2026-08-11, 14:57
Medlem
sett massa reklam om täcken utan påslakan på fejan
kanske inte är så dumt men de jag sett kostar runt 1000 kr
finns det några billigare ock vad tycker ni om dom ?
Citera
2026-08-11, 15:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Nu förstår jag inte din fråga alls.
Vem köper ett täcke med påslakan färdigt i ett paket?

Man köper ett löst täcke och ett löst påslakan. Påslakanets funktion är att du ska smutsa ner detta och inte ditt täcke.
Citera
2026-08-11, 15:11
Medlem
Connykrims avatar
Vart hittar du täcken med påslakan fastsytt ??
Citera
2026-08-11, 15:12
Medlem
Comitiums avatar
Min drömfråga! Jag har investerat i ett härligt duntäcke med rätt och lagom tjocklek. Stoppade i det i ett påslakan och kände att det här är fel. Hela den lyxiga känslan med det lätta duntäcket går förlorad om man gömmer det i ett påslakan. Njut av den lätta, sköna, luftiga känslan av ett lyxigt duntäcke!

PS Ett fint duntäcke kostar inte tusen kronor utan många fler tusenlappar.
Senast redigerad av Comitium 2026-08-11 kl. 15:15.
Citera
2026-08-11, 15:13
Medlem
J.Doessons avatar
Dom täcken jag har köpt har varit utan påslakan. Har aldrig betalat den summan för ett täcke. Det senaste köptes från Jysk och har funkat i många år nu. Ett bra täcke till ett bra pris, betalade nånstans 100-200.
Citera
2026-08-11, 15:17
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
sett massa reklam om täcken utan påslakan på fejan
kanske inte är så dumt men de jag sett kostar runt 1000 kr
finns det några billigare ock vad tycker ni om dom ?

Jo det finns billigare men de är sämre kvalitet på de, inget täcke kommer med påslakan!
Citera
2026-08-11, 15:19
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Dom täcken jag har köpt har varit utan påslakan. Har aldrig betalat den summan för ett täcke. Det senaste köptes från Jysk och har funkat i många år nu. Ett bra täcke till ett bra pris, betalade nånstans 100-200.

Jag pratar gåsdun = mellan 5 000 och 10 000 kr. Det är det värt!
Citera
2026-08-11, 15:20
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Ok. Vilken tur att jag har dunallergi (har haft tidigare iaf) så att jag slipper den utgiften 😅🫣
Citera
2026-08-11, 15:25
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ok. Vilken tur att jag har dunallergi (har haft tidigare iaf) så att jag slipper den utgiften 😅🫣

Ibland säljer de lite billigare men bergis minst 3-4000 för ett duntäcke av hög kvalitet.
Citera
2026-08-11, 15:30
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ibland säljer de lite billigare men bergis minst 3-4000 för ett duntäcke av hög kvalitet.
Bra många tusenlappar ändå men man ska inte snåla när det gäller det med sömnen.
Citera
2026-08-11, 16:09
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Bra många tusenlappar ändå men man ska inte snåla när det gäller det med sömnen.

Exakt! Man tillbringar kanske bortåt en tredjedel av dygnet i sängen och då är det värt med ett skönt duntäcke som inte saboteras av ett onödigt påslakan. Det dröjer innan det blir smutsigt och då går det att vätta i maskin och torka i torktumlaren tillsammans med några tennisbollar som fluffar till innehållet.

För att inte smutsa ner rekommenderar jag en nattsjorta i tunn bomull som finns på nätet.

Ett alternativ till duntäcke är en mjuk, lätt filt av hög kvalitet. Till det har man som förr ett underlakan och ett överlakan och så kryper man ner mellan lakanen.

Problemet är att i butikerna vet de inte längre vad en filt är för något och de börjar direkt visa plädar. Nej, säger jag, jag menar en filt. Hur menar du då? säger de. Det är sant. Jag har varit på flera varuhus i Stockholm och de fattar inte.

Hur kan då Sverige skicka filtar till nödlidande i andra länder frågar man sig. Har de duntäcken istället för filtar i försvaret numera? Märkligt.

Men det finns: Skriv måtten t.ex. 150x210 ullfilt, så får du upp ullfiltar och inte bara dessa jävla plädar.
Citera
2026-08-11, 17:22
Medlem
Citat:
Hoppas det ger en skön sömn vetandes att massa gäss plågats för ditt täcke.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in