Citat:
Ursprungligen postat av
trustmeiamadoctor
Tyvärr så är detta ungefär hur tråden har fungerat så länge jag kan minnas. Alla påpekanden om felaktigheter i inlägg bemöts med förminskanden och ilska, inte faktiska argument för eller emot baserat på det vi med säkerhet kan veta (snarast egna antaganden och den mediala bild som beskrivs vilken innehåller flera medicinska oklarheter). Helt förståeligt att detta ärende väcker ilska men detta kan inte motivera den ton eller det beteende som framkommer i tråden.
Men nu flyttar du fokus från det värsta felet till att enskilda användare skrivit något enstaka fel i tråden.
Det är inte rimligt. Det är tydligt vad som är din agenda. Du är är här för att försvara myndigheter och vården i ett fall där de haft så fundamentalt fel att det är så skrämmande tydligt.
Vem är det egentligen som haft mest fel i tråden genomgående givet allt som kommit fram? Jo ni i systemriddarordern.
De flesta har redan lämnat. Men du är fortfarande kvar med dina dimridåer och försvar av att använda "oro" på ett felaktigt sätt i myndighetsutövning när det gäller statens mest ingripande åtgärd mot en familj.
Citat:
Ursprungligen postat av
trustmeiamadoctor
Jag håller helt med dig om det du skriver. Soc förefaller ha agerat egenmäktigt och inte gjort en fullständig utredning. LVU kan mycket väl ha kunnat undvikas. Den mänskliga faktorn föreligger tyvärr i alla former av myndighetsutövning.
Det är inte den mänskliga faktorn som ligger bakom. Det är en vård som hittat på risker som inte ens fanns där, som socialtjänsten reagerade på utan att använda hjärnan. Det är inte "mänskliga faktorn": Det är ett grovt missbruk av systemet med orosanmälningar. Så här är systemet inte ens tänkt att användas, utan det finns till för att fånga upp, skydda och hjälpa barn och deras familjer som har det svårt.
Citat:
Ursprungligen postat av
trustmeiamadoctor
Därmed inte sagt att oron för barnet var obefogad och att andra insatser var nödvändiga (som observation på utredningshem exempelvis). Därmed ej heller sagt att det är vården som bär ansvaret för att situationen eskalerade och att droppet var den egentliga faktorn till det försämrade måendet.
Men nu får väl ändå ge dig? Det står klart och tydligt i den externa utredningen att oron har vägts fel av den utredande socialsekreteraren, som fokuserade helt på oron från en läkare som aldrig ens träffat Elsa och hennes mamma. Anklagelserna om misshandel föll både hos polisen och i förvaltningsrätten. Oron var alltså inte giltig och borde aldrig legat till grund för behandlingen av Elsa överhuvudtaget.
Citat:
Ursprungligen postat av
trustmeiamadoctor
Tyvärr har vården rört till dokumentationen och ordinationen vilket grumlar bilden något enormt. Verkligen beklagligt och anmärkningsvärt.
De har inte rört till dokumentationen. De har fört in fria fantasier i sin orosanmälan om att mamman skulle kunna föra in farliga ämnen via infarterna. Det står klart och tydligt i den externa utredningen. Varför fortsätter du på detta spår, när utredningen ligger ute och går att läsa svart på vitt?
Citat:
Ursprungligen postat av
trustmeiamadoctor
Efter vad som har framkommit håller jag med om att LVU var förhastat och högst sannolikt felaktigt. Där får jag pudla. Men framhäver fortsatt att vi inte har hela bilden klar för oss.
Ja du fortsätter med dimridåerna trots att det nu finns en extern utredning där en extern och oberoende utredare faktiskt läst primärkällorna åt oss alla. Nu vet vi hur det ligger till och det stämmer väl överens med familjens beskrivning av vad som faktiskt hände.
Citat:
Ursprungligen postat av
trustmeiamadoctor
Kurre och Ajogen, ni kommer inte att få ett svar av mig utifrån att jag vet era åsikter. Så skriver ni så är det för er egen sak.
Nej och det förstår vi nog varför.. För att du är lika fel ute i denna fråga som du var om Fingerprint Cards för dryga tio år sedan här på forumet.