Citat:
Ursprungligen postat av
butterfly9797
Kan en hår transplantation funka?
Sämsta man kan göra, speciellt i ett tidigt skede. Dels så förstör det hårlinjen för gott. Ser möjligen ok ut första 2 åren OM det görs av riktigt professionella som garanterat är mycket dyrt. Knappast Turkiet liksom. Men inte ens då brukar det bli bra, titta tex på alla rika kändisar som gjort det. Hårlinjen kommer aldrig bli sig lik och se värre och värre ut med åren.
Men framförallt så förhindrar det inte håravfallet. Man sätter friskt hår på platser där man tappar hår, vilket gör att man även kommer börja tappa det omplacerade håret efter ett tag. Man får alltså mindre hår snabbare totalt av att göra en hårtransplantation. Metaforiskt är det typ som att skicka det lilla man har kvar till köttkvarnen för att se bättre ut imorgon.
Resultatet blir alltid ojämn och onaturlig blanding mellan tjocka och tunna hårstrån. Efter ett tag när bara de tjocka är kvar vid hår linjen ser det mycket illa ut. Man måste dessutom göra nya hårtransplantationer minst var 10e år om det ska se någorlunda ut, vilket det ändå sällan gör. Ärr i bakhuvudet är däremot helt garanterat den dagen man inser att det är hopplöst och man vill raka av sig allt.
Bästa man kan göra om man nu måste behålla håret är att gå till botten med det och försöka forhindra det tidigt. Finns bara några saker som bevisat ger effekt:
Finasterid
Minoxidil
Ketokonazol (finns i vissa mjällschampon)
Minoxidil i kombination med dermaroller har också visat viss effekt.
Finasterid är effektivast men kan ge biverkningar. Oproblematiskt för de flesta men är ganska dyrt. Man kan få prostatamedicin ordinerat (typ procar) som är 5mg istället för 1 och en bråkdel av priset. Så delar man bara tabletten i 4 delar.
RU58841 Kan fungera hos vissa, men är oreglerat och kan vara svårt att få tag på.
Ingenting annat fungerar eller med minimal effekt.
Jag kör 1mg Finasterid om dagen, 5% minoxidil morgon/kväll, RU58841 1 gång om dagen. Och nizoral 2% shampo (10min) 2 ggr i veckan. Använde 0,5mm dermaroller 3 ggr i veckan i ett halvår för att boosta ny tillväxt med ok resuktat, men slutade efter minskad eller upphörd effekt. Tror inte långvarigt bruk är bra.
Började med Finasterid och minoxidil tidigt direkt när jag märkte att jag började tappa hår vid 23 års ålder. Har i princip allt hår kvar idag och är över 45. Minst 95% iaf och då har jag ganska tjockt hår dessutom. Kommer kanske tappa hår gradvis men det verkar gå mycket sakta.
Har en kompis i nästan exakt samma situation. Han valde att göra en hårtransplantation efter ca 10 år och ångrar sig rejält idag. Det ser helt förjävligt ut ärligt talat. Han började med min regim för ett par år sedan och det har definitivt blivit lite bättre, men det var alldeles för sent. Kommer aldrig bli bra. Då la han många tiotals tusen på en transplantation. Jag lägger ca 300 spänn i månaden på det.
Min far ser ut som en glödlampa och båda mina bröder (en 2 år yngre) som är rejält tunnhåriga. Även min morfar var väldigt tunnhårig när han levde. Jag är pricklik min far som också hade lika tjock hår som jag började tappa det i samma ålder.
Så visst fan har det hjälpt mig iaf. Har noll biverkningar. Hade lite ont i pungen första året med Finasterid, men doserade ner lite så försvann det. Sen doserade jag långsamt upp igen och har inte haft några problem sedan dess.
Kan bli lite torr i håret efter nizoral ibland, men kör inpackning efteråt ooh lite olja i håret efter handduken så är det helt lugnt.