2026-08-10, 12:50
Medlem
Batagares avatar
Har fått två SMS från "Transportstyrelsen"

"Din fordon registrerades den 2 juli 2026 av vägteknisk övervakningsutrustning för att ha brutit mot lagen om "överhastig körning". Var god hantera detta inom 10 dagar från datumet då du fått denna meddelande. Obehandlad fördröjning leder till höga böter och upphörd registrering av fordonet."

Polisanmälde efter att jag fått två SMS, Polisen berättade att de får anmälningar i stor omfattning om samma ämne.

Någon mer som fått?
Citera
2026-08-10, 12:51
Medlem
Connykrims avatar
Överhastig körning.

Ignorera, uppenbar scam.
Citera
2026-08-10, 12:53
Medlem
Har du pratat med transportstyrelsen? Vad säger dom?
Citera
2026-08-10, 12:59
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Har du pratat med transportstyrelsen? Vad säger dom?
Polisanmälde, och de berättade att det är högtrafik av dessa SMS. När jag ringde för att anmäla så kom information om detta via en förinspelad röst. Det skall även finnas information om detta på transportstyrelsens hemsida.
Citera
2026-08-10, 13:02
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Överhastig körning.

Ignorera, uppenbar scam.
Ja, kryckigt språk, jag ansträngde mig att få med alla språkliga defekter, när jag skrev inlägget.

Alla försök till bedrägeri, skall polisanmälas är min åsikt.
Citera
2026-08-10, 13:10
Medlem
Hörde det är flera som fått samma så är fejk. Så bara släng och gå vidare.
Citera
2026-08-10, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Ja, kryckigt språk, jag ansträngde mig att få med alla språkliga defekter, när jag skrev inlägget.

Alla försök till bedrägeri, skall polisanmälas är min åsikt.

Just detta bedrägeriförsök har ju varit känt via alla möjliga media i veckor nu. Att varje person som får det polisanmäler är inget annat än onödig "belastning" på polisen. Förstår man inte att det är ett bedrägeriförsök kanske man inte ens skall ha tillgång till någon SMS-funktion.
Citera
2026-08-10, 13:28
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Just detta bedrägeriförsök har ju varit känt via alla möjliga media i veckor nu. Att varje person som får det polisanmäler är inget annat än onödig "belastning" på polisen.
Har inte sett det i någon media, är ändå en rätt stor konsument av nyhetsmedia.
Citat:
Förstår man inte att det är ett bedrägeriförsök kanske man inte ens skall ha tillgång till någon SMS-funktion.
Som sagt, jag polisanmälde efter två SMS, lite slö kanske, borde anmält efter första.
Citera
2026-08-10, 13:33
Medlem
Riksreptilens avatar
"Obehandlad fördröjning leder till höga böter och upphörd registrering av fordonet."

Utmärkt att vägra skriva ut summan som kommer öka efter 10 dagar.

Avregistrera ett fordon man ev lånat ut till svågern som kör som en biltjuv, låter inte helt förenligt med numera de lagstiftning.
Citera
2026-08-10, 13:49
Medlem
hippilis avatar
Det står inget var det har hänt, inget regnummer, ingen hastighet kan vara avsänt från Frankrike även svenskt mobilnummer som är privat

Har sått i Aftonbladet i maj och även på "transportstyrelsens" sida att åker man dit för fortkörning i kamera skickar dom aldrig ut meddelande med sms eller mail utan man får ett brev hem med foto och tryck inte på någon länk betala inte några pengar det är bedrägeri

Men det var inte svårt att lista ut att det är bedrägeri när smset står på dålig svenska inget om belopp hastighet plats eller regnummer så skickar dom till ett nummer dom slumpar ut japp jag har fått 2 sådana sms som jag tog skärmbilder på även vad som stog på Aftonbladet "transportstyrelsen" även på polisens hemsida står det om det här

Skulle inte förvåna mig om dessa låtsas poliser har lekt med AI men glömt hur man stavar

Sök på nånting med bluff fortkörning, bedrägeri böter, falska böter använd fantasin i sökordet så ser ni massor om det jag har skrivit
Citera
2026-08-10, 14:34
Medlem
Vidareskicka sms-t till 7726. Siffrorna motsvarar ordet SPAM på knappsatsen i telefonen och är globalt etablerat för att rapportera bluff-sms.
Citera
2026-08-10, 14:53
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Överhastig körning.

Ignorera, uppenbar scam.

Ja de kunde lika bra skrivit som Leifi - "Dy åkte bråttåmm såmm SATTANN å nyyyyy kåzzta mykköö pengah, vetty!!!" eller nåt sånt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in