2026-08-08, 03:28
Medlem
kramdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramdjur
där konkursförvaltarna berättar att de gjorde en uppgörelse med Jisander och Matsson där de frivilligt betalade tillbaka en del (65 miljoner från Jisander och 15 miljoner från Matsson) för att slippa civilmål utöver rättegången. Konkursförvaltarna spekulerar i att efter det hade Jisander kvar 7-8 miljoner och Matsson 2 miljoner.

Förlåt, jag råkade kalla dem konkursförvaltare men de var ju likvidatorer även om arbetet påminner om varann.

En annan sak jag undrar över är det där tillfälliga lånet på 325 milj som Trustor tog från en skum bank senare, eftersom man lyckades behålla detta och dela ut till aktieägarna så avtog väl intresset att jaga de ursprungliga pengarna så de kan ha kommit över mera än vad som är känt?
Citera
2026-08-08, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardway
Nej det är det är ingen skillnad. Det är exakt samma sak, och därmed samma brott.

För en lekman gör det nog ingen skillnad, inte ens i ett fall som detta där det egentligen gör en solklar skillnad och kan i slutändan ha en riktigt stor betydelse..
Senast redigerad av brasnyggman 2026-08-08 kl. 11:46.
Citera
2026-08-08, 13:39
Medlem
Hardways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
För en lekman gör det nog ingen skillnad, inte ens i ett fall som detta där det egentligen gör en solklar skillnad och kan i slutändan ha en riktigt stor betydelse..

Du är uppenbarligen en lekman. Jag är utbildad jurist och sedemera advokat sedan många år. Du har ingen aning om vad du babblar om, tror inte ens att du begriper det brottsliga i sammanhanget.
Citera
2026-08-08, 13:43
Medlem
Hardways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramdjur
Förlåt, jag råkade kalla dem konkursförvaltare men de var ju likvidatorer även om arbetet påminner om varann.

En annan sak jag undrar över är det där tillfälliga lånet på 325 milj som Trustor tog från en skum bank senare, eftersom man lyckades behålla detta och dela ut till aktieägarna så avtog väl intresset att jaga de ursprungliga pengarna så de kan ha kommit över mera än vad som är känt?

Det stämmer inte heller, lånet du tänker på från Van Lanschot Bankiers användes endast i window-dressing syfte. Och dessa pengarna säkrades aldrig. Pengarna frystes inte i sin helhet där allt kunde behållas i Trustor.
Citera
2026-08-08, 22:56
Medlem
Mycket bra dokumentär. Vet med säkerhet att Joachim har flera barn idag.
Citera
2026-08-09, 09:20
Medlem
Är detta hans bror?

https://open.endole.co.uk/insight/people/25435847-jonathan-ralph-steen
Citera
2026-08-09, 12:47
Medlem
stentoffels avatar
Citat:
För alla som undrar vart Jisander vistades 2025 vid inspelningen så var det här:

43°44'55.0"N 7°25'57.4"E

Kallat Château Perigord.

Inslaget som visade Joachim Posener (alias Charlie) på nagelsalongen är inspelat på följande ställe:

Beauty and Smile i Genéve. Adress är Rue François-Versonnex 8, 1207 Genéve, Schweiz.

Posener bor själv i ett litet lägenhetsområde en bit utanför Genéve. Bostadsområdet är känt som Cité du Lignon.

För den uppmärksamme är det lätt att se exakt vilken lägenhet i just Le Lignon det är som han bor och pinpointa.

Du verkar ha koll (vilket är jäkligt spännande).
Vet du om Jocke faktiskt gjorde mer vinst än vad han uppgav i dokumentären, och isåfall hur mycket? Bo i Schweiz är ju inte gratis t.ex
Citera
2026-08-09, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Är detta hans bror?

https://open.endole.co.uk/insight/people/25435847-jonathan-ralph-steen
För att svara mig själv: Det är helt säkert brodern.
Skall bli intressant att läsa föräldrarnas bouppteckningar när de trillar av pinn.
Citera
2026-08-10, 00:12
Medlem
Hardways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
För att svara mig själv: Det är helt säkert brodern.
Skall bli intressant att läsa föräldrarnas bouppteckningar när de trillar av pinn.

Ja, det är Poseners broder. Du har rätt.
Citera
2026-08-10, 23:44
Medlem
Hardways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stentoffel
Du verkar ha koll (vilket är jäkligt spännande).
Vet du om Jocke faktiskt gjorde mer vinst än vad han uppgav i dokumentären, och isåfall hur mycket? Bo i Schweiz är ju inte gratis t.ex

Posener har jag aldrig haft att göra med direkt personligen, men har hört en del (som fömodligen inte är speciellt pålitligt om ni kan gissa vem som berättat). Dock verkar det stämma att han sysslar med diverse konsultuppdrag.

Men Posener verkar i vart fall överleva, men inte mycket mer än så. Han ser Trustor som sitt livsverk så förståerligt att han försöker försvara sin roll i det hela med sin "Master plan".
Citera
2026-08-11, 04:33
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
Tyckte de var rätt tydliga i dokumentären med att de fick ut mer pengar av Trustoraffären än vad som kommunicerats officiellt. Hela Jisander kändes ju som en vandrande lögn/skämtare.

Har även svårt att se att Posenets lånebelopp på en miljon kronor skulle kosta honom 20 miljoner, med tanke på att lånet dessutom bara gällde några veckor, dessutom rörde de sig i kretsar där de borde kunnat få loss iaf delar av denna summan billigare än 2000% ränta för ngn veckas lån.

Intressant också hur de båda kusinerna skyllde allt på den andre.

Ja, klart Posener ljuger. Han säger att han fick 10 miljoner från Trustor, men 5 miljoner var frysta. Redan där spricker det - för samtidigt säger han att han lyckades betala tillbaka 20 miljoner till de kriminella. Hur skulle den ekvationen gå ihop? 2000 % ränta skulle väl inte ens den mest nedgångna pundare gå med på...
Citera
2026-08-11, 13:30
Medlem
stentoffels avatar
Citat:
Posener har jag aldrig haft att göra med direkt personligen, men har hört en del (som fömodligen inte är speciellt pålitligt om ni kan gissa vem som berättat). Dock verkar det stämma att han sysslar med diverse konsultuppdrag.

Men Posener verkar i vart fall överleva, men inte mycket mer än så. Han ser Trustor som sitt livsverk så förståerligt att han försöker försvara sin roll i det hela med sin "Master plan".

Sjukt ovärt isåfall. Det är ju absolut en kul historia att kunna berätta och så där, men det är mycket slit för några (i det här sammanhanget) ynka miljoner.

Men om jag förstår dig rätt så är han alltså inte direkt ekonomiskt oberoende som Jisander t.ex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in