2026-08-11, 10:35
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Ingen orsak. Effekten är omvälvade, så ta det försiktigt. Min egen sexualdrift gick genom taket (jag är 60 år), och höll på att skapa trubbel... De flesta som läser tråden tror att jag är ännu en skitsnackare i mängden, men det här är the real deal...
Jag tar inte D-vitamintillskott men är ändå pilsk som fan trots mina +60. Å andra sidan är både smör, Bregott och mjölk berikat. Och jag använder alla tre. Däremot tar jag tillskott av omega tre. Det ska väl tilläggas att jag i alla år har motionerat och styrketränat ganska omfattande.
Citera
2026-08-11, 10:41
Medlem
Jag "tror" att det är den kroniska stressen, den som man bär med sig varje dag, som sänker testosteron-nivåerna. Stress i perioder kan vara nyttigt men inte denna förtärande stress natt som dag.

Jag får lite sol när jag är ute och joggar två dagar i veckan men i trädgården går jag med heltäckande kläder.
I vart fall tar jag en tablett med zink 25 mg och jag ser man kombinerar den med 10 ug vitamin D3.

Jag ser också att det ägg jag äter två gånger i veckan innehåller vitamin D3.

Jag har nog andra brister, känner mig väldigt trött. Skall försöka hitta något kosttillskott med B-vitaminer.
Hur vet jag mina testosteron-nivåer är låga? Det känner man och se så osexiga kvinnor är när dom döljer formerna och inte förstorar läpparna. Tråkigt....tråkigt....något är fel.
Citera
2026-08-11, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Jag tar inte D-vitamintillskott men är ändå pilsk som fan trots mina +60. Å andra sidan är både smör, Bregott och mjölk berikat. Och jag använder alla tre. Däremot tar jag tillskott av omega tre. Det ska väl tilläggas att jag i alla år har motionerat och styrketränat ganska omfattande.

Tror det fuskas med Omega 3. Det finns risk att oljan härsknar i kroppen. Det är nog bättre att äta fet fisk. Jag tror också man skall se i vilka fler livsmedel man kan få ett ökat intag av omega 3. Kanske vissa nötter.
Citera
2026-08-11, 10:44
Medlem
Har du något som helst belägg för dina uttalanden? Skulle vara intressant att läsa något utöver ”media har fel, jag har rätt”
Citera
2026-08-11, 10:50
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Har du något som helst belägg för dina uttalanden? Skulle vara intressant att läsa något utöver ”media har fel, jag har rätt”

Det finns t.o.m. BigPharma-studier som belägger 20 % ökning av testo vid modesta doseringar av vitamin D3. Högdos-studier får i princip inte utföras av etiska skäl (svepskäl). Därför testade jag på mig själv med gott resultat.
Citera
2026-08-11, 10:55
Medlem
pickalulus avatar
Ett man med högt(eller ens normalt)testosteron har till att börja med inte +20000 inlägg på Flashback så......
Citera
2026-08-11, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det finns t.o.m. BigPharma-studier som belägger 20 % ökning av testo vid modesta doseringar av vitamin D3. Högdos-studier får i princip inte utföras av etiska skäl (svepskäl). Därför testade jag på mig själv med gott resultat.
Okej så det vetenskapliga belägget för dina påstående är ett exempel på dig själv?

Det är inte riktigt så studier fungerar.
Citera
2026-08-11, 11:01
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Okej så det vetenskapliga belägget för dina påstående är ett exempel på dig själv?

Det är inte riktigt så studier fungerar.

Känner du till begreppen extrapolation och regression? Jag tror inte att du har förmågan att inse allvaret i den här frågan faktiskt.
Senast redigerad av WordWarrior 2026-08-11 kl. 11:04.
Citera
2026-08-11, 11:12
Medlem
Tomtekukars avatar
TS har rätt om det fundamentala: rörelse, solljus och fysisk ansträngning är grundförutsättningar som evolutionen byggde in, och inte valfria tillägg som vi verkar tro idag.

Testosteronnedgången förklaras inte primärt av mikroplaster. Den förklaras av stillasittande, innesittande och brist på fysisk belastning.

Lägg till det att minst två generationer av pojkar har skolats och uppfostrats att dämpa precis de beteenden som biologiskt triggar attraktion, och dejting-marknadens dynamik förklarar sig själv.
Citera
2026-08-11, 11:18
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
TS har rätt om det fundamentala: rörelse, solljus och fysisk ansträngning är grundförutsättningar som evolutionen byggde in, och inte valfria tillägg som vi verkar tro idag.

Testosteronnedgången förklaras inte primärt av mikroplaster. Den förklaras av stillasittande, innesittande och brist på fysisk belastning.

Lägg till det att minst två generationer av pojkar har skolats och uppfostrats att dämpa precis de beteenden som biologiskt triggar attraktion, och dejting-marknadens dynamik förklarar sig själv.

Väl talat!
Citera
2026-08-11, 11:19
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Tror det fuskas med Omega 3. Det finns risk att oljan härsknar i kroppen. Det är nog bättre att äta fet fisk. Jag tror också man skall se i vilka fler livsmedel man kan få ett ökat intag av omega 3. Kanske vissa nötter.
Nä. Omega tre härsknar inte i kroppen. Däremot kan den härskna på hyllan. Den ska förvaras svalt och mörkt och vara färsk. Nötter innehåller visserligen omega tre (ALA) men inte de nyttigaste varianterna (EPA och DHA). De måste man ta som tillskott för att få tillräcklig mängd.
Citera
2026-08-11, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Nä. Omega tre härsknar inte i kroppen. Däremot kan den härskna på hyllan. Den ska förvaras svalt och mörkt och vara färsk. Nötter innehåller visserligen omega tre (ALA) men inte de nyttigaste varianterna (EPA och DHA). De måste man ta som tillskott för att få tillräcklig mängd.

Du kan ha rätt men jag "tror" att valnötter har de nyttiga fettsyrorna. Däremot innehåller väl jordnötter troligen för mycket omega 6. Kompenseras kanske till jordnötternas fördel att dom innehåller resveratrol.

Nu är ju jordnötter ingen nöt.
Men jag skall studera frågan.
När jag var tävlingslöpare försökte jag med fiskolja i hög kvalitet för att öka viskositeten och springa fortare.....inte en sekund vann jag på detta.
För övrigt är jag ingen bra fiskätare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in