2026-08-11, 03:17
Medlem
WordWarriors avatar
Mainstream media når ständigt nya bottennivåer när det gäller de västerländska männens minskande testosteronnivåer. Man skyller på mikroplaster och manlighetsnormer. Allt är till största delen lögner. Den egentliga förklaringen är ökat innesittande vid datorn. Sociala medier och dataspel. Olika studier från början av seklet har utförts angående exponering av solljus och testosteronhalter. Skillnaden handlar om hundratals procent. Sedan finns det ett annat sätt att kompensera för bortfallet av solljus: vitamin D3 (som skapas av solljus mot huden), ett prohormon som styr tusentals processer i kroppen. Män i Brasilien har nästan dubbelt så hög testosteronhalt i blodet jämfört med män inom USA och EU. Varför det? Kanske för att de spelar volleyball på stranden, istället för att sitta inne? Därför blir de mer macho och casanova? För att de har mer sol, och folk är av socioekonomiska skäl utomhus oftare.

Topic: era åsikter?

Tillagt efter önskemål av TS. Länk till en blogg där ämnet tas upp:
https://confessionstothevoid.home.blog/2025/07/11/influence-of-ultraviolet-irradiationupon-excretion-of-sex-hormonesin-the-male-by-abraham-myerson-rud olph-neustadt-from-the-division-of-psychiatric-research-boston-state-hospital/

/Mod
Senast redigerad av Lapapp 2026-08-12 kl. 13:22.
Citera
2026-08-11, 03:24
Medlem
En mix av alla faktorerna

Plus kvinnors eviga gnäll som stressar oss.

I rest my case.
Citera
2026-08-11, 03:26
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Fetma och brist på motion!
Citera
2026-08-11, 03:28
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
En mix av alla faktorerna

Plus kvinnors eviga gnäll som stressar oss.

I rest my case.

Jag höjde mitt testosteronvärde med 150-200 % utan tillsats av testo, med vitamin D3. Var försiktiga med extrema doser, 10 000 IE per dag är okay, men det här rörde sig om betydligt mer. Blodprov hos Werlabs i plasma verifierade. Bundet testo vet jag inte, testade inte. Försöken med intensivt solande mot bröstkorg och pungen (ja, ni läste rätt), hade en enorm effekt vid forskning kring 1920-talet. Bröstkorgen en stor förändring, men solande av scrotum (pungen) gav intensiva höjningar. Jag skojar inte.
Senast redigerad av WordWarrior 2026-08-11 kl. 03:39.
Citera
2026-08-11, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Jag höjde mitt testosteronvärde med D3, 150-200 % utan tillsats av testo, med vitamin D3. Var försiktiga med extrema doser, 10 000 IE per dag är okay, men det här rörde sig om betydligt mer. Blodprov hos Werlabs verifierade. Fritt testo vet jag inte, testade inte. Försöken med intensivt solande mot bröstkorg och pungen (ja, ni läste rätt), hade en enorm effekt. Bröstkorgen en stor förändring, men solande av scrotum (pungen) gav intensiva höjningar. Jag skojar inte.
Ja brukade ta D3 men har glömt köpa så jag vet vad du pratar om

Kände mig piggare, kåt där jag ville sätta på vartenda dam i bussen samt sprutade som fan efter runk kommer jag ihåg

Ska nog köpa igen tack för påminnelsen
Citera
2026-08-11, 03:52
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Ja brukade ta D3 men har glömt köpa så jag vet vad du pratar om

Kände mig piggare, kåt där jag ville sätta på vartenda dam i bussen samt sprutade som fan efter runk kommer jag ihåg

Ska nog köpa igen tack för påminnelsen

Ingen orsak. Effekten är omvälvade, så ta det försiktigt. Min egen sexualdrift gick genom taket (jag är 60 år), och höll på att skapa trubbel... De flesta som läser tråden tror att jag är ännu en skitsnackare i mängden, men det här är the real deal...
Citera
2026-08-11, 03:57
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Mainstream media når ständigt nya bottennivåer när det gäller de västerländska männens minskande testosteronnivåer. Man skyller på mikroplaster och manlighetsnormer. Allt är till största delen lögner. Den egentliga förklaringen är ökat innesittande vid datorn. Sociala medier och dataspel. Olika studier från början av seklet har utförts angående exponering av solljus och testosteronhalter. Skillnaden handlar om hundratals procent. Sedan finns det ett annat sätt att kompensera för bortfallet av solljus: vitamin D3 (som skapas av solljus mot huden), ett prohormon som styr tusentals processer i kroppen. Män i Brasilien har nästan dubbelt så hög testosteronhalt i blodet jämfört med män inom USA och EU. Varför det? Kanske för att de spelar volleyball på stranden, istället för att sitta inne? Därför blir de mer macho och casanova? För att de har mer sol, och folk är av socioekonomiska skäl utomhus oftare.

Topic: era åsikter?

du talar ju mot dig själv? du skriver att vi i väst är innesittare. ja? det är väl det största problemet.

forskning visar ju på med just plast som ett problem:
https://yle.fi/a/7-10058288 "Forskare hittade mikroplaster i människotestiklar – kopplas till allt sämre fertilitet hos män"

forskning visar att vi alla får i oss ca.250-300g plast på 1 år. alltså, ett bankkort.
Citera
2026-08-11, 04:04
Medlem
WordWarriors avatar
Vill bara påpeka: tar ni höga doser av vitamin D3, ta även vitamin K2 av varianten MK 7, 100 ug per 10 000 IE av D3. Då hamnar det ökade kalciumupptaget från vitamin D3 i skelettet istället för i inre organ.
Senast redigerad av WordWarrior 2026-08-11 kl. 04:06.
Citera
2026-08-11, 04:05
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
du talar ju mot dig själv? du skriver att vi i väst är innesittare. ja? det är väl det största problemet.

forskning visar ju på med just plast som ett problem:
https://yle.fi/a/7-10058288 "Forskare hittade mikroplaster i människotestiklar – kopplas till allt sämre fertilitet hos män"

forskning visar att vi alla får i oss ca.250-300g plast på 1 år. alltså, ett bankkort.

Den forskningen har låg kvalitet. Det är dessutom en låg korrelation mellan testosteronhalt och fertilitet.
Senast redigerad av WordWarrior 2026-08-11 kl. 04:10.
Citera
2026-08-11, 04:15
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Den forskningen har låg kvalitet. Det är dessutom en låg korrelation mellan testosteronhalt och fertilitet.

ge mig 3st oberoende data som visar det du påstår.
(du vet, källkritik vi fick lära oss på mellanstadiet)
Citera
2026-08-11, 04:15
Medlem
olasvenssons avatar
Maten kanske också spelar roll. I Brasilien äter man mer kött och i Sverige äts det sallad.
Citera
2026-08-11, 04:19
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Maten kanske också spelar roll. I Brasilien äter man mer kött och i Sverige äts det sallad.

Ja, kött är mycket bra för män, så kosten är definitivt en viktig faktor. Solljus och D3 har däremot dramatiska effekter. D3 påverkar även immunsystemet positivt, och minskar risken för samtliga folksjukdomar. Läkemedelsindustrin och politikerna är livrädda för vitamin D3. och det finns en anledning till detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in