar lätt i en nedåtgående spiral och blir argare och mer bitter.

Just det. Man lägger dit pinnen själv. Enkelt.

Hemköps pinnar är trekantiga och går inte att få grepp om. Knepet ät stt föra pinnens ena ände till kanten så det tar emot och så lyfter man upp den i andra änden. Enkelt!
Citera
2026-08-11, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Välfärdsproblem...
Pinne, är inte det eftersökta ordet "varuavskiljare" ?

Kärt barn har många namn!

(FB) Vad heter dom där sakerna man har för att skilja varor i mataffären?

Några bra förslag:

Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Handelshinder?

Citat:
Ursprungligen postat av Frantic
Jag säger nog kundpinne, men det låter lite konstigt när jag tänker efter.

Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Det tråkiga "kassakloss" vann tyvärr DN:s omröstning. Jag röstade på det fyndiga "köpslå" om jag minns rätt.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=405704

(FB) Vad heter pinnen i kassan?!?!!

Citat:
Varuavskiljare.

Eller:

Mellanlägg
Kundkloss
Varukloss
Brödbroms
Handelshinder
Varubergsavskiljare
Finalpinal
Klonk
Mittdittare
Tvärsing
Citera
2026-08-11, 16:28
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knackerovssmulor
Kärt barn har många namn!

(FB) Vad heter dom där sakerna man har för att skilja varor i mataffären?

Några bra förslag:

(FB) Vad heter pinnen i kassan?!?!!

Hahaha, kungliga förslag! Handelshinder ska jag kalla den framöver
Citera
2026-08-11, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Hahaha, kungliga förslag! Handelshinder ska jag kalla den framöver

Jag håller med! Svårslaget!
Citera
2026-08-11, 16:40
Medlem
Jag tycker det är den som kommer efter som ska lägga dit den. Ibland är det faktiskt ingen efter en i kön (men kan ju komma sen), då får kassörskan bemöda sig att lägga tillbaka pinnen i onödan. Tycker jag.😀
Citera
2026-08-11, 16:44
Medlem
Dom ska givetvis straffknullas med slak kuk och har du ingen kuk blir det en 🍍
Citera
2026-08-11, 16:45
Medlem
Fantens avatar
Jag tror att såna som inte lägger kundpinnen efter sig vid behov, är samma typer av människor som inte kör tillbaka kundvagnen.
Citera
2026-08-11, 16:47
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Sunt förnuft att slänga dit pinnen efter sina varor

Men är det okej att låta kundkorgen stå kvar tom på korghyllan, det är ingen som helst ansträngning att som ny kund ställa den där den ska vara vad spelar det för roll om kunden framför bara låter den stå där efter sig är det lika dant där anser du? Kundvagnar som någon bara ställer bakom någon annans bil som denne någon måste flytta dit där den ska vara?

Är det också att det inte spelar någon roll?

Finns något som heter att hjälpas åt i samhället man lägger dit pinnen efter sina varor, ställer den tomma korgen och kundvagnen där dom ska vara man kan tro att folk har sin mamma med och handlar som håller undan och fixar så det blir hänsyn och inte bara släpper det där man står som någon annan får hålla ordning på jösses vad är det för fel på folk

Precis, vi hjälps åt: om någon glömmer, då lägger man dit den.

Att lägga tillbaka kundkorg är en ganska stor ansträngning. Man kan behöva böja sig ner mot golvet, sträcka sig mot höga höjder, man kan klämma fingrar, stöta ihop med personen bakom etc. Och det är ju din kundkorg, klart du ställer tillbaka den.

Pinnen däremot är ju så att säga både din och den andres (den är till för er båda) så därför är det mer oklart vem som bär ansvaret för denna minimala "ansträngning".
Citera
2026-08-11, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Är det bara jag som stör mig på folk som lägger upp sina varor men inte pinnen efteråt? Jag har alltid sett det som en enkel oskriven regel: du lägger upp dina varor och avslutar med pinnen.

Mitt beteende när någon struntar i det är att lägga upp mina varor direkt efter deras. När kassören börjar slå in dem på samma köp påpekar jag att personen framför inte lade dit någon pinne. Sedan lägger jag självklart dit en pinne efter mina egna varor.

Är det ett rimligt sätt att markera, eller är det jag som beter mig illa?
Detta är inget jag stör mig på. Jag brukar tänka att det finns en anledning till att pinnen ej lagts dit. Jag tycker inte det är så ansträngande att lägga dit den själv och så ofta är jag inte på affärer så att jag hinner bli irriterad. Vi är alla olika 😊
Citera
2026-08-11, 16:49
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag tror att såna som inte lägger kundpinnen efter sig vid behov, är samma typer av människor som inte kör tillbaka kundvagnen.
Är också inne på det spåret, deras mamma är med och gör det istället 🤭
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in