2026-08-10, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Hur gammal är du?

Glöm minoxidil och sådant. Det är hormonet DHT som gör att du tappar hårsäckar. Är du ung är det riskabelt med hårtransplantation för du kan tappa mer när du blir äldre. Därför frågar jag efter din ålder.

Minoxidil fungerar väldigt bra för tillväxten. Den stoppar inte håravfallet per se, men det förlänger växtfasen, och tillsammans med Finasterid får du en helt annan återväxt än om du inte tar det.

I synnerhet om man kör det i kombination med 0,5 dermaroller 2-3 ggr i veckan. Dermaroller ska nog inte göras mer än ett halvår åt gången, då man riskerar att skada hårsäckarna. Men det är en mycket bra boost att kicka igång tillväxten.

Tro mig jag har i princip testat allt och sysslat med detta i över 20 år. Minoxidil fungerar bra.

Jag har kanske 95% (om inte mer) av min ungdomsman idag, är över 45 och började tappa håret när jag var 22-23. Alla mina manliga släktingar är tvärflintisar.
Citera
2026-08-10, 23:29
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Minoxidil fungerar väldigt bra för tillväxten. Den stoppar inte håravfallet per se, men det förlänger växtfasen, och tillsammans med Finasterid får du en helt annan återväxt än om du inte tar det.

I synnerhet om man kör det i kombination med 0,5 dermaroller 2-3 ggr i veckan. Dermaroller ska nog inte göras mer än ett halvår åt gången, då man riskerar att skada hårsäckarna. Men det är en mycket bra boost att kicka igång tillväxten.

Tro mig jag har i princip testat allt och sysslat med detta i över 20 år. Minoxidil fungerar bra.

Jag har kanske 95% (om inte mer) av min ungdomsman idag, är över 45 och började tappa håret när jag var 22-23. Alla mina manliga släktingar är tvärflintisar.
Det blir väldigt dyrt, för vad händer när man slutar med minoxidil? Man tappar håret.

Antagligen så har du redan bra hårväxt.
Citera
2026-08-10, 23:50
Medlem
Citat:
Det blir väldigt dyrt, för vad händer när man slutar med minoxidil? Man tappar håret.

Antagligen så har du redan bra hårväxt.

Nej det blir inte väldigt dyrt. Ja om du köper rogain på apoteket. Men det finns exakt lika bra genetisk minoxidil på nätet. Kirkland tex kan du köpa för 70-80 spänn flaskan.

Jag började använda minoxidil efter några år in i mitt håravfall. Började med Finasterid i princip tidigt med bra resultat.

Men helt klart en förbättring. Inget mirakel, men det blev helt klart bättre. Dock en ganska skrämmande ”shred” nån vecka i början (som är ett tecken på att det fungerar) men det går över.

I dessa +20 år har jag även gått utan minoxidil i perioder ett par gånger. Då märker man verkligen dess effektivitet. Efter ett par månader utan börjar man tappa mer och mer hår. Som kommer tillbaka efter att man börjar använda det igen. Detta har hänt mig minst ett par ggr. Samma sak varje gång. Det är alldeles självklart att det fungerar.

Var även minoxidil som fick fart på just hårfästet. Med Finasterid var det lixom hela håret men mest på kronan och ”månen” i bak, samtidigt som det stoppade allt håravfall, medans hårfästet var steady state i några år tills jag började med minoxidil. Många som upplever det samma.

Det förutsätter nog dock att man gör det medans hårsäckarna fortfarande lever. Väntar men för många år är det nog kört ändå.

Därför borde man börja nästan direkt efter att man börjat tappa hår enligt mig. För bästa effekt. Räddas det som räddas kan så tidigt som möjligt.
Citera
2026-08-11, 03:41
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Nej det blir inte väldigt dyrt. Ja om du köper rogain på apoteket. Men det finns exakt lika bra genetisk minoxidil på nätet. Kirkland tex kan du köpa för 70-80 spänn flaskan.

Jag började använda minoxidil efter några år in i mitt håravfall. Började med Finasterid i princip tidigt med bra resultat.

Men helt klart en förbättring. Inget mirakel, men det blev helt klart bättre. Dock en ganska skrämmande ”shred” nån vecka i början (som är ett tecken på att det fungerar) men det går över.

I dessa +20 år har jag även gått utan minoxidil i perioder ett par gånger. Då märker man verkligen dess effektivitet. Efter ett par månader utan börjar man tappa mer och mer hår. Som kommer tillbaka efter att man börjar använda det igen. Detta har hänt mig minst ett par ggr. Samma sak varje gång. Det är alldeles självklart att det fungerar.

Var även minoxidil som fick fart på just hårfästet. Med Finasterid var det lixom hela håret men mest på kronan och ”månen” i bak, samtidigt som det stoppade allt håravfall, medans hårfästet var steady state i några år tills jag började med minoxidil. Många som upplever det samma.

Det förutsätter nog dock att man gör det medans hårsäckarna fortfarande lever. Väntar men för många år är det nog kört ändå.

Därför borde man börja nästan direkt efter att man börjat tappa hår enligt mig. För bästa effekt. Räddas det som räddas kan så tidigt som möjligt.
Du har haft flyt som ändå lyckats behålla 95% av håret. Det suger att tappa hår. Men minoxidil fungerar inte för alla. Tror finasterid är mer effektivt eftersom det blockerar DHT.
Citera
2026-08-11, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skivspelare
Jag tycker det knappt ser ut att vara någon skillnad jämfört med bilderna i ditt första inlägg. Dock är det olika vinklar och sämre kvalité i dom där bilderna. Som du säger, det känns som att du har naturligt höga vikar eller vad man ska kalla det. Jag tror du kan ha fått lite hjärnspöken av att ha hört 2 olika personer kommentera håret den senaste tiden.

Jag hittade denna bilden från 2021 alltså snart 5 år sedan. Och det ser ut som att jag redan då har naturligt höga vilkar eller vad man ska kalla det. Men folk håller ju på o säga att jag håller på att bli flintis och att jag måste börja med finasteride / minoxidil innan det är för sent. Jag vet själv inte vad jag ska tro på längre.

Här är länk till bilden från 2021

https://postimg.cc/0bcF6Gcn
Citera
2026-08-11, 03:59
Medlem
Citat:
Hur gammal är du?

Glöm minoxidil och sådant. Det är hormonet DHT som gör att du tappar hårsäckar. Är du ung är det riskabelt med hårtransplantation för du kan tappa mer när du blir äldre. Därför frågar jag efter din ålder.

29
Citera
2026-08-11, 04:01
Medlem
Citat:
Jag skrev ju det. Fick lite ont i pungen (ena pungkulan) i början, så jag trappade ned lite, tog 1mg varannan dag sen och gick ned lite i mängd kanske 0,75-1mg. Då försvann det helt. Sen började jag långsamt öka till mängden jag har idag som är 1-1,25 mg om dagen. Det har gjort nu i över 20 år, helt utan några som helst biverkningar.

Förklarar för läkaren bara som det är att jag önskar att ha procar 5mg (som egentligen är prostatamedicin) eller något annat genetiskt Finasterid, men för håret, som jag delar på 4. det kostar någon hundring för 90 tabletter och håller i ett år. Propecia kostar typ en tusenlapp i månaden för exakt samma medicin, helt poänglöst.

Oftast förstår läkaren och skriver ut recept. Men sätter de sig på tvären så säger nåt i stil med att ”detta kommer jag att skaffa oavsett vad du anser, om det är hos en annan läkare eller på svarta marknaden, sen är det upp till dig om du vill hjälpa mig”. Då går det oftast vägen.

Har även fått det via online-konsultation ett par ggr hos privata online-kliniker av någon random läkare, helt utan problem. Kostar dock ett par hundra för en timme, men det går väldigt fort och smidigt. Hekt klart värt det. Har fått recepten momentant.

Ofta ber jag samma läkare att förnya receptet. Men det byts så mycket läkare fram och tillbaka så här års tycker jag. Sällan de jobbar kvar i över ett år på samma ställe.

Men det är relativt enkelt iaf. Du ska iaf inte betala för propecia.

Testa Finasterid ett par månader om det funkar för dig. Det är det överlägset bästa för håravfall med bäst återväxt. Tror nyare studier visar att man får en ökad hårväxt uppemot 10 år, av det man tappat såklart. Sen håller det och minskar/stoppar det väldigt effektivt.

I kombination med minoxidil är fungerar det mycket effektivt hos de allra flesta.

Köper alltid storpacket (6 mån) av Kirkland. Kostar 70-80 spänn i månaden. Med Finasterid blir det typ 100 spänn i månaden. Ingenting.

Jag vill verkligen testa men är livrädd för biverkningar. Har läst massa hemska saker om detta på nätet. Jag vet att det inte behöver betyda att det ska påverka mig. Men men
Citera
2026-08-11, 10:11
Medlem
Citat:
Du har haft flyt som ändå lyckats behålla 95% av håret. Det suger att tappa hår. Men minoxidil fungerar inte för alla. Tror finasterid är mer effektivt eftersom det blockerar DHT.

Fast det är ju inte flyt. Jag tog tag i det tidigt och har i princip testat allt och kommit fram metodiskt till vad som fungerar bäst för mig. Jag hade kunnat ge upp.

Minoxidil fungerar för en stor majoritet. Många ger dock upp för tidigt. Det händer i princip ingeting första två veckorna, ibland längre. Den kommer det en ”shred period” i minst en vecka innan tillväxten börjar öka, men det går trögt i början. Hår växer långsamt. Många ger upp långt innan det.

Man borde försätta i minst 2-3 månader innan man med säkerhet kan säga att det inte fungerar på en. Det är nog mycket ovanligt att det inte skulle fungerar. Alla hårsäckar fungerar ändå ungefär likadant.

I kombination med Finasterid är det överlägset det mest effektiva man kan göra. Ketokonazol fungerar på mig en del, men är inte helt övertygande hur mycket. Hårstråna upplevs iaf lite tjockare av det och jag får allmänt bättre kvalitet av det.
Citera
2026-08-11, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Jag vill verkligen testa men är livrädd för biverkningar. Har läst massa hemska saker om detta på nätet. Jag vet att det inte behöver betyda att det ska påverka mig. Men men

Jag var lika orolig. Det är bara att testa. De du läser om är ju som regel de mest högljudda. Ofta visar det sig vara något annat som ligger bakom.

De allra flesta får inga biverkningar alls. De skriver ju aldrig om det.

Att få permanenta men tror jag inte alls på. Måste isåfall vara extremt ovanligt och förmodligen något annat som ligger bakom.

Det handlar bara om att det reducerar ett enzym, 5-alfa-reduktas, som konverterar en del av Testosteronet till DHT i hårsäckarna. Det finns två enzym som gör det med detta är det som påverkar hårsäckarna mest. Det finns medicin som påverkar båda enzymerna, Adovart, och blockerat 90% av allt DHT, men DHT behövs till annat och det ger mer biverkningar. Det mesta av DHT har inget med hårsäckarna att göra. Det är i princip överskottet som 5-alfa-reduktas konverterar och det kan ses som en restprodukt som just påverkar hårsäckarna negativt.

Tror kroppen är mycket bra på att anpassa sig och reglera. Min kropp är van med den mängd DHT och har anpassat mängden till var den behövs. Nu pratar vi om en liten andel av en pytteliten resthormon. Folk kan tex leva utan mjälte och med en njure utan problem. Kroppen ordnar det.

Här är det lite som att kalcium reducerar upptaget av järn i viss grad. Jag har inte påverkats överhuvudtaget av det. Har gått perioder utan ibland. Tex när jag skulle gör min fru gravid ett par ggr hade jag uppehåll. Uppemot ett halvår som längst. Så jag vet skillnaden.Då började jag dock se håravfall mot slutet. Men allt kom tillbaka efter jag började igen.
Senast redigerad av Seasons15 2026-08-11 kl. 10:37.
Citera
2026-08-11, 10:36
Medlem
brianmolkos avatar
Val om någon månad, kanske finns et parti som har detta på sitt valprogram?
Gratis hårräddning
Citera
2026-08-11, 12:53
Medlem
Citat:

Du verkar inte tappa håret så jag ser inte riktigt varför du skulle testa.
Citera
2026-08-11, 14:42
Medlem
Citat:
Jag hittade denna bilden från 2021 alltså snart 5 år sedan. Och det ser ut som att jag redan då har naturligt höga vilkar eller vad man ska kalla det. Men folk håller ju på o säga att jag håller på att bli flintis och att jag måste börja med finasteride / minoxidil innan det är för sent. Jag vet själv inte vad jag ska tro på längre.

Här är länk till bilden från 2021

https://postimg.cc/0bcF6Gcn

Jag hade suttit lugnt i båten. Skippa preparaten. Lyssna lite mindre på boysen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in