Citat:
Ursprungligen postat av
8978wxu642
Folk förklarar detta alldeles för krångligt för fig. Så här kan du se det. Tänk dig att du och en person X äger ett företag ihop, 50% var. X säljer sin del till mig. Jag lyckas då få tillgång till kassan och innan X ska ha pengarna och betalar honom med företagets pengar. Då har du egentligen varit med och betalat för mitt köp av 50% eftersom hälften av pengarna i företagets kassa kan sägas vara dina eftersom du äger 50% av företaget, hälften av pengarna som jag betalade mer var dina. Men du har inget med mitt köp att göra. Din del är fortfarande 50%.
Nu är du dock helt ute och cyklar. Vill du veta hur det fungerar så kan du kolla mitt inlägg en sida bak.
Du äger 50% av bolaget, inte 50% av dess kassa. Kassan är bolagets tillgång. Om jag använder bolagets pengar för att köpa dina aktier har bolaget finansierat mitt förvärv, samtidigt som jag får ägandet och kontrollen över bolaget.
Samt i Trustors fall så hade Norberg endast ägande på 17% av kapitalet som gav honom en sammanlagt kontroll på 52% av rösterna via A-aktier. (Systemet som är simpelt att förstå).
Han hade absolut ingen rätt över Trustors kassa, dock kan man göra de flesta beslut som en majoritetsägare. Sandvik betalade Trustor nästan 900 miljoner kronor för aktierna i Kanthal.
Sedan kan du läsa på om Leo-lagen som gjorde att detta blev så trassligt för Norberg. Leo-reglerna finns just för att hindra personer med kontroll från att gynna sig själva på övriga aktieägares bekostnad.
Så enkelt sagt återigen; Han ägde alltså inte Trustors tillgångar privat bara för att han hade röstmajoritet.