2026-08-26, 23:55
Medlem
RarPonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCoyle
Är det inte lite dumt att berätta om detta på ett öppet forum??.
Nej det tror jag inte. Det finns en jävla massa övervakare anställda av kriminalvården i det här landet. Hur skulle de kunna spåra upp just mig tror du?

Även om de kunde det så står jag inte och faller med det jobbet.
Citera
2026-08-27, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RarPonny
Nej det tror jag inte. Det finns en jävla massa övervakare anställda av kriminalvården i det här landet. Hur skulle de kunna spåra upp just mig tror du?

Även om de kunde det så står jag inte och faller med det jobbet.
Jag tänker mig , skitsamma vad jag tänker, cool ha det bra med din extrainkomst.
Citera
2026-08-27, 00:08
Medlem
RarPonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCoyle
Jag tänker mig , skitsamma vad jag tänker, cool ha det bra med din extrainkomst.
Att vara övervakare är bland det softaste man kan göra. Stadiga pengar som bara flyter in.

Kan varmt rekommendera dig det om du har nån slags högre social utbildning. Kontakta kriminalvården bara. De kommer ta emot dig med öppna armar.
Citera
2026-08-27, 08:27
Medlem
Justificators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Jo visst, tingsrätten anser ditten och datten. Men som jag redan har efterfrågat, det måste väl finnas ett regelverk kring hur en mätning ska göras och dokumenteras?
Om inte detta finns så kommer utfallet bero på vilka personer som ska tycka till vid just din rättegång och vad de anser krävs. Det måste väl finnas ett ramverk? Annars kan bedömningen knappast räknas som rättssäker.

Varför skulle 160 på 120 vara vårdslöst? Brett, torrt, ljust och ingen omkörning beskrivs. Och även om det hade skett omkörningar så är väl inte praxis att döma till vårdslöshet?
40 över är ju bara strax över körkortsgränsen. Varför skulle det anses vara något annat än en simpel hastighetsöverträdelse? Jag tycker detta verkar unikt. Eller känner du till liknande överträdelser på motorväg som utgjort vårdslöshet?

Jag håller med dig, ingen större mening att ställa frågor till ett åklagarvittne om man får känslan av att denne gärna vill hjälpa åklagaren. I såna här fall är inte vittnet neutralt.
När inte ens tydliga överdrifter från vittnets sida påverkar dennes trovärdighet så upplevs allt riggat för att åklagaren ska vinna.

Det här blir mitt sista inlägg i frågan.

Principen i Sverige är att det råder fri bevisprövning, så en part kan välja vad de vill lägga fram så länge det stödjer deras talan. Sedan är det upp till domstolen i fråga att bedöma värdet på bevisningen, vad som kan anses visat.

I ditt exempel är hastigheten ett bra exempel, eftersom det sägs 180 km/h som högsta hastighet. När tingsrätten värderat bevisningen har man dock inte ansett att det med säkerhet gått att säga mer än 160 km/h.

Sedan är frågan om du tagit en otillåten risk, vilket tingsrätten i ditt fall menar är den höga hastigheten samt att du sedan gör en omkörning på insidan.

Det är för mig ett förutsägbart utfall, att jag utifrån fyra meningar som du saxade in kunde gissa mig till i princip alla omständigheter visar väl just det för övrigt.
Citera
2026-08-27, 23:49
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Jo visst, tingsrätten anser ditten och datten. Men som jag redan har efterfrågat, det måste väl finnas ett regelverk kring hur en mätning ska göras och dokumenteras?
Om inte detta finns så kommer utfallet bero på vilka personer som ska tycka till vid just din rättegång och vad de anser krävs. Det måste väl finnas ett ramverk? Annars kan bedömningen knappast räknas som rättssäker.

Varför skulle 160 på 120 vara vårdslöst? Brett, torrt, ljust och ingen omkörning beskrivs. Och även om det hade skett omkörningar så är väl inte praxis att döma till vårdslöshet?
40 över är ju bara strax över körkortsgränsen. Varför skulle det anses vara något annat än en simpel hastighetsöverträdelse? Jag tycker detta verkar unikt. Eller känner du till liknande överträdelser på motorväg som utgjort vårdslöshet?

Jag håller med dig, ingen större mening att ställa frågor till ett åklagarvittne om man får känslan av att denne gärna vill hjälpa åklagaren. I såna här fall är inte vittnet neutralt.
När inte ens tydliga överdrifter från vittnets sida påverkar dennes trovärdighet så upplevs allt riggat för att åklagaren ska vinna.

Citat:
Ursprungligen postat av Justificator
Det här blir mitt sista inlägg i frågan.

Principen i Sverige är att det råder fri bevisprövning, så en part kan välja vad de vill lägga fram så länge det stödjer deras talan. Sedan är det upp till domstolen i fråga att bedöma värdet på bevisningen, vad som kan anses visat.

I ditt exempel är hastigheten ett bra exempel, eftersom det sägs 180 km/h som högsta hastighet. När tingsrätten värderat bevisningen har man dock inte ansett att det med säkerhet gått att säga mer än 160 km/h.

Sedan är frågan om du tagit en otillåten risk, vilket tingsrätten i ditt fall menar är den höga hastigheten samt att du sedan gör en omkörning på insidan.

Det är för mig ett förutsägbart utfall, att jag utifrån fyra meningar som du saxade in kunde gissa mig till i princip alla omständigheter visar väl just det för övrigt.

Du har fel i ditt resonemang. I stämningen nämns inte 180 km/h. Enligt stämningen var det vårdslöst att köra i 160 km/h.

Fri bevisprövning ska inte likställas med att vilken bevisning som helst duger för att fälla.
Vad det gäller mätning av hastighet m.h.a. hastighetsmätare finns denna artikel: https://www.dagensjuridik.se/nyheter/hastighetsmatare/
Sista stycket:

"Uppfyller inte krav

I likhet med tingsrätten framhåller hovrätten att ett antal kriterier måste vara uppfyllda för att en mätning som gjorts enligt efterföljandemetoden ska kunna läggas till grund för en fällande dom.

Det finns ingen utredning om att polisbilens hastighetsmätare har kontrollerats eller att avståndet till 29-åringens bil har varit konstant eller ökat under mätsträckan. Med hänsyn till detta finner rätten att mätningen inte uppfyller de krav som ställts upp i praxis. Mannen ska alltså frikännas.
"

Den påstådda mätningen uppfyller inte kriterierna som finns i praxis. Att domstolen godkänner mätningen utan att adressera hur de kan gå mot praxis gör att domen verkar godtycklig.
Håll i minnet att polisen underkände mätningen och strök den några veckor efter incidenten. Och några 180 km/h har det aldrig varit tal om, polisen skrev först 165 km/h och när åklagaren tog tillbaka hastighetsöverträdelsen var det en något lägre hastighet.

Jag ställer frågorna utifrån perspektivet att hastighetsmätningen inte uppfyller kriterierna som finns i praxis samt att hastigheten i sig inte heller var vårdslöst snabbt och efterfrågade därför domar där folk faktiskt blivit dömda för för vårdslöshet vid endast 40+

Du svarar utifrån att det blev en fällande dom och pekar på att rätten ansett att bevisningen räckte. Med tanke på den fällande domen så är det givet men jag menar att de inte följt praxis och du svarar aldrig på frågorna som ställs vilket känns märkligt.
Citera
2026-09-03, 00:24
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Är rättsväsendet ett av svenska rättssystem totalt genomkorrumperat, infiltrerat och helt dysfunktionellt? Jag skulle säga med stor säkerhet att det är det. Många på FB har följt flertal domar som är helt bisarra och utförande som verkligen ger vatten på kvarn att rättsystemets roll är att maximera samhällsförstörande brottslighet.

Vi har tonvis med domar nu och jag orkar inte eller kommer lägga upp alla här. Ni får gärna komma med exempel. Det är kaskader av orimliga straffmildringar för riktigt hemska personer samtidigt som ofarliga personer för samhället åker på långa fängelsestraff i förhållande till brottet. Landet är de facto en anarkotyranni.

Ofta är det sk. batikhäxdomare som brukar ge helt bisarra straffsatser. Sorosdomare är ett begrepp nu som finns i hela västvärlden.

Vad att diskutera t.ex.
1. Ni som jobbar inom rättsväsendet hur har ni märkt att rättsväsendet har blivit infiltrerat på ett negativt sätt och hotar integriteten.
2. När ni gick på univesitet, märkte ni då marxistisk infiltration eller någon annan infiltration i er utbildning?
3. Tycker ni nämndemän är politiskt tillsatta för att påverka en rättegång i någon speciell riktning?
4. Tycker ni det är tveksamt hur de sållar bland nämndemän?
5. Har ni märkt en förändring bland domare jämfört med den äldre generationen?

Alla bisarra lagar ska vi undvika diskutera här i alla fall i detalj för då kommer vi in på politik för mycket. Frågan är hur personer som jobbar inom rättsväsendet upplever branschen.
Det finns sannolikt ett extremt stort mörkertal av tjänstefel bland domare.

Men pga polis och åklagare förhindrar utredningar (vägrar öppna förundersökningar oavs bevis) så är det många kriminella domare som ej syns i statistiken. Då kan folket sova vidare.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in