2026-08-09, 22:10
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Du verkar döma rättsväsendet i hårda ordalag utan minsta antydan till bevisning? Är du säker på att det inte är du själv som står för det mesta av korruptionen?
Mina två ören är att kompetensen hos de som dömer varierar mycket samtidigt som du inte på ett enkelt sett kan hitta domar där liknande mål avgjorts. Det är mer slumpen som avgör och vad personerna som dömer just ditt mål tycker. Rättegången blir bara en charad som jag omöjligen kan ha någon respekt för.
Till det kan du addera advokater som inte är pålästa och inte heller enkelt kan läsa på genom att snabbt gå igenom liknande domar eftersom det inte finns något sätt att söka bland tidigare domar. Svårt att vara kunnig på alla områden.

I tyngre fall så är kompetensen förhoppningsvis bättre på alla håll och kanter men se på Palmemordet där Pettersson dömdes i Tingsrätten trots att man inte med bästa vilja i världen kunde påstå att åklagaren visat att Pettersson var skyldig bortom rimligt tvivel.
Citera
2026-08-09, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Mina två ören är att kompetensen hos de som dömer varierar mycket samtidigt som du inte på ett enkelt sett kan hitta domar där liknande mål avgjorts. Det är mer slumpen som avgör och vad personerna som dömer just ditt mål tycker. Rättegången blir bara en charad som jag omöjligen kan ha någon respekt för.
Till det kan du addera advokater som inte är pålästa och inte heller enkelt kan läsa på genom att snabbt gå igenom liknande domar eftersom det inte finns något sätt att söka bland tidigare domar. Svårt att vara kunnig på alla områden.

Så.du hävdar att NJA och liknande inte är.sökbart?
Att söka domar i lägre rätt är ju inte så intressant då dessa inte ska vara prejudicerande. Eller är det just det förhållandet du kritiserar?
Citera
2026-08-09, 22:32
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Att söka domar i lägre rätt är ju inte så intressant då dessa inte ska vara prejudicerande. Eller är det just det förhållandet du kritiserar?
Det verkar finnas många luckor.
I mitt fall: 160 på motorväg (120-väg)
Är det en fortkörning eller vårdslöshet?
Borde finnas mycket underlag att gå på. Kan du hitta?
Jag har själv torskat både på drygt 170 på landsväg (70- och 90-väg) samt drygt 180 på motorväg, båda inklusive omkörningar och båda gick till åklagare men aldrig nämndes något om vårdslöshet.
Citera
2026-08-09, 22:56
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
I tyngre fall så är kompetensen förhoppningsvis bättre på alla håll och kanter men se på Palmemordet där Pettersson dömdes i Tingsrätten trots att man inte med bästa vilja i världen kunde påstå att åklagaren visat att Pettersson var skyldig bortom rimligt tvivel.

Var inte Christer Pettersson fallet ett totalt rättshaveri i just korruption? De hittade en pundare som de hade utsett till syndabock som de drev i åratal för att få befolkningen in på villospår. Var det verkligen inkompetens?
Citera
2026-08-09, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Är rättsväsendet ett av svenska rättssystem totalt genomkorrumperat, infiltrerat och helt dysfunktionellt? Jag skulle säga med stor säkerhet att det är det. Många på FB har följt flertal domar som är helt bisarra och utförande som verkligen ger vatten på kvarn att rättsystemets roll är att maximera samhällsförstörande brottslighet.

Vi har tonvis med domar nu och jag orkar inte eller kommer lägga upp alla här. Ni får gärna komma med exempel. Det är kaskader av orimliga straffmildringar för riktigt hemska personer samtidigt som ofarliga personer för samhället åker på långa fängelsestraff i förhållande till brottet. Landet är de facto en anarkotyranni.

Ofta är det sk. batikhäxdomare som brukar ge helt bisarra straffsatser. Sorosdomare är ett begrepp nu som finns i hela västvärlden.

Vad att diskutera t.ex.
1. Ni som jobbar inom rättsväsendet hur har ni märkt att rättsväsendet har blivit infiltrerat på ett negativt sätt och hotar integriteten.
2. När ni gick på univesitet, märkte ni då marxistisk infiltration eller någon annan infiltration i er utbildning?
3. Tycker ni nämndemän är politiskt tillsatta för att påverka en rättegång i någon speciell riktning?
4. Tycker ni det är tveksamt hur de sållar bland nämndemän?
5. Har ni märkt en förändring bland domare jämfört med den äldre generationen?

Alla bisarra lagar ska vi undvika diskutera här i alla fall i detalj för då kommer vi in på politik för mycket. Frågan är hur personer som jobbar inom rättsväsendet upplever branschen.
När menar du att det är en ensam domare som bestämmer straffet i domstolen?
Citera
2026-08-10, 00:44
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:

Citat:
Var inte Christer Pettersson fallet ett totalt rättshaveri i just korruption? De hittade en pundare som de hade utsett till syndabock som de drev i åratal för att få befolkningen in på villospår. Var det verkligen inkompetens?
Det fanns anledning att kolla upp Pettersson då han var en otäck jävel som kanske kunde ha fått tag i en revolver och han hade varit i city under kvällen. Inkompetensen från polisens sida bestod i det fallet mest av skämtet till konfrontation. Så nej, jag tror inte på något villospår, utredningen sköttes i stora stycken amatörmässigt p.g.a. Holmér men någon riktig ordning blev det aldrig.
Att inte Tingsrätten viftade bort konfrontationen är häpnadsväckande. De juridiskt skolade viftade bort den men nämndemännen fällde. Jag tycker det är tydligt att kompetensen är ett problem hos nämndemän.

Jag har själv sett hur en nämndeman och en polis som skall vittna står och pratar privata angelägenheter innan rättegången. Det kan knappast vara okej men ingen gör något.
Citera
2026-08-10, 00:49
Medlem
Citat:

Christer Pettersson fastnade ju på polisen radar för att det kom in tre olika tips kring honom strax efter mordet. Dessa tips kom från en bekant till Pettersson, en vakt på Kumla-anstalten samt personal Huddinges Rättspsykiatri som samtliga flaggade upp för att fantombilden var mycket lik Christer Pettersson. I senare förhör med Christer Pettersson så berättar han att han minns mordkvällen och vet att han var på en spelklubb i nära anslutning till mordplatsen, men att han sedan tog pendeltåget och var hemma runt 23:30. Senare hölls förhör med en vän till Christer Pettersson. Vännen berättade att han varit i Petterssons lägenhet den aktuella mord-kvällen/natten, då Pettersson gett sig ut för att köpa narkotika. Han minns hur Pettersson kom hem kl.01:00, utan någon narkotika. Polisen kunde då konstatera att de angivna tiderna inte stämde överens. För den tid Christer Pettersson angav att han var hemma skulle innebära att han hade alibi för mordet. Medans den tid vännen i lägenheten angav i sin tur betydde att Pettersson inte hade alibi för mordet. Det var egentligen där det började - och även slutade, eftersom att den inkompetenta utredningen siktade in sig på andra spår.

Två år senare återupptog man spåren mot Christer Pettersson. Bortsett från ovan nämnda hade det då framkommit att Christer Pettersson aldrig bar klocka, vilket gjorde att hans trovärdighet kring den tid han angivit att han skulle varit hemma mordnatten ansågs låg. Man hade också kunnat konstatera att förutom den spelklubb han varit på aktuell kväll, i nära anslutning till mordplatsen, så hade Christer Pettersson en nära vän som hade lägenhet med direkt utsikt över Biograf Grand. Detta var en lägenhet som Pettersson besökte flera gånger i veckan, men hävdade bestämt att han inte hade besökt under den aktuella kvällen. Det fanns även 2-3 vittnen som berättade att dom sett en man vid Grand som stämde in på Christer Pettersson. Spiken i kistan blev sedan när Lisbeth Palme (olyckligtvis) pekade ut honom på en konfrontation...och sedan var det kört. Så det fanns ju ändå vissa misstankar och omständigheter emot honom, som gick att ta på. Så någon "korruption" var det ju inte tal om. Men i övrigt är vi nog överens om att denna utredningen var ett TOTALT haveri.

P.S Jag väntar fortfarande svar på fler inlägg.
Senast redigerad av Haaaaag 2026-08-10 kl. 00:51.
Citera
2026-08-10, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Jag är inte journalist men det finns säkert journalister i media (såväl "MSM" som alternativ) som hade älskat om du kunde hitta bevis för det här. Hör av dig till Chang Frick vettja.

Han driver ingen tidning längre. Dessutom kan han vara världens sämsta vän. Han sålde väl ut en "vän" för några få kronor? Och journalisterna är inte intresserade, det är ju deras parasitvänner som arbetar i domstolarna, dom vågar inte stöta sig med dom. Det vore ju jätteeeelakt, och skapa dålig stämning på festerna.

Du vet att det förkommer att polisen med personer som dom inte gillar eller inte kan få fällda, kör ut dom i skogen. Ser till att få av dom kläderna och pucklar på dom utav bara helvete. Sen lämnar dom där.
Det är inte bara fegt det är jävligt brottsligt.

Sådant sker säkert ett par gånger i veckan, då det finns så många poliser.

Rättssäkert? Sluta vara en naiv sosse och tro att Sverige inte är en korrupt pajasstat, Sverige är en korrupt pajasstat precis som alla andra stater.

Jag har även några tips för hur dom ska göra om du vill slippa bli misshandlad av polis när du är anhållen/häktad. Vid intresse, för det finns såklart. Att polisen och Kriminalvården säger att det inte finns gör inte att det inte finns. För det finns. Du kan allså få spö även om det inte ens är säkert att du begått ett brott, för varken polis eller kriminalvård kan eller har intelligensen att avgöra något sådant, som att ta reda på att du begått ett brott. Det är inte heller deras uppgift.

Sen har vi ju det där med samhällskostnaden att vissa poliser tycker det är roligt att slå ner dörrar när varje tillfälles tas. Ja det får dom väldigt sällan enligt lagen. Men det gör dom i alla fall..
Staten betalar alltså för att polisen har som olaglig hobby att bedriva skadegörelse.

Så, nu håller du bara käft. Går till jobbet och betalar en sjuhelvtisk massa skatt. Var glad.
Senast redigerad av Mordbrennarn 2026-08-10 kl. 01:01.
Citera
2026-08-10, 21:20
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:

Citat:
I mitt fall: 160 på motorväg (120-väg)
Är det en fortkörning eller vårdslöshet?
Borde finnas mycket underlag att gå på. Kan du hitta?

Kunde du hitta tidigare domar på liknande hastigheter?
Om inte, är det inte ett problem för trovärdigheten när samma brott rubriceras olika beroende på vem som dömer?
Citera
2026-08-10, 21:27
Medlem
Citat:
Kunde du hitta tidigare domar på liknande hastigheter?
Om inte, är det inte ett problem för trovärdigheten när samma brott rubriceras olika beroende på vem som dömer?

Är inte jurist och har inte tillgång till NJA. Finns det oklarheter kan man överklaga till högre rätt. Tar de inte upp fallet så tyder det ju på att din påföljd var rimlig.
Citera
2026-08-10, 22:26
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Är inte jurist och har inte tillgång till NJA. Finns det oklarheter kan man överklaga till högre rätt. Tar de inte upp fallet så tyder det ju på att din påföljd var rimlig.
Jag trodde NJA var ett öppet arkiv https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/avgoranden/

Ser du inte problematiken i ditt svar?
Jag vill kontrollera hur liknande hastigheter rubricerats tidigare och läsa domskälen.
Advokaten hittade inget liknande i just mitt fall.
Och ja det togs upp av Hovrätten vilket ska vara ovanligt vid bötesföreläggande men i domskälen skrev HR i princip bara att 40 över på 120-väg är att anse som vårdslöst. Bedömning verkar i vissa fall ske godtyckligt i våra domstolar men det är svårt att påvisa det.
Citera
2026-08-11, 11:26
Medlem
Citat:
Jag trodde NJA var ett öppet arkiv https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/avgoranden/

Ser du inte problematiken i ditt svar?
Jag vill kontrollera hur liknande hastigheter rubricerats tidigare och läsa domskälen.
Advokaten hittade inget liknande i just mitt fall.
Och ja det togs upp av Hovrätten vilket ska vara ovanligt vid bötesföreläggande men i domskälen skrev HR i princip bara att 40 över på 120-väg är att anse som vårdslöst. Bedömning verkar i vissa fall ske godtyckligt i våra domstolar men det är svårt att påvisa det.

Ditt problem verkar ju vara att du ser fortkörningsböterna som en avgift för att få köra fort och inte ett straff. I andra länder löser man sådant med ett poängsystem där man har relativt låga böter men vid upprepade förseelser tar man körkortet även om varje enskild förseelse var mild.

En osäkerhet kring påföljden kan vara en preventativ faktor i sig.

Med det sagt, jag håller väl inte själv hastighetsgränsen alla gånger utan är i regel lite över, dock långtifrån några 40 över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in