2026-08-11, 00:21
Medlem
Skattebrotts avatar
Det har inte bara med arbetsplats att göra. Chips brukar smula och det är därför som det inte anses okej att äta det varsomhelst. Den typen av människor som äter chips till vardags, tenderar dessutom att tugga med öppen mun.
För övrigt verkar det kåkskadat att känna sig tvungen att äta chips närsomhelst. Chips kan man som bekant äta hur mycket som helst av, enbart begränsat av hur mycket pengar man har att lägga. Därför anses det dekadent att äta chips till vardags, speciellt om man egentligen är hungrig och borde äta riktig mat i första hand. Det är därför som icke-luffarmänniskor håller chips-ätandet till helgerna, som efterrätt eller när man ska ha fredagsmys och kolla någon film eller så.

Om jag såg en vuxen människa tvunget äta chips på sin arbetsplats, skulle min gärningsmannaprofilering bli att han muckat från ett flerårigt fängelsestraff och sedan någon vecka har en utslussningsanställning... #kåkskadad
Citera
2026-08-11, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Inte nödvändigtvis, men i vissa fall.

Samtidigt som chipstabu råder har jag två vuxna kollegor som knäcker en varsin läskeblask på varje morgonmöte. Det tycker jag är konstigt på riktigt. Som vuxna bebisar.

Hade jag dragit upp en 275 g dillchips på samma möte hade folk sannolikt uppfattat det som mycket avvikande.

Du är alltför oförsonlig i ditt omdöme om oss stora ”bebisar” som sänker en Cola på morgonmöten. Cola är ett mer legitimt beroende än chips. Generation Z sitter faktiskt i samma möten och klunkar energiläsk med all världens estrar till smaker för att inte falla in i sin vanliga koma. Så alla generation Z som ser det här kan sluta köpa eller vaska sina plattor med Nocco.

Människor går inte runt med fingrarna i en Big Bag och mular i sig chips på jobbet för att det helt enkelt anses socialt olämpligt. Det prasslar, luktar, krasar och kladdar ned. En del lider dessutom av misofoni och äcklas av om någon smaskar på chepas.
Citera
2026-08-11, 01:38
Medlem
Har en jävel på jobbet som några gånger i veckan brukar poppa popcorn till eftermiddagsfikarasten. Han är lite speciell. Har inget emot popcorn egentligen, men det luktar jävligt mycket och är en lukt som känns rätt udda på en arbetsplats. Föredrar nog att nån sitter med en påse chips i så fall (förutsatt att det är under raster, inte under arbetstid). Läsk/energidryck skiter jag helt i, häll i er så mycket ni vill.

Förövrigt, det här med fisk i matlåda tycker jag känns lite överdrivet. Har personligen aldrig haft med mig fisk i matlådan men kan inte påstå att jag känt någon nämnvärd lukt när kollegor värmt fisk. Många får det ju att låta som nån jävel står och korkar upp en överjäst surströmmingsburk i lunchrummet.
Citera
2026-08-11, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Hur kan ett gäng vuxna män sitta på ett anonymt forum och skvallra om vad som är socialt acceptabelt att göra på en arbetsplats.

Det är väl sådant medelålderskvinnor sysslar med.
Även män i Stockholm.
Citat:
Kanellängd, kanelbullar, kladdkaka ocj toscakakor är okej också. De kladdar på ett värre vis än chips.
Vad har du för BMI? Något i stil med Edward Blom?
Citera
2026-08-11, 07:55
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Även män i Stockholm.
Vad har du för BMI? Något i stil med Edward Blom?
Vet inte mitt BMI. 93 kg på 190 cm.
Citera
2026-08-11, 08:55
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Hur kan ett gäng vuxna män sitta på ett anonymt forum och skvallra om vad som är socialt acceptabelt att göra på en arbetsplats.

Det är väl sådant medelålderskvinnor sysslar med.
Du tror inte att det finns några kvinnor på fb eller?
Citera
2026-08-11, 09:40
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Ja, och sen äta dom en och en som PacMan käkar prickar.

Exakt
Citera
2026-08-11, 10:20
Medlem
Citat:
Man ser mycket sällan människor sänka en chipspåse på jobbet. Ingen skäms över att gå med två decimeter Snickers i handen, kebabtallrik eller liknande skräp. Men chips - nix pix!

Jag förutsätter att de flesta riktiga personer älskar chips privat. På jobbet råder däremot fullständigt tabu. Inte på någon arbetsplats jag varit på i mitt liv har jag sett en vuxen människa med en (stor) chipspåse. Fast det är så jävla gott.

I går var jag på en uteservering med gumman och fuktade näbben i solskenet. I min periferi ser jag då bartendern i sin containervagn smyga upp en rejäl påse chirre. Skammen i hans ansikte när han försökte vara diskret skvallrade om ett socialt kodbrott. Han mosade i sig en snabb näve när han trodde att ingen såg. Men jag såg. Jag gick naturligtvis dit och berättade att jag bevittnade hans skamsna glufsande, och muntrade upp honom med lite ärlig beröm. Jag förklarade kort om det svenska chipstabut på jobbet och att såna som han och jag kastade konvention all världens och levde friare än de andra fåren.

Jag nämnde även att jag på mitt kontor har ett stort skåp med skjutdörr. Där innanför har jag ibland en chipspåse öppnad mot mig som jag går och småäter ur. Det sker inte så ofta, men det händer att kollegors barn säljer chips till klassen och sånt, och då fyller jag på förrådet med några påsar. Jag förstår att det inte ser helt professionellt ut i ett arbete där man träffar kunder - men ni andra, vad har ni för ursäkt?

Förstår du vilket tabu jag menar?
Håller du med?
Hur gömmer du ditt chipsätande för att undvika sociala sanktioner?
Trams, om du äter snickers eller chips är samma skit, du är en undermänniska med noll stolthet om du trycker i dig skit
Citera
2026-08-11, 10:22
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Trams, om du äter snickers eller chips är samma skit, du är en undermänniska med noll stolthet om du trycker i dig skit
Din onyanserade bild säger mer om din fattningsförmåga och bristande intelligens än något annat.
Citera
2026-08-11, 10:25
Medlem
Citat:
Din onyanserade bild säger mer om din fattningsförmåga och bristande intelligens än något annat.
Om du tycker att man är intelligent när man äter skitmat visar din intelligens
Citera
2026-08-11, 10:26
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Om du tycker att man är intelligent när man äter skitmat visar din intelligens
Att kunna analysera sociala skeenden ur ett sociologiskt och mellanmänskligt perspektiv kräver lite mer tankeverksamhet än vad din snorkråka till hjärna mäktar med.
Citera
2026-08-11, 10:27
Medlem
Citat:
Att kunna analysera sociala skeenden ur ett sociologiskt och mellanmänskligt perspektiv kräver lite mer tankeverksamhet än vad din snorkråka till hjärna mäktar med.
Oj, en fetknopp som har noll impulskontroll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in