2026-08-10, 15:06
Medlem
Batagares avatar
Transportstyrelsen:

Just nu cirkulerar det falska sms som till exempel handlar om krav på betalning av trafikböter eller uppgifter om att fordon registrerats av "vägteknisk utrustning". Detta är falska utskick som inte kommer från Transportstyrelsen!

Transportstyrelsen skickar aldrig ut uppmaningar om betalningar eller utlämnande av kontouppgifter via mejl eller sms. Klicka inte på länkarna, betala ingenting och lämna inga kontouppgifter.

Polisen:

Telefonbedrägeri, vishing
Har någon ringt eller sms:at och försökt lura dig? Telefonbedrägeri (vishing) drabbar många. Du kan förlora pengar genom att luras logga in på din bank eller lämna ut koder/ kortuppgifter. Du kan även bli av med pengar, guld och andra värdesaker i hemmet.

https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/bedragerier/bedragerier/telefonbedrageri/
Citera
2026-08-10, 15:16
Medlem
Farsan fick samma, han har inte bil.

Åkte förbi å kollade på det, reagerade, som andra här, på konstiga formuleringar, avsaknad av information om vilket påstått fordon det gäller osv och ffa den knepiga URLen som jag inte öppnade.

"D e bara blås, farsan. Ta bor skräpet."
Citera
2026-08-10, 15:26
Medlem
Symptms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Har fått två SMS från "Transportstyrelsen"

"Din fordon registrerades den 2 juli 2026 av vägteknisk övervakningsutrustning för att ha brutit mot lagen om "överhastig körning". Var god hantera detta inom 10 dagar från datumet då du fått denna meddelande. Obehandlad fördröjning leder till höga böter och upphörd registrering av fordonet."

Polisanmälde efter att jag fått två SMS, Polisen berättade att de får anmälningar i stor omfattning om samma ämne.

Någon mer som fått?

scam, om det har registrerats så får du brev från polisen där du måste erkänna att det är du dom fångat om förare av bilen sedan så får du ett betalningskrav
Citera
2026-08-10, 15:48
Medlem
hippilis avatar
Tryck inte på några länkar eller skriv in länken någonstans, svara inte heller utan ta bara bort meddelandet att blocka numret lär inte hjälpa det kommer från olika nummer som avsändare
Citera
2026-08-10, 19:47
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare

Jo det stämmer, har fått några fina bilder hemskickade, först i vanliga brev sen blev det via Kivra.
Citera
2026-08-10, 21:42
Medlem
hippilis avatar
Står lite här

Fler anmälningar om bluff sms från Transportstyrelsen https://share.google/uIFHjyhV7zIYEPkQ8
Citera
2026-08-11, 12:38
Medlem
Fick samma sms för flera veckor sedan. Dåligt skriven svenska. Helt uppenbart bedrägeri. Speciellt som jag varken har eller kör bil.
Citera
2026-08-11, 12:47
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nying
Fick samma sms för flera veckor sedan. Dåligt skriven svenska. Helt uppenbart bedrägeri. Speciellt som jag varken har eller kör bil.
Fick mitt första i mitten på juni månad landsnummret var från Frankrike, så fick jag nästa för några dagar sedan men med svenskt mobilnummer den här gången fick fram en privatperson i Halmstad så dom verkar skicka från nummer dom tar på måfå
Senast redigerad av hippili 2026-08-11 kl. 13:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in