2026-08-11, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det finns t.o.m. BigPharma-studier som belägger 20 % ökning av testo vid modesta doseringar av vitamin D3. Högdos-studier får i princip inte utföras av etiska skäl (svepskäl). Därför testade jag på mig själv med gott resultat.

Men D3 är fettlösligt och stannar i kroppen länge. Du kanske överdoserar?
Citera
2026-08-11, 11:26
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Du kan ha rätt men jag "tror" att valnötter har de nyttiga fettsyrorna. Däremot innehåller väl jordnötter troligen för mycket omega 6. Kompenseras kanske till jordnötternas fördel att dom innehåller resveratrol.

Nu är ju jordnötter ingen nöt.
Men jag skall studera frågan.
När jag var tävlingslöpare försökte jag med fiskolja i hög kvalitet för att öka viskositeten och springa fortare.....inte en sekund vann jag på detta.
För övrigt är jag ingen bra fiskätare.
Det sista du skriver glömde jag kommentera. Jag äter ganska lite fet fisk. Har lite svårt för det. Jag skulle inte kunna äta så mycket som kroppen behöver.
Edit: Omega tre ska du ses som en slags smörjmedel. Motorn går inte fortare, men den håller bättre.
Citera
2026-08-11, 11:30
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Men D3 är fettlösligt och stannar i kroppen länge. Du kanske överdoserar?

Nej, 15 000 IE är ingen överdosering. Du måste i genomsnitt upp till cirka 60 000 IE per dag under många månader för att kunna övedosera, vilket kan innebära hyperkalcemi. Jag tog cirka 40 000 IE dagligen under cirka ett år eller mer. Då fick jag lättare hyperkalcemi, men även ett skyhögt testosteron (fritt testosteron).
Senast redigerad av WordWarrior 2026-08-11 kl. 11:40.
Citera
2026-08-11, 11:51
Medlem
Citat:
Känner du till begreppen extrapolation och regression? Jag tror inte att du har förmågan att inse allvaret i den här frågan faktiskt.
Extrapolation innebär inte att ett stickprov på en person plötsligt blir vetenskapligt underlag. Regression kräver dessutom data, inte självbiografi.
Citera
2026-08-11, 11:56
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Extrapolation innebär inte att ett stickprov på en person plötsligt blir vetenskapligt underlag. Regression kräver dessutom data, inte självbiografi.

Ja, så då får du leta upp studien från 1939, och den nutida studien om 20 % ökning vid måttlig dosering av D3. Pubmed väntar på dig.
Citera
2026-08-11, 12:07
Medlem
Det finns D-vitaminreceptorer i testiklarna.

Men har man "normala" D-vitaminvärden borde inte ytterligare tillskott höja testosteronet.

Jag tror istället att vi måste sänka våra kortisol-nivåer för att få upp testosteronet.

Idag känner jag mig som en hen.... .....jag som en gång var en tävlingslöpare.
Citera
2026-08-11, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
En mix av alla faktorerna

Plus kvinnors eviga gnäll som stressar oss.

I rest my case.
Jag röstar för att de svenska kvinnorna ska tiga i ett år för att lösa problemet.
Citera
2026-08-11, 12:13
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Det finns D-vitaminreceptorer i testiklarna.

Korrekt!
Citera
2026-08-11, 12:42
Medlem
Nästan så översexuell att du hade kunnat trycka på en feminin transa?

Citat:
Ingen orsak. Effekten är omvälvade, så ta det försiktigt. Min egen sexualdrift gick genom taket (jag är 60 år), och höll på att skapa trubbel... De flesta som läser tråden tror att jag är ännu en skitsnackare i mängden, men det här är the real deal...
Citera
2026-08-11, 13:05
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Mainstream media når ständigt nya bottennivåer när det gäller de västerländska männens minskande testosteronnivåer. Man skyller på mikroplaster och manlighetsnormer. Allt är till största delen lögner. Den egentliga förklaringen är ökat innesittande vid datorn. Sociala medier och dataspel. Olika studier från början av seklet har utförts angående exponering av solljus och testosteronhalter. Skillnaden handlar om hundratals procent. Sedan finns det ett annat sätt att kompensera för bortfallet av solljus: vitamin D3 (som skapas av solljus mot huden), ett prohormon som styr tusentals processer i kroppen. Män i Brasilien har nästan dubbelt så hög testosteronhalt i blodet jämfört med män inom USA och EU. Varför det? Kanske för att de spelar volleyball på stranden, istället för att sitta inne? Därför blir de mer macho och casanova? För att de har mer sol, och folk är av socioekonomiska skäl utomhus oftare.

Topic: era åsikter?

Jag kan inte säga något om D3 specifikt, men att solljus är livsviktigt håller jag med om till 100%. Det är extremt glädjehöjande.
Citera
2026-08-11, 14:29
Medlem
Citat:
Ja, så då får du leta upp studien från 1939, och den nutida studien om 20 % ökning vid måttlig dosering av D3. Pubmed väntar på dig.
Eftersom jag inte har framställt något vetenskapligt påstående har jag heller ingen skyldighet att styrka ett sådant. Det är du som har åberopat studier från 30 talet och statistiska begrepp; bevisbördan för deras relevans och innehåll ligger därför på dig.
Citera
2026-08-11, 15:05
Medlem
PK-befriads avatar
Om man vill bli lika charmig och väderbiten som Clint Eastwood så måste man ut på de sju haven och tampas med havsvidunder, så är det. Man kommer inte dit genom att nå level 80 i Palworld, inte ens om man har levlat upp 5 st. Sekhmet till maximal handiwork skill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in