2026-08-10, 20:46
Medlem
Även på gym, på biografer och i flygplan är det tabu med chirre.
Citera
2026-08-10, 20:55
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Jag med. Jag brukar öppna påsen sedan dra ut chipsen på bordet.
Ja, och sen äta dom en och en som PacMan käkar prickar.
Citera
2026-08-10, 21:01
Medlem
Tabu och tabu, mest osmidigt. Har dock käkat upp nån påse när det sålts av kollega för nån klassresa. Då brukar det ligga några i fikarummet också.
Citera
2026-08-10, 21:33
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av findata
För många år sedan gick jag en utbildning som försvaret anordnade. Lokalen städades av Samhall. Vid ett tillfälle när det knappt var någon person i lokalen såg jag hur städaren låste upp luckan till kaffemaskinen. En sådan där större pjäs från Selecta. I utrymmet innanför hade städaren en öppnad chipspåse som han tog några tuggor av. När han mumsat klart stängde han bara luckan och städade vidare.

Det kanske krävs vissa funktionshinder för att ro det där med chipspåse på jobbet i hamn utan att någon tittar snett?

Jag skrattade rakt ut. Vilken fantastisk anekdot, som vackert illustrerar min poäng.
Citera
2026-08-10, 21:37
Medlem
zombie-nations avatar
Tänkte inte att det skulle finnas chipsskam, mer att det låter när man äter. Och 90% av Sveriges befolkning har misofoni. Knäcke går också bort.
Citera
2026-08-10, 21:49
Medlem
Här skiljer sig Sverige från USA. Där är det helt normalt att äta chips till lunch.
Samma sak i skolorna. En normal skollunch är en peanutbutter-jelly smörgås med chips till.
Jag vill inte få hit de matvanorna till Sverige.
Citera
2026-08-10, 22:03
Avstängd
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Man ser mycket sällan människor sänka en chipspåse på jobbet. Ingen skäms över att gå med två decimeter Snickers i handen, kebabtallrik eller liknande skräp. Men chips - nix pix!

Jag förutsätter att de flesta riktiga personer älskar chips privat. På jobbet råder däremot fullständigt tabu. Inte på någon arbetsplats jag varit på i mitt liv har jag sett en vuxen människa med en (stor) chipspåse. Fast det är så jävla gott.

I går var jag på en uteservering med gumman och fuktade näbben i solskenet. I min periferi ser jag då bartendern i sin containervagn smyga upp en rejäl påse chirre. Skammen i hans ansikte när han försökte vara diskret skvallrade om ett socialt kodbrott. Han mosade i sig en snabb näve när han trodde att ingen såg. Men jag såg. Jag gick naturligtvis dit och berättade att jag bevittnade hans skamsna glufsande, och muntrade upp honom med lite ärlig beröm. Jag förklarade kort om det svenska chipstabut på jobbet och att såna som han och jag kastade konvention all världens och levde friare än de andra fåren.

Jag nämnde även att jag på mitt kontor har ett stort skåp med skjutdörr. Där innanför har jag ibland en chipspåse öppnad mot mig som jag går och småäter ur. Det sker inte så ofta, men det händer att kollegors barn säljer chips till klassen och sånt, och då fyller jag på förrådet med några påsar. Jag förstår att det inte ser helt professionellt ut i ett arbete där man träffar kunder - men ni andra, vad har ni för ursäkt?

Förstår du vilket tabu jag menar?
Håller du med?
Hur gömmer du ditt chipsätande för att undvika sociala sanktioner?

Helt sanslöst, men kolla i folks matlådor ska tydligen gå djävligt bra!
Citera
2026-08-10, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Folk får käka vad de vill för mig bara det inte hörs alltför mycket!
Min fd kollega (från Kina) tog en gång med sig friterade fågel fötter från duva (hela foten) var tydligen vanligt snacks i Kina så man kan ta med vad som jag funderar på att ta med lite valium till jobbet nästa gång
Citera
2026-08-10, 22:13
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nathatsgranskaren
Min fd kollega (från Kina) tog en gång med sig friterade fågel fötter från duva (hela foten) var tydligen vanligt snacks i Kina så man kan ta med vad som jag funderar på att ta med lite valium till jobbet nästa gång

Blir nog svårt du valium inte finns på marknaden längre!
Citera
2026-08-10, 22:21
Medlem
Det handlar väl mer om att du faktiskt är på en arbetsplats oavsett om du är på ett kontor, i en butik, lager eller vad som helst så kan du ju inte kladda med chipsfingrar hursomhelst på tangentbord eller produkter.

Du nämnde snickers och kebabrulle som exempel, båda dessa har skyddande omslag för att hindra kladd på händerna.

Tänk att du går i valfri butik och varenda vara som staplats upp på hyllan har flottiga fingeravtryck av grillchips eller chilinötter…

Lite sunt förnuft
Citera
2026-08-10, 22:34
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frippesasfalt
Det handlar väl mer om att du faktiskt är på en arbetsplats oavsett om du är på ett kontor, i en butik, lager eller vad som helst så kan du ju inte kladda med chipsfingrar hursomhelst på tangentbord eller produkter.

Du nämnde snickers och kebabrulle som exempel, båda dessa har skyddande omslag för att hindra kladd på händerna.

Tänk att du går i valfri butik och varenda vara som staplats upp på hyllan har flottiga fingeravtryck av grillchips eller chilinötter…

Lite sunt förnuft
Kanellängd, kanelbullar, kladdkaka ocj toscakakor är okej också. De kladdar på ett värre vis än chips.
Citera
2026-08-10, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Man ser mycket sällan människor sänka en chipspåse på jobbet. Ingen skäms över att gå med två decimeter Snickers i handen, kebabtallrik eller liknande skräp. Men chips - nix pix!

Jag förutsätter att de flesta riktiga personer älskar chips privat. På jobbet råder däremot fullständigt tabu. Inte på någon arbetsplats jag varit på i mitt liv har jag sett en vuxen människa med en (stor) chipspåse. Fast det är så jävla gott.

I går var jag på en uteservering med gumman och fuktade näbben i solskenet. I min periferi ser jag då bartendern i sin containervagn smyga upp en rejäl påse chirre. Skammen i hans ansikte när han försökte vara diskret skvallrade om ett socialt kodbrott. Han mosade i sig en snabb näve när han trodde att ingen såg. Men jag såg. Jag gick naturligtvis dit och berättade att jag bevittnade hans skamsna glufsande, och muntrade upp honom med lite ärlig beröm. Jag förklarade kort om det svenska chipstabut på jobbet och att såna som han och jag kastade konvention all världens och levde friare än de andra fåren.

Jag nämnde även att jag på mitt kontor har ett stort skåp med skjutdörr. Där innanför har jag ibland en chipspåse öppnad mot mig som jag går och småäter ur. Det sker inte så ofta, men det händer att kollegors barn säljer chips till klassen och sånt, och då fyller jag på förrådet med några påsar. Jag förstår att det inte ser helt professionellt ut i ett arbete där man träffar kunder - men ni andra, vad har ni för ursäkt?

Förstår du vilket tabu jag menar?
Håller du med?
Hur gömmer du ditt chipsätande för att undvika sociala sanktioner?

Chips vill jag avnjuta i hemmets vrå, på helgkvällen framför någon bra film, serie, spel eller dylikt. Chips och bärs, och en liten whisky.
För mig är chips en helgmarkör helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in